Kunsten å overbevise
-
Sist oppdatert
20. februar 2023
-
Kategori
-
Tema
- Retorikk
- Kommunikasjon
- Washingtonseminaret
For å nå fram med et budskap må både tørre fakta og følelser kombineres, sier Kjell Terje Ringdal.
KUNNSKAP KRISTIANIA: Retorikk
– Jeg er en optimist, en kommunikasjonsoptimist. Kommunikasjon kommer fra det latinske «comunica», å gjøre felles, sier Kjell Terje Ringdal.
Men det ønsker høyskolelektoren som underviser i retorikk, samfunnspåvirkning og PR å tydeliggjøre at målet med kommunikasjon er samhandling; å skape en interaksjon av ideer og tanker.
– Det vakre med kunnskap er at kunnskap kan flytte ideer og tanker, sier Ringdal, og nå skal han nettopp dele litt av sin kunnskap om retorikk.
Retorikk – overbevisningens kunst
Retorikk er læren om talekunst, og blir i vår tid gjerne omtalt som «kunsten å overbevise» – som også er navnet på en av Ringdals bøker.
– Dels er retorikk et verktøy for å analysere språk og meninger, og dels er det en kunstform som handler om å øve seg opp til å formidle selv, skriftlig eller muntlig, sier Ringdal.
Om noen driver med retorikk, da blir jeg lurt, tenker mange. Men retorikken har røtter i sannheten flere hundre år før Kristus ble født.
– Platon har sagt, det er samme hva du sier – og hvordan du sier det – bare du snakker sant. Aristoteles gikk lenger og sa; ja vi må snakke sant, men vi må forme budskapet på en måte som gjør at det skaper engasjement.
Platon satte et skille mellom falsk og ekte retorikk. Det er eleven hans, Aristoteles (384–322 f. Kr.), som regnes som er grunnleggeren av den systematiske retorikken.
Vanlig misforståelse: Retorikk er lureri
Troverdighet er grunnpilaren i retorikken, som deles inn i tre appellformer:
• Etos - talerens troverdighet
• Logos – sakens innhold
• Patos – tilhørerens følelser
For å være troverdig så må du ha det Ringdal kalles de tre k-ene:
kunnskap om det du skal snakke om, karakter som viser at du er til å stole på, og evne til kommunikasjon; det vil si å formilde.
Ringdal avslører at den siste har han spikket litt til. Opprinnelig kalte ikke Aristoteles det kommunikasjon, men velvilje overfor publikum. Altså evne til å formidle på en god måte som når fram.
Les også
Passe dose med logos og patos
For å oppnå troverdighet og få fram budskapet, må en passe på å kombinere logos og patos. Her gjelder det å finne balansen mellom tørre fakta og Excel-ark, påpeker Ringdal.
Kunnskap i retorikk er også kunnskap om å tenke kritisk og avsløre budskap.
Ringdal synes det fortsatt er alt for lite bevissthet rundt ordenes makt og kraft. Han tar opp mange etiske problemstillinger med studentene.
– Er det etisk å bruke retorikk til å selge inn dårlige ideer? Er det en fare for at retorikk brukes i de ondes tjenester? Det er lite bevissthet rundt disse spørsmålene, og viktig å gjøre flest mulig i stand til å forstå hva det handler om.
– Retorikk er som en slags beredskap mot farlige mennesker med dårlige ideer. Jeg har en stor glede av å jobbe med unge mennesker og skape bevissthet rundt hvordan mening formes, sier Ringdal.
Leder Washingtonseminaret
Ringdal er en populær foredragsholder, og i foredrag med titler som "Hvordan du når fram med det du har på hjertet", snakker han om hvordan en kan knekke koden til kommunikasjon.
Kristiania er medarrangør til Washingtonseminaret som Ringdal leder og som har vært arrangert siden 2000. Seminaret henvender seg til norsk næringsliv, politikere og media. Det holdes i november hvert år.
– Her får de som deltar innblikk i hvordan USAs politikk og samfunnsliv fungerer bak kulissene. Vi møter representanter fra tenketanker på demokratisk side, og kjente taleskrivere.
Nå skal seminaret også startes i Berlin.
Lære om hvordan ord kan skape endring
– Europa står overfor store utfordringer med blant annet krigen i Ukraina, og nå trenger vi å rette blikket mot EU og Europa, sier Ringdal.
Det første Berlin-seminaret er i juni, og deltakerne vil lære mer om hva som skjer i de mange kulturelle og politiske skjæringspunktene i Europa.
– Dypest sett handler seminarene om kunnskap som gjør at vi blir i stand til å ta egne beslutninger og forstå de store sammenhengene, hvordan bryte myter og skape motivasjon. Og lære om hvordan ord kan skape endring, sier Ringdal.
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Hvem stoler du på?
Hvem kan du egentlig stole på i en verden der vi bombarderes av informasjon og desinformasjon? - Kunnskap KristianiaLes mer
Hvordan kommunisere paradokser på en troverdig måte?
Olje- og gasselskaper gir fortellingen om grønn innsats en viktig rolle. Er det vellykket? - Kunnskap KristianiaLes mer
Freia-boikotten smeltet bort
Et solid omdømme, godt forankret i norsk kultur, reddet Freia da selskapet ble forsøkt boikottet i 2023. - Kunnskap KristianiaLes mer
Offering products "for him” or “for her” is risky business
Only when consumers perceive a relevant biological difference between men and women, do they accept gendered marketing as legitimate.