Musikkpolitiet – hva og hvem er det?
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Makt i musikkbransjen
– Musikkpolitiet kan forstås som en sosial kraft som omgir alle musikere. I bunn og grunn dreier det seg om makt, sier Veronica Ski-Berg, forsker ved Norges Musikkhøgskole og en av produsentene bak «Konservatoriumspodden».
Hun har forsket på makstrukturer i høyere musikkutdanning og mener at fenomenet gjennomsyrer både høyere musikkutdanning og musikklivet utenfor.
– Over tid tar vi til oss normer for hva som er korrekt oppførsel i ulike sammenhenger, sier hun.
Førsteamanuensis Tanja Orning trekker frem mange ulike portvoktere i bransjen: sensorer og lærere fordi de har mye makt knyttet til opptaksprøver og eksamen; de som bestemmer hvem som får spille på de ulike scenene og festivalene; og ikke minst musikkanmelderne som skal bestemme hva som er kvalitet.
I denne episoden snakker førstelektor og musikkviter Audun Molde om kreftene som styrer musikkindustrien i dag.
– For å utvikles som musiker, må man kjenne tradisjonene, sjangrene og konvensjonene. Man må ha noen forbilder, og så selv utvikle seg videre derfra. Vi som underviser har et viktig ansvar for å skape steder der folk kan møtes og innhente kompetanse, bygge nettverk, ha tid og rom til å prøve og feile og få nye impulser, sier han.

Lytt til podcast
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
N2
Når sangeren finner meningen bak ordene, oppstår egenart og særpreg i musikken
Det er troverdigheten, inderligheten og evnen til å være til stede i teksten som kjennetegner en god vokalist, mener professor i sang, Anne-Marie Giørtz.Les merMusikkundervisning i en teknologisk tid
Teknologi har ikke bare endret musikken. Den endrer også måten vi underviser i musikk på, skriver Knut Værnes, gitarist og professor i musikk.Les mer
N1
Når gatas poesi selges til investorene
Noen sanger vil leve lenger enn sangeren. Dermed kan de selges for milliarder slik Bob Dylan og Bruce Springsteen har gjort. Dét er også kontroversielt.Les merBak musikkbransjens glamorøse fasade
Digitalisering av musikkbransjen har gitt norske aktører grenseløs tilgang til et globalt marked. Men, det skjer i konkurranse med alle andre som har den samme tilgangen.Les mer
