Lærte dansehistorie gjennom å lage film
Hvordan kan man lære mer om faget sitt gjennom å gå inn i et helt annet fag som man ikke kan noe om? For eksempel å lage en film når man egentlig skal synge og danse i musikaler?
På Bachelor i musikkteater er det en utfordring at studentene skal lære tre fag på tre år; nemlig dans, skuespill og sang. For å få alt dette til på begrenset tid må det tenkes kreativt rundt hvilke metoder som anvendes i undervisningen.
Måtte tenke kreativt rundt undervisning
Så, da jeg, førstelektor Signe Alexandra Domogalla ved Institutt for scenekunst, fikk i oppgave å overta dansehistorieundervisningen for 1.klasse musikkteater, måtte jeg tenke kreativt rundt hvordan studentene skulle kunne få et reelt utbytte av de få timene som sto til rådighet.
Det å lære studentene å lære blir ekstra viktig slik at utdanningen gir dem den kompetansen de trenger for selv å kunne oppsøke kunnskap.
Student til student undervisning (peer to peer teaching) er noe som har vist seg å gi god læring innen flere fagfelt. Kunne man kombinere en slik tilnærming med en introduksjon til kunstnerisk utviklingsarbeid og komposisjon, og slik slå flere fluer i en smekk?
Studentene lagde forelesning
Jeg kom fram til at det var verdt forsøket, og dansehistorie- og koreografiprosjektet ble født i 2018. Studentene ble delt inn i grupper der de fikk i oppgave å lage en forelesning for sine medstudenter om en koreograf som har vært viktig i Europeisk og Nordamerikansk dansehistorie.
I tillegg fikk de i oppgave å lage et koreografisk verk som på en eller annen måte var inspirert av denne koreografen, men som samtidig setter ideen i en ny kontekst. Med seg i verktøykassen fikk studentene en forelesning om koreografiske prinsipper og to halvtimes veiledninger per gruppe.
Hell i uhell med COVID-19
De første årene ble prosjektet gjennomført fysisk, og så kom COVID-19. I dette tilfellet skulle det vise seg å være et lykketreff. Det førte til at prosjektet ble et av de første undervisningsoppleggene som ble digitalisert og satt i gang under nedstengingen.
For vi kunne jo bare lage koreografi på film istedenfor å lage en koreografi som er tid- og stedbundet. Det gir jo mange flere muligheter! Overføringen fra fysisk rom til film viste seg å fungere utrolig godt, og dogmet «60 seconds dance» ble lagt som ramme.
Stor bredde blant musikkteaterstudenter
Musikkteaterstudentene er studenter som har veldig forskjellig bakgrunn i fagene dans, skuespill og sang. Der noen har danset hele livet og koreografert masse i ulike sammenhenger, har andre så vidt vært innom en dansesal før de starter studiet.
Det å gi alle studentene mestringsfølelse og god læring - uavhengig av bakgrunn - blir viktig. Både for den enkeltes utvikling, men også for å legge til rette for at gruppen kan fungere godt sammen.
Alle fikk eierskap til filmprosjektet
Når den kreative oppgaven i Dansehistorie- og koreografiprosjektet ble overført til film, opplevde jeg at alle studentene i større grad virket for å få eierskap til prosjektet. Det var som det vekket følelsen av at de kunne bidra fullt uavhengig av erfaring.
Det at film er et nytt medium å jobbe med for alle studentene, fører til at man står mer på lik linje. Hvor teknisk god man er har ikke så mye å si fordi man kan ta kreative valg i komposisjonen som gir alle muligheten til å skinne på hver sin måte.
Film gir flere muligheter til å utforske
Filmmediet gir også flere muligheter når det brukes til å løse oppgaver i koreografi og komposisjon. I motsetning til i en stedbundet koreografi, må man ta stilling til enda flere valg knyttet til tid, sted, rom, publikums blikk (kamera), rytmikk (både i dansen, men også i klippingen) og dansens forhold til eventuell musikk eller lyd. Og siden det er relativt nytt å bruke film på denne måten, benytter mange muligheten til å ha en enda mer leken tilnærming til prosjektet.
Etter to ukers arbeid arrangeres en felles visning hvor studentene foreleser for hverandre i tillegg til at alle filmene vises.
På AR@K23 symposium 15.mars kl 1530-1730 vil Domogalla fortelle mer om prosjektet. Der vil det også bli mulighet til å se flere av studentenes 60 sekunders dansefilmer.
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Årskavalkaden – noen av våre mest populære artikler i 2024
Kunnskap Kristiania gir smakebiter fra høyskolens forskning. Her er noen favoritter fra 2024. - Kunnskap KristianiaLes mer
Velg dine fiender med omhu
Velger du feil motstander, taper du sympati og gjennomslagskraft. - Kunnskap KristianiaLes mer
Han maler som Emanuel Vigeland
For å utvikle levende filmmanus, tester Ole Christian Solbakken nye metoder for innlevelse. - Kunnskap KristianiaLes mer
Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?
Politikken svikter når ikke kunstnerisk kompetanse er invitert til å løse morgendagens utfordringer.