Fikk høythengende priser etter første filmmusikkforsøk

Jørund Fluge Samuelsen mottar Harpapris i Berlin
Jørund Fluge Samuelsen er den andre nordmannen som har fått Harpaprisen i Berlin. Den ble utdelt i februar, omtrent samtidig som Fluge Samuelsen begynte å undervise ved Kristiania. Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen

KUNNSKAP KRISTIANIA: Filmmusikk og undervisning

For et år siden på denne tiden var det premiere på filmen «Alle hater Johan». Den er det Kristinas nyansatte førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon, Jørund Fluge Samuelsen, som har laget musikk til.

Det er første gang Fluge Samuelsen lager filmmusikk, og det har ikke gått ubemerket hen. I august vant han Amandaprisen for beste filmmusikk, mens i februar kunne han ta med seg Harpaprisen hjem fra Berlin.

Jørund Fluge Samuelsen
Jørund Fluge Samuelsen har bred erfaring, både som produsent og musiker, blant annet har han startet bandet Trang fødsel. Før han kom til Kristiania underviste han ved Noroff fagskole. Foto: Morten Henden Aamot

Et ubeskrevet blad

Men i mediene står det at det er Jørgen, og ikke Jørund, som vant Amandaprisen.

Det ble kluss i pressemeldingen fra Amanda-komiteen. Når en vokser opp med et navn som Jørund, er en vant til å bli kalt Jørgen, pluss en del andre varianter. At de skrev navnet mitt feil kan også forklares med at jeg er et slag ubeskrevet blad i filmmusikkmiljøet, ingen vet hvem jeg er, sier Fluge Samuelsen.

Han lever likevel godt med feilskrivingen. Det å ha vunnet Amandaprisen er så stort at det veier opp for det meste.

Helt i begynnelsen da jeg laget de første opptakene sa regissøren: Æ vil ha meir Jørund.  

Fikk Harpapris i Berlin

Stort er det også å ha vunnet Harpaprisen.

HARPA er en pris for musikk i film og TV i regi av Nordic Film Composers Network, et samarbeid mellom komponistforeningene i Norden. Hvert land nominerer sin favoritt, og så kåres vinneren under Nordiske filmmusikkdager i Berlin.   

Det var både inspirerende og hyggelig å få prisen. Det er bare én norsk komponist som har vunnet Harpaprisen før, og det er Gaute Storaas; en levende legende i filmmusikk, så da kjenner en seg ikke mindre beæret.

På en måte synes han det blir litt feil at han skulle komme slik inn fra sidelinjen og stikke av med så prestisjefylte priser innen filmmusikk. I et intervju i bransjebladet Ballade like etter prisutdelingen i Berlin, uttrykte han at i tillegg til å være veldig, veldig glad, overrasket og sjokkert – så føltes det litt som han hadde ranet Samvirkelaget (I Ballade ble han riktignok feilsitert og det sto banken, men det han sa var Samvirkelaget, oppklarer han).

Her er en presentasjon av filmmusikken som ble laget i forkant av Harpa-utdelingen.

Har alltid likt å undervise

Fluge Samuelsen hadde ikke jobbet mange dagene ved Kristiania før han dro til Berlin og mottok Harpaprisen. Han trives godt med å gjøre begge deler; altså både det å undervise og det å være låtskriver og produsent.  

Jeg har alltid likt å undervise, og er utdannet musikklærer. Det er en heldig vekselvirkning mellom det å undervise og det å jobbe som produsent og musiker. Jeg tar med meg erfaringer fra lydstudioet til undervisningen – og omvendt.

Han har et eget studio som han betegner som et slags laboratorium. Der produserer han musikk for andre musikere, og for TV-serier og reklame. Som produsent har han jobbet både med Spellemannsprisvinnere og Folkelarmprisvinnere.

Dannet  bandet Trang fødsel

Fluge Samuelsen var student ved musikklinjen på Bergen lærerhøyskole da han i 1992 dannet bandet Trang fødsel sammen med medstudent Hans Petter Aaserud. Det tok sin tid før de fikk sitt publikum, men fem år senere slo de gjennom. Han var fløytist, vokalist og låtskriver i Trang fødsel fram til 2008.

Jeg fikk oppleve det mange drømmer om; å være musiker på turné, besøke fremmede, spennende steder. Det var et fint og tett samhold i bandet, og så kunne en jo bli litt lei av hverandre innimellom. Jeg ga meg da jeg følte at jeg bremset prosjektet Trang fødsel, og at det bremset meg.

Etter det jobbet han i tre år som musiker og turnéleder for Odd Nordstoga.

Lærer studentene hvorfor -  ikke bare hvordan

Kristiania kjennetegnes jo nettopp ved nærheten til yrkeslivet. Han tror erfaringen hans og det at han fortsatt jobber som produsent og låtskriver, kommer studentene til gode.

Hva ønsker du å formidle til studentene dine?
– I et studium som dette er det primære vi kan gjøre å fasilitere og inspirere. Jeg har lyst til å være en hensiktsmessig dialogpartner for noen som er i en kreativ prosess. Så ønsker jeg at de ikke bare skal lære hvordan gjøre det, men hvorfor.

Han tenker at idealet om at en låtskriver først og fremst er drevet av sine indre uttrykksbehov og ikke har behov for studier, ikke alltid stemmer like godt med virkeligheten.

–  Ja, en skal være drevet av et uttrykksbehov, det må ligge i grunn. Samtidig kan en få nye perspektiver og inspirasjon ved å gå inn i et studium som dette. En får noen praktiske verktøy – og ikke minst får en møte andre som jobber med det samme.

Musikken tilfører filmen energi

Tilbake til filmmusikken og “Alle hater Johan”. Filmen er en blanding av en komedie og et drama som regissør Hallvar Witzø har spilt inn på det værbitte fiskeværet på Frøya i Trøndelag om bygdeoriginalen Johan.  En snurrig og underfundig bygdekomedie, skriver anmelder i NRK, Birger Westmo.

Musikken har innslag av folkemusikk med fele, munnharpe- og munnspill, samt trøorgel.

Regissøren og produsent ville det skulle være en komedie som ikke helt innså at det var en komedie. Det framstilles som et episk drama med hester, båter og forblåste knauser. Jeg forsøkte å bygge under det episke dramaet i musikken.

Musikken tilfører filmen energi, den er morsom og lar seg blande perfekt inn i filmscenenes struktur, står det i begrunnelsen til Harpaprisen.

Liker å jobbe langsomt

Fluge Samuelsen har satt av mangfoldige arbeidstimer til å jobbe med filmmusikken. Han har tatt seg god tid til å bli kjent med prosjektet, og fikk tilgang til filmmanuset i flere år før innspillingen begynte i 2020.

Da jeg fikk oppgaven tenkte jeg at jeg ikke skulle spare på noe. Det kunne jo hende jeg aldri fikk lage filmmusikk igjen, så dette prosjektet ville jeg få maksimalt ut av. Jeg har vært med på innspillingene på Frøya; kjent på lukta, fått vinden i trynet, observert landskapet.

Ga det mersmak å lage filmmusikk?
Det er et tankesett og en arbeidsmåte som passer meg på mange måter. Jeg er ikke så rask av meg, og liker at det er en langsom prosess der en kan jobbe grundig.

Han har handlet mye etter intuisjon under arbeidet med å lage musikken.
Intuisjon er kanskje et merkelig begrep i denne sammenheng. Men det er jo ikke noe som kommer ramlende fra himmelen, det er et resultat av den erfaring og dannelsen en har.

Han setter stor pris på at han har fått så stor kunstnerisk frihet og tillit.
Helt i begynnelsen da jeg laget de første opptakene sa regissøren: Æ vil ha meir Jørund.  

Vi vil gjerne høre fra deg!   
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Velg dine fiender med omhu
    Kunnskap Kristiania

    Velg dine fiender med omhu

    Velger du feil motstander, taper du sympati og gjennomslagskraft. 
    Les mer
  • Han maler som Emanuel Vigeland
    Kunnskap Kristiania

    Han maler som Emanuel Vigeland

    For å utvikle levende filmmanus, tester Ole Christian Solbakken nye metoder for innlevelse.
    Les mer
  • Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?
    Kunnskap Kristiania

    Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?

    Politikken svikter når ikke kunstnerisk kompetanse er invitert til å løse morgendagens utfordringer.
    Les mer
  • Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror
    Kunnskap Kristiania

    Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror

    Det ligger solid faglig kunnskap og erfaring bak godt samspill med andre.
    Les mer