Ja, utseendet betyr noe på jobben
-
Sist oppdatert
29. mars 2023
-
Kategori
-
Tema
- Førsteinntrykk
- Selvutvikling
- Samarbeid
- Kvalifikasjoner
Førsteinntrykk kan ha innvirkning på interaksjoner og resultater på arbeidsplassen. Men når man samarbeider og blir kjent, er fysisk utseende underordnet.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Stereotypier og førsteinntrykk
Vårt fysiske utseende påvirker hvordan vi ser på oss selv, hvordan andre reagerer på oss, og hvordan vi tror andre vil oppfatte oss.
Raske slutninger basert på utseendet benyttes av alle mennesker for å skape orden og effektivisere hverdagen. Fysiske egenskaper spiller altså en sentral rolle i interaksjoner mellom mennesker i vår kultur.
Disse fortolkningene tar vi også med oss inn på arbeidsplassen. Det er dessverre utfordrende å hindre andre mennesker i å legge merke til eller vektlegge fysisk utseende.
Førsteinntrykket kan være feil
Når vi møter mennesker, har vi en lei tendens til å benytte stereotypier og selvoppfyllende profetier.
Vi fatter deretter beslutninger på bakgrunn av magefølelse, intuisjon og førsteinntrykk. En konsekvens av dette kan være at feilaktige stereotypier blir reprodusert av både pasienter, kolleger og ledere.
Flere vitenskapelige studier har sett på hvordan fysiske egenskaper påvirker interaksjoner og resultater på arbeidsplassen. Dette gjelder eksempelvis høyde, vekt og tiltrekningskraft.
I en omfattende studie av forskerne Judge og Cable ble det funnet en positiv sammenheng mellom høyde og opplevelse av suksess på arbeidsplassen.
Høye mennesker synes altså å ha en fordel i arbeidslivet.
Les også
Trygghet, troverdighet og erfaring henger sammen
Men utseendet spiller vanligvis størst rolle når vi skal danne oss et førsteinntrykk, altså i møte med en ukjent person. Etter at du er blitt kjent med noen, er det langt enklere å se forbi ytre karakteristikker som høyde og utseende.
Personlig trygghet er gjerne noe som kommer med litt alder og erfaring. Personer som videreutvikler seg selv både som fagperson og medmenneske vil fremstå mer troverdige ved at de argumenterer saklig, begrunner sine beslutninger, og samtidig er raus med omgivelsene sine. Når man samarbeider over tid og blir kjent, er utseendet av mindre betydning.
Hva sier kroppsspråket ditt?
Hvis du er bekymret for hvordan du fremstår, kan du reflektere over kroppsspråket ditt.
Enkelte har en tendens til å nikke bekreftende svært hyppig gjennom samtalen, fikle med en penn eller stadig krysse armer eller ben. Dette kan bidra til at en person fremstår som usikker.
Det er mer sannsynlig at man blir tatt seriøst, dersom man viser høy grad av personlig trygghet ved å ta initiativ i samtaler og møter, og viser tegn til humør og selvkritikk.
Høy grad av selvinnsikt innebærer eksempelvis at du kjenner egne styrker og svakheter, er bevisst egne følelser, har en sterk indre motivasjon, samt har en velutviklet selvfølelse. Personer som står stødig, møter blikket til dem de snakker med og er rolig i kroppen, fremstår som mer trygge og seriøse, uavhengig av utseendet.
Denne teksten er en bearbeidet utgave av ekspertråd gitt i Aftenpostens Karriereportal og ble publisert med tittelen “– Jeg føler ikke jeg blir tatt seriøst på grunn av utseendet mitt, skriver leser. Eksperten gir råd.”
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Marinejegerne stoler på hverandre med livet som innsats. Hva kan de lære oss om samarbeid?
Marinejegernes prinsipper kan gjøre ethvert team sterkere, mener forsker. - Kunnskap KristianiaLes mer
Innleieregler forsinker digitaliseringen av Norge
Regjeringen vil digitalisere Norge, men spenner bein for dem som skal gjøre jobben, skriver Elin Ørjasæter. - Kunnskap KristianiaLes mer
Sats på alumni – de er gode ambassadører for sitt gamle studiested
Tidligere studenter er en ressurs høyskoler og universiteter må ta godt vare på. - Kunnskap KristianiaLes mer
Ti egenskaper gode kollegaer har til felles
Er du den kollegaen som gjør at andre trives på jobben?