Kan en revolusjon bygges på mangfold og individualisme?

Demonstrasjon med iranske flagg og mange mennesker med plakater med opprop
– Kanskje blir resultatet av dagens uroligheter bare overfladiske endringer der regimet gir folket flere rettigheter, sier professor Sharam Alghasi.Foto: Pexels / Sima Ghaffarzadeh

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Sharam Alghasi om Iran og eksil-iranere

– Sosiale medier og medier driftet av iranere bosatt utenfor Iran har hatt enormt mye å si for utviklingen vi har sett etter drapet på Mahsa (Jina) Amini i fjor høst, sier mediesosiolog Sharam Alghasi ved Kristiania.  

– Iranere er generelt svært beleste, og diasporaen, det vil si gruppene av iranere bosatt i utlandet, er sterke stemmer internasjonalt. 

Fra miniskjørt og badedrakt til hijab og lange kåper

De som reiste fra Iran etter at Sjahen ble styrtet i 1979, forlot et land som raskt gikk fra å være et åpent, moderne og vestlig orientert samfunn der både kvinner og menn tok høyere utdanning og var aktive i arbeidslivet, til en islamistisk, totalitær republikk preget av forbud og brutale straffer for dem som brøt reglene. Fra miniskjørt og badedrakter på 70-tallet, havnet kvinnene inn i lovpålagte hijaber og lange kåper. 

– Iran er et land med sterke postmodernistiske trekk, kombinert med tradisjonelle føringer, som gjør det til et vanskelig land å styre, sier professoren.  

Sharam Alghasi
Sharam Alghasi er professor i mediesosiologi. Forskningen hans spenner over et bredt spekter av migrasjonsrelaterte spørsmål i Norge og Europa, og han er særlig opptatt av forholdet mellom medier, kultur, religion og multietnisitet.

– Folk har høy utdanning, er kritiske og tenker selv. Mens andre totalitære stater har en kollektivistisk kultur der folket samler seg rundt sterke ledere som nærmest blir sett på som en gud, er iranere individualister. 

De unge protesterer mot religiøs tvang

Det preger også demonstrasjonene og revolusjonstrangen vi har sett i Iran det siste året. Særlig de unge, som har vokst opp med internett, protesterer mot den religiøse tvangen. Regimet har slått brutalt ned på opptøyene. Allikevel bruker nesten ingen hijab lenger i de store byene som Teheran.  

– Med livet som innsats går kvinnene uten hijab for å markere motstand mot fanatikere som styrer landet. Likevel er jeg usikker på om det vil føre til en ny revolusjon. Situasjonen i landet er svært kompleks, og dermed er det nærmest umulig å spå fremtiden. Kanskje blir resultatet av dagens uroligheter bare overfladiske endringer der regimet gir folket flere rettigheter, sier Alghasi. 

– Overfor regimet står ikke nok iranere samlet om konkrete krav.

I kampen for revolusjon kan mangfoldet være en svakhet 

En hovedgrunn er at opposisjonen er splittet. Iranere er mangfoldige. Landet er stort og består av mange ulike etnisiteter og mennesker med ulike språk og ulike ideologier. Forskjellene mellom byfolk og de på landsbygda er store, klasseskillene har alltid vært markante, og selv internt blant nasjonalister kan man være uenige om hva den iranske nasjonen består av, og hvordan den bør styres.  

– Noen er venstreorienterte, andre er monarkister, noen går for føderalisme, og noen ønsker seg en sterk sentralisert styreform. Vi har tradisjonelle islamister, islamistiske intellektuelle og de som prøver å modernisere religionen. Noen mener også at man må skille mellom stat og religion, og de alle fleste er sterke motstandere av religionens inntreden i samfunnsstyringa, sier han.  

Mediene i den internasjonale iranske diasporaen – som teller rundt fem millioner iranere som lever i forskjellige land – speiler dette mangfoldet. Dermed får vi i utlandet mye informasjon om situasjonen i Iran fra mange ulike stemmer, som lyttes til, men som trekker i ulike retninger. 

Det pågår en egen kamp i landet, der regimet vil kontrollere internett, mens befolkningen tar i bruk kreative løsninger for å komme seg på nett allikevel.

Iranere samles gjennom moderne teknologi 

Det er ikke vanskelig for regjeringen å stenge landets internett. Får de nyss om at en demonstrasjon planlegges, eller idet et opprør finner sted, stenges muligheten for å dele informasjon.

Men teknologien er smartere. Det pågår en egen kamp i landet, der regimet vil kontrollere internett, mens befolkningen tar i bruk kreative løsninger for å komme seg på nett allikevel, forteller professoren. Gjennom forumer på internett samles mange tusen persisktalende for å lytte til paneldebatter som streames og for å delta i diskusjoner. Engasjementet er stort, og Iran-eksperter fra hele verden deltar.

Opposisjonen står ikke samlet om konkrete krav

Nettopp derfor er det helt essensielt for styresmaktene å forsøke å kontrollere befolkningens tilgang til internett – men de lykkes bare delvis, sier Alghasi.  

Vi har kunnet få informasjon både inne fra Iran mens demonstrasjoner pågår, fra iranske medier i utlandet som rapporterer og analyserer, og fra iranere i utlandet.  

Men overfor regimet står ikke nok iranere samlet om konkrete krav. 

– De som driver iranske medier i utlandet er mangfoldige og de har ulike agendaer. Vi kan på sett og vis si at vi mangler den typen samlet opposisjon som skal til for å skape en revolusjon, sier han. 

Identitet endres hele tiden 

Mye av forskningen hans har handlet om nettopp iranere og hvordan Iran og «iranskhet» fremstilles i medier.

Identitet er ikke en statisk størrelse; den endres hele tiden og skapes på nytt i møte med nye situasjoner og nye miljøer. Vi blir alle påvirket i ulik grad av det mediene sier. Samtidig påvirker også mennesker og strømninger i samfunnet hva som faktisk havner i mediene.

Professor Alghasi sier at det er komplekse og mangefasetterte prosesser. I sitt doktorgradsarbeid gikk han til kjernen av dette gjensidige forholdet mellom medier og mennesker, og fant at iraneres identitet er i kontinuerlig utvikling i et samspill med mediene.  

Mediene viser seg å være veldige viktige for hvordan iranere i Norge snakker om opprinnelseslandet og sin egen «iranskhet».  

– Narrativene, altså historiene man forteller om seg selv, skapes og gjenskapes i en slags kontinuerlig «forhandling» som dreier seg om både det å finne sin plass i den norske hverdagen og om måter å relatere seg til sin iranske bakgrunn, sier Alghasi.  

Identiteten er med andre ord i en kontinuerlig utvikling og det mediene sier spiller en rolle i prosessen.

Mangler et referansepunkt

I sin studie «Iranians in Norway; Media Consumption and Identity» fant Alghasi for eksempel at norsk-iranere ikke føler seg som et samlet «vi» verken i Norge og overfor nordmenn eller overfor hjemlandet og andre iranere. Det gamle Iran, som de har forlatt, eksisterer ikke, og det nye Iran er et land de ikke identifiserer seg med. De føler seg ikke helt og fullt norske; og blir heller ikke definert slik i sitt nye hjemland.  

Denne «udefinerte» identiteten preger iranere i mange land rundt omkring i verden. I ryggmargen har de en kultur med en lang tradisjon for individualistisk tenkning i et stort land som historisk har hatt problemer med å enes om hva det vil si å være iransk og hva som er «den rettmessige definisjonen» av Iran.  

– På mange måter mangler eksil-iranere et referansepunkt, sier Alghasi.  

Fremtiden vil vise om det er mulig å bygge en fornyet iransk identitet rundt persisk språk, historie og kulturarv, slik det var under Sjahen.

Denne artikkelen ble først publisert på forskning.no den 12. juni 2023 under tittelen "– Med livet som innsats går kvinnene i Iran uten hijab for å markere motstand mot fanatikere som styrer landet".

Vi vil gjerne høre fra deg!       
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.  

Konferanse og seminarrekke: Woman, Life, Freedom

Fra 14. til 16. juni 2023 organiserer Sharam Alghasi en tre-dagers konferanse ved Kristiania.

Målet er å spre kunnskap om Iran, og fokus er på fag mer enn på politikk. Alghasis innfallsvinkel til er informasjon, frihet og ytringsfrihet. Forskere fra flere land i Europa skal holde innlegg over temaer som kjønn, etnisitet, nasjonalisme, sosial endring, ulikhet, islam og media.

Alghasi ønsker å bidra til mer kunnskap om sitt mangefasetterte hjemland. Gjennom hele første halvdel av 2023 har han arrangert seminarer om Iran, blant annet på Kvinnedagen. Bak arrangementene står det iranske solidaritetsforum (ISDF), en organisasjon Sharam Alghasi opprettet mens de første opprørene fant sted rett etter drapet på 22 år gamle Amini.

Seminarrekken og konferansen er støttet av Fritt Ord og Kristiania.

I etterkant av konferansen skal Routledge gi ut en to-binds antologi der de beste bidragene samles. 

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • “ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e  
    Kunnskap Kristiania

    “ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e  

    I opptakten til den tyske valgkampen inspirerer Merz fra Kristendemokratene (CDU) til handling og appellerer til folks behov for stabilitet og fremgang.
    Les mer
  • Veien mot kjærlighet og gode relasjoner  
    Kunnskap Kristiania

    Veien mot kjærlighet og gode relasjoner  

    Valentinsdagen kan vekke både sterke følelser og forventninger. Om du markerer dagen eller ikke, er kjærlighet noe vi alle berøres av.
    Les mer
  • Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
    Kunnskap Kristiania

    Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene

    Lobbyister fra store organisasjoner når lettere inn til myndighetspersoner. Men kunnskap er viktigst.
    Les mer
  • How social media made Swedish far-right extremism mainstream online
    Kunnskap Kristiania

    How social media made Swedish far-right extremism mainstream online

    The rise of anti-immigrant movements and hate crime in Sweden was fueled by satirical and racist memes.
    Les mer

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér