Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store

Mathilde Hogsnes
Mathilde Hogsnes skriver doktorgrad om influensere, sosial påvirkning og kommersielle konsepter i visuelle sosiale medier.Foto: Kristiania / Christian Gundersrud Enger

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Mathilde Hogsnes om influensere

En ny studie ser på hvordan ulike kategorier av influensere på Instagram presenterer kommersielle produkter og tjenester. Forskningen gir innsikt i hvordan kommersielt innhold integreres i personlige innlegg, avhengig av influenserens antall følgere. 

Studien analyserte 3278 innlegg fra 33 forskjellige influensere i Skandinavia og kategoriserte dem i fire grupper, basert på antall følgere:

  • Mikro-influensere: mellom 1000 og 10 000 følgere
  • Influensere: mellom 10 000 og 500 000 følgere
  • Makro-influensere: mellom 500 000 og 1 million følgere
  • Mega-influensere: over 1 million følgere

Utydelig skille mellom anbefaling og betalt innhold

Funnene viser noen betydelige forskjeller i hvordan disse gruppene formidler kommersielt innhold.

 – Resultatene viser at alle kategoriene har en personlig fremstilling av det kommersielle innholdet. Men, mikro-influensere og vanlige influensere poster flere kommersielle innlegg enn influensere med mange følgere. De integrerer produkter og tjenester på en subtil måte i sine Instagram-poster. Dette står i kontrast til makro- og mega-influensere som har færre kommersielle innlegg og som ofte benytter mer direkte fremtoning, sier Mathilde Hogsnes, stipendiat og førsteforfatter av studien.

Forskerne fremhever også problemet med denne mer subtile praksisen blant mikro-influensere og vanlige influensere:

 – Det er viktig å kunne skille mellom en genuin anbefaling av et produkt og betalt innhold. Når dette skillet blir utydelig, fratas vi muligheten til å ta informerte og kritiske forbruksvalg. Dette skillet er vanskeligere å oppdage blant influenserne med færre følgere, sier Hogsnes.

Tekst: Per Olav Solberg, seniorrådgiver forskningskommunikasjon, Kristiania (Teksten er generert av ChatGTP, og lettere bearbeidet)

Referanse:

Mathilde Hogsnes, Tor-Morten Grønli, and Kjeld Hansen (2024) "Exploring Influencers’ Commercial Content on Instagram", Journal of interactive advertising https://doi.org/10.1080/15252019.2024.2316114

Vi vil gjerne høre fra deg!     

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.   

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Hvordan kan sikkerhetseksperter ligge i forkant av hackerne?
    Kunnskap Kristiania

    Hvordan kan sikkerhetseksperter ligge i forkant av hackerne?

    Antallet cyberangrep øker raskt. Forskere må stadig finne nye metoder for å stoppe dem.
    Les mer
  • Er influensere underholdning, informasjon eller reklame?
    Kunnskap Kristiania

    Er influensere underholdning, informasjon eller reklame?

    Vi må være mer bevisste på hvordan vi lar oss påvirke av influensere.
    Les mer
  • Prisen vi betaler for bedre banktjenester, er dårligere datasikkerhet
    Kunnskap Kristiania

    Prisen vi betaler for bedre banktjenester, er dårligere datasikkerhet

    Teknologi og nytt regelverk gjør banktjenester enklere og billigere. Er løsningene trygge?
    Les mer
  • I kampen mot grønnvasking, kan blokkjede-teknologi være løsningen 
    Kunnskap Kristiania

    I kampen mot grønnvasking, kan blokkjede-teknologi være løsningen 

    Blokkjede-teknologi kan gi pålitelig og sporbar produktinformasjon, og dermed bidra til bærekraftighet.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér