Flytoget burde ta over VY - og ikke omvendt

Tog ved perrong
Flytoget og Sbanken skårer vesentlig høyere på kundetilfredshet og opplevd innovasjonsevne enn Vy og DNB, og oppleves som vesentlig mer attraktive, skriver artikkelforfatterne.Foto: Pexels / Paul IJsendoorn

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Oppkjøp og kundetilfredshet

De fleste virksomheter streber etter å oppnå høyest mulig kundetilfredshet, og alle vil helst være best i sin bransje.

Samtidig er det en økning i antall virksomheter som er opptatt av hvor innovative kundene opplever dem å være. Målet er å være så attraktive som mulig – og bli valgt i et marked fullt av alternativer. 

Spørsmålet er hva som skjer dersom store tjenesteytende virksomheter som Vy og DNB tar over henholdsvis Flytoget og Sbanken? Hva kan de store tilføre de små? 

Gjennom Norsk kundebarometer (NKB) og Norsk innovasjonsindeks (NII) har vi data for kundetilfredshet og hvor innovative og attraktive kundene deres mener at de er.  Dette er vist i tabellen nedenfor:

 

Vy 

Flytoget 

DNB 

Sbanken 

Kundetilfredshet 

67 

79 

64 

82 

Innovasjonsevne 

47 

58 

59 

69 

Relativ attraktivitet i markedet 

53 

67 

55 

75 

Kilde: NKB og NII, 2022. Tall er indeksert fra 0 til 100 (best) 

Flytoget og Sbanken oppleves som mer attraktive

Flytoget og Sbanken skårer vesentlig høyere på kundetilfredshet og opplevd innovasjonsevne enn Vy og DNB. Resultatet er at de oppleves som vesentlig mer attraktive enn Vy og DNB. 

Dette er i tråd med teorien i vår forskning rundt Norsk innovasjonsindeks. Virksomheter med høy kvalitet i leverte tjenester, og som oppleves som innovative av sine kunder, er vesentlig mer attraktive enn de med lavere skåre. 

Et paradoks at kundenes favoritter blir tatt over

Forskning på kundetilfredshet og sammenslåing av tjenesteytende virksomheter viser at den overtakende virksomheten, av effektivitetsgrunner, vil overføre sin driftsform og organisasjonskultur til den virksomheten som blir overtatt.

Kundene står dermed i fare for å tape det selskapet som tilsynelatende tilførte dem mest verdi.
 

Det kan virke som et paradoks og et pek mot kundene at Flytoget og Sbanken, som er de mest attraktive aktørene i sine bransjer, skal bli en del av de minst attraktive aktørene. 

En forklaring for overtakelse kan være at de største ønsker å lære av de beste. I en ideell verden, med søkelys på kundene, burde det være Flytoget og Sbanken som tok over henholdsvis Vy og DNB. Siden dette er utenkelig, må vi tenke på alternativer? 

To-hendige organisasjoner som løsning

To løsninger peker seg ut. Organisasjonslitteraturen peker på agile og to-hendige organisasjoner. De som evner å sjonglere driften i dag med utvikling av nye forretningsenheter – under samme tak. 

I valget mellom Vy og DNB, ville vi satt pengene på DNB som en bedre kandidat enn Vy i dette spillet. Innovasjonslitteraturen peker på konkurranse mellom aktørene og det å gjøre det lettere for nye virksomheter å etablere seg. Oda.no og farmasiet.no, to nye selskaper, skårer best innen dagligvarer og apoteker. 

La de mest attraktive være rollemodeller

Dersom vi sammenligner de mest og minst attraktive selskapene virksomheter i Norsk innovasjonsindeks, er det tre ting vi legger merke til: 

  • For det første finner vi at Sbanken er det mest attraktive selskapet, og at Flytoget er rangert som nummer fem. 
  • For det andre ser vi at de ti minst attraktive virksomhetene domineres av strømselskaper og dagligvareselskaper. Dette er to bransjer med få nye aktører og liten erfaring i kundeinnovasjoner. Resultatet er at de oppleves som lite attraktive. 
  • For det tredje tilsier forskningslitteraturen og kundedataene at vi bør beholde de mest attraktive selskapene i alle bransjer og la dem fungere som rollemodeller. Å ta dem bort fra markedet tjener de minst attraktive selskapene som blir kvitt en plagsom konkurrent. 

    Denne teksten ble først publisert som Synspunkt-artikkel i Dagens Perspektiv den 23. Februar 2023 under tittelen Vi må bevare de mest attraktive selskapene 



    Vi vil gjerne høre fra deg!    
    Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no. 

    Meld deg på vårt nyhetsbrev

    Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
    Abonnér

    Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

    • Lag en chatbot til læreboka!
      Kunnskap Kristiania

      Lag en chatbot til læreboka!

      KI-modeller med avgrenset kilde kan være et av de mest interessante verktøyene i utdanningssektoren, skriver Elin Ørjasæter.
      Les mer
    • Tips til deg som leder  
      Kunnskap Kristiania

      Tips til deg som leder  

      Enten du er ny som leder eller har vært i gamet en stund, kan konkrete handlinger og økt bevissthet om rollen gjøre hverdagen bedre.
      Les mer
    • Skal kunstnere være fast ansatt?
      Kunnskap Kristiania

      Skal kunstnere være fast ansatt?

      I disse dager faller en dom som handler om hvorvidt de som jobber i kunst- og kulturbransjen er arbeidstakere eller oppdragstakere. 
      Les mer
    • Årskavalkaden – noen av våre mest populære artikler i 2024
      Kunnskap Kristiania

      Årskavalkaden – noen av våre mest populære artikler i 2024

      Kunnskap Kristiania gir smakebiter fra høyskolens forskning. Her er noen favoritter fra 2024.
      Les mer