Hvordan blir du en god historieforteller?
-
Sist oppdatert
26. februar 2024
-
Kategori
-
Tema
- Forfatter
- Skrivekunst
- Kreativ skriving
Forfattere trenger teknikker som plotutvikling, karakterbygging, og stemningssetting for å navigere gjennom skriveprosessen.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Om skriveprosessen og skrivegrep
Å skrive.
Jeg kan ikke.
Ingen kan.
Det må sies: man kan ikke.
Og man må skrive.
Marguerite Duras' dikt "Å skrive" beskriver de dype og ofte motstridende følelser mange forfattere og skriveentusiaster opplever. Diktet formidler en essensiell sannhet om skriving: At det ofte føles umulig, men samtidig er noe man føler en uimotståelig trang til å gjøre. Dette paradokset ligger i hjertet av skriveprosessen og er en fundamental grunn til at det er viktig å lære seg noen skrivegrep og teknikker.
Skrivegleden kan være en flukt fra virkeligheten, en måte å uttrykke kreativitet, eller et verktøy for selvrefleksjon. Å skrive er en reise inn i det ukjente, en prosess der man oppdager nye sider ved seg selv og verden rundt seg. Det er en aktivitet som tillater uendelige muligheter og frihet, noe som gjør det både skremmende og tiltrekkende.
Å lære seg skrivegrep er viktig fordi det gir en struktur og en veiledning i denne utforskningen. Det hjelper forfattere å navigere gjennom utfordringene og usikkerhetene i skriveprosessen.
Teknikker som plotutvikling, karakterbygging, og stemningssetting er ikke bare verktøy for å skape en sammenhengende historie, men også for å utdype og forsterke det man ønsker å formidle. Disse grepene hjelper forfatteren å formidle sine tanker og følelser på en måte som resonnerer med leseren. Og de er ikke bare nyttige for de som vil skrive skjønnlitterært – de brukes like mye i sakprosa og markedskommunikasjon.
Å skrive er en utfordrende prosess
Dessuten, som Duras antyder, ligger det en styrke i å anerkjenne vanskelighetene i å skrive. Ved å innrømme at det er en utfordrende prosess, blir man mer åpen for å lære og utvikle seg. Dette åpner for en dypere forståelse av skrivekunsten og muligheten til å utvikle en personlig stil.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Kort sagt, lysten til å skrive kommer fra et dypt og ofte motstridende sted inne i oss. Å lære skrivegrep hjelper oss ikke bare å formidle våre tanker og følelser mer effektivt, men det gir oss også verktøyene vi trenger for å navigere i skriveprosessens kompleksitet. Det er gjennom denne utforskingen og forståelsen at vi virkelig kan begynne å uttrykke det umulige, slik Duras beskriver det.
Når vi ikke kan fortelle, kan vi heller ikke leve
Jeg skriver, altså er jeg. Den islandske poeten Einar Már Guðmundsson skriver at fortellingen er naturlig nedlagt i mennesket. Når vi mennesker ikke lenger kan fortelle, kan vi heller ikke leve. Da har vi mistet oss selv. Fortellingen er erfaringenes formidlingsform. Vi mennesker er fortellende vesener. Vi omgir oss med historier. Vi opplever noe og dikter videre.
I tidligere tider samlet vi oss rundt leirbålet. Eventyr og myter lærte oss det vi skulle gjøre, og det vi skulle frykte. I antikkens Hellas møter vi de første influenserne, rapsodier, som de ble kalt, omreisene talere som trollbandt tilhørere med fortellinger om krig og store bragder. Og for et lite ekstra honorar, skrev de sine tilhørere inn i fortellingene.
Det er kanskje derfor forfatteren Stephen King hevder at bokkjøpere i det store og hele ikke tiltrekkes av et romanens litterære kvaliteter. De vil ha en god historie.
Hvordan blir man en god historieforteller?
Hvordan blir man en god historieforteller? Eller skribent? Svaret er todelt. Du må skrive. Mye. Og like viktig, du må lese mye. Veldig mye.
Den svenske reklamelegenden og tekstforfatteren Jan Cederquist skrev at han noen ganger kunne bli misunnelig på sine kolleger. De hadde så mange verktøy, kameraer, grafisk programvare osv. Men så tenkte han seg om. Han hadde jo det mest formidable verktøy av dem alle:
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z æ ø å
Her er våre fem beste tips for å skrive kreativt:
- Les mye, det stimulerer fantasien, bedrer ordforrådet ditt og øker kreativiteten. Kreativitet handler mye om å sette kjente ting sammen på en ny måte.
- Stryk første setning. Dette er et gammelt tekstforfatter-knep og i ni av ti tilfeller er det et godt knep.
- Bruk deg selv, dine erfaringer, dine minner og følelser.
- Styr unna klisjeer; «blødende hjerte» og «iskaldt blikk».
- Les enda mer. Lesing er det kreative senteret i en forfatters liv, ifølge Stephen King.
Referanser:
Bech-Karlsen, Jo (1998) Jeg skriver, altså er jeg, Tano-Aschehoug
Duras, Marguerita (2014) Å skrive, TRansFe:r Forlag
Cederquist, Jan (1978) Ord til salu. Liber Förlag
King, Stephen (2002) Om å skrive, Aschehoug
Tekst: Magne Johannessen, studieprogramleder og Carl Gustav Bjørnqvist, førstelektor, begge ved Institutt for kommunikasjon og Elling Aarflot, faglærer, Avdeling for ledelse og innovasjon, Kristiania.
Teksten ble publisert på forskning.no den 26. februar 2024 under tittelen "Disse fem grepene kan gjøre deg til en bedre historieforteller."
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Hold deg oppdatert på nyheter fra Kunnskap Kristiania:
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Velg dine fiender med omhu
Velger du feil motstander, taper du sympati og gjennomslagskraft. - Kunnskap KristianiaLes mer
Han maler som Emanuel Vigeland
For å utvikle levende filmmanus, tester Ole Christian Solbakken nye metoder for innlevelse. - Kunnskap KristianiaLes mer
Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?
Politikken svikter når ikke kunstnerisk kompetanse er invitert til å løse morgendagens utfordringer. - Kunnskap KristianiaLes mer
Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror
Det ligger solid faglig kunnskap og erfaring bak godt samspill med andre.