Jon Fosse som grotesk komedie

To skuespillere på scenen ved siden av hverandre som holder hender, blå bakgrunn
Elisa Lucarelli og Alessandro Pezzali spiller ekteparet i Nokon kjem til å kome. De ønsker å være i fred med seg og sitt, men uroen dirrer under overflaten. Foto: Kristiania

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Scenekunst og drama

Piotr Cholodzinski har fått muligheten til å sette opp dramastykket Nokon kjem til å kome av Jon Fosse på sin helt egne måte ved det kommunale teatret i di Narni i Italia. Etter jul skal stykket ut på turné i Umbria-regionen som ligger nord for Roma.

Ansiktsbilde av Piotr Cholodzinski
Professor og regissør Piotr Cholodzinski er ikke redd for å utfordre konvensjonene når han setter opp teaterstykker av kjente dramatikere.

– Jeg kjeder meg over måten Fosses dramastykker tradisjonelt settes opp ved ulike teaterscener. Uansett hvor jeg drar og ser stykkene hans, spilles de stort sett på den samme måten: Tempoet er lavt og dialogene går sakte; det er lite dynamikk.

Jeg liker Fosses dramatekster, men jeg har en helt annen tilnærming enn andre regissører når jeg skal lage teater av dem, forklarer Cholodzinski.

Jon Fosse er kjent for sine minimalistiske og eksistensielle verk som ofte utforsker temaer som sorg, ensomhet og menneskets forhold til seg selv og omverdenen.

Noe av essensen i Fosses dramatikk ligger i hans evne til å utforske menneskelige relasjoner og deres kompleksitet, og hvordan de påvirker og formes av omgivelsene våre.

Et estetisk brudd

Nokon kjem til å kome er et klassisk Fosse-stykke med få involverte karakterer i en minimalistisk form, der eksistensielle temaer står helt sentralt. Grunnfortellingen handler om et ektepar som flytter fra byen til et hus langt inne i skogen. De har dratt hit for å være alene.

Snorkingen fungerer som et estetisk brudd og en overgang til en ny, kreativ måte å spille Jon Fosse på.

Fra første stund i deres nye bolig føler de at noen kommer til å besøke dem. Dette blir de urolig av, og det viser seg at uroen er berettiget. Noen kommer til å komme, derav tittelen på dramaet.

To skuespillere danser på scenen, bakgrunnen er rød
Fosses formspråk utfordres i Cholodzinskis oppsetning. Dans og kroppsspråk er sentrale dimensjoner når Alessandro Pezzali og Elisa Lucarelli utfolder seg på scenen.Foto: Kristiania

– Jeg starter stykket slik man er vant til å se Fosse: langsom og repetitiv dialog og langsomme, stiliserte bevegelser. Men etter en stund bryter jeg med tradisjonen. Jeg lar en av karakterene i stykket kjede seg så mye at han sovner og begynner å snorke, sier Cholodzinski og ler.

Snorkingen fungerer som et estetisk brudd og en overgang til en ny, kreativ måte å spille Jon Fosse på: Karakterene begynner å danse og bruker kroppsspråk på karikerte måter, og de repetitive dialogene pakkes inn i rap-form.

En teatergjenger som er vant til å se en Fosse-oppsetning på tradisjonelt vis, vil neppe kjenne seg igjen i Cholodzinskis fortolkning av dette universet.

 – Jeg hadde lyst å sette opp Jon Fosse på mine helt egne premisser og utfordre tradisjonene. Jeg har gjort noe liknende med stykket Platonov av Anton Tsjekhov. Dette stykket var opprinnelig lagt til Russland på slutten av 1800-tallet, men jeg moderniserte det og flyttet det til en moderne subkultur i Madrid, sier han.

Innsiden av teaterbygning i Italia, sal uten publikum
Teatro Manini di Narni er en sjarmerende teaterscene i Umbria-regionen i Italia. Her var det stormende jubel da Nokon kjem til å kome hadde premiere 5. november, ifølge Piotr Cholodzinski (i bakgrunnen). Etter jul skal stykket ut på turné.Foto: Kristiania

Universelle temaer – nye målgrupper

Piotr Cholodzinski ble professor i skuespill ved Institutt for Scenekunst hos Kristiania i april 2022 og han var i den forbindelse intervjuet om sin regissørgjerning. Det er et poeng for Cholodzinski å utfordre teaterkonvensjonene, ikke minst for å nå ut til et yngre publikum.

– Jeg syns det er spennende å forsøke å nå ut til unge mennesker med eksistensielle og eviggyldige temaer. Da jeg satte opp Platonov i Madrid, var det mange publikummere mellom 20 og 25 år som kom for å se oppsetningen.

– Jeg får energi av å fornye teaterstykker for å gjøre dem relevante for vår tid og vårt samfunn. Jon Fosses dramaer er mer tidløse, og de er jo skrevet i samtiden. Her er utfordringen å gjøre om på formspråket for å tiltrekke seg andre og yngre publikummere, enn de som tradisjonelt går på teater for å se Fosses oppsetninger, sier han. 

Jon Fosse selv har ikke hatt noen dialog med Piotr Cholodzinski i forbindelse med oppsetningen i Italia. Det er Teatro comunale di Narni som har avklart rettighetene om å sette opp Nokon kjem til å kome. Deretter tok teatret kontakt med Cholodzinski for å spørre om han ville regissere stykket. 

– Etter at stykket har vært på turné i Italia våren 2023, skal det muligens være med på en teaterfestival i Canada. Jeg jobber også med å få stykket satt opp på Fossefestivalen i Oslo, høsten 2023. Jeg er spent på om man er mer konservativ i Norge enn i utlandet når man eksperimenterer med Fosse slik jeg gjør, sier han.

Fosse som kunstnerisk utviklingsarbeid

Som professor ved Kristiania er Cholodzinskis jobb som regissør også en del av hans kunstneriske utviklingsarbeid. Både oppsetningen i seg selv, og den kreative prosessen knyttet til teater-adapsjonens tilblivelse, utgjør resultatet av forskningen.

– Jeg kjeder meg over måten Fosses dramastykker tradisjonelt settes opp ved ulike teaterscener.

Piotr Cholodzinski, regissør og professor

– Det var mye forberedelse og research i arbeidet med Fosse. Jeg leste mange av tekstene hans og tenkte ut konsepter for hvordan jeg kunne utnytte tekstene i et nytt formspråk. Det var i denne fasen jeg kom på ideen med å bruke rap som sjanger i de repetitive passasjene i Fosses verk, sier han.

En annen fase i det kunstneriske utviklingsarbeidet er å teste om ideene fungerer på scenen.

– Det er først når scener spilles ut at du ser om ideene dine har den effekten du håper på. Noen ganger fungerer det slik jeg har tenkt, andre ganger ikke. Når det ikke fungerer må jeg analysere årsaken og finne andre løsninger som skaper den virkningen jeg ønsker.

– Dette blir også en del av refleksjonen og det kunstneriske utviklingsarbeidet, avslutter Cholodzinski.

Vi vil gjerne høre fra deg!       
    
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på E-post til kunnskap@kristiania.no.  

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér

N1

  • – På teaterscenen er kroppsspråk langt viktigere enn ord

    Du trenger ikke kunne språket for å oppleve og forstå et teaterstykke, mener regissør og professor i scenekunst, Piotr Cholodzinski.
    Les mer
  • Skapte nye forbindelser mellom sang, dans og skuespill

    Hvordan kan vi best mulig lære studentene våre å beherske både sang, dans og skuespill, - trippel trussel-ferdigheter?
    Les mer

N2

  • Om boikott av VM i fotball - et historisk og antropologisk blikk 

    Professor i antropologi, Runar Døving, setter boikott i et historisk lys og ser på hvordan boikotten av Qatar ser ut fra andre steder i verden.
    Les mer
  • Merkevarebygging i alle ledd

    Hva gjør man når de ansatte i bedriften ikke ser verdien av merkevarebygging? Eller ikke forstår konseptet?
    Les mer