Mpox: Fem råd for å forhindre infodemi
-
Sist oppdatert
20. august 2024
-
Kategori
Vi oversvømmes av både faktabasert og feilaktig informasjon. Her er noen strategier for å håndtere desinformasjon.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Kommunikasjon for bedre folkehelse
Når WHO erklærer apekopper (mpox) for en internasjonal folkehelsekrise og det europeiske smittevernrådet (ECDC) hever smitterisikonivået for Europa, er det all grunn til å følge med på situasjonen. Selv om FHI foreløpig vurderer risikoen for smitte som lav i Norge, tilbys vaksiner til risikogrupper.
Som vi så under covid19-pandemien, har også mpox ført til en såkalt infodemi, der vi oversvømmes av både faktabasert og feilaktig informasjon.
Feilinformasjon om virusets opprinnelse, smittespredning og behandling kan føre til forvirring, risikofylt atferd og ikke minst mistillit til helsemyndighetene. Korrekt og konsekvent kommunikasjon er avgjørende for en effektiv folkehelserespons. Slik kan vi motvirke feilinformasjon og bidra til at folk i større grad følger retningslinjer fra myndighetene.
Basert på erfaringer gjort under covid19-pandemien, har jeg følgende råd for å motvirke en ny infodemi:
1. Tydelig kommunikasjon er svært viktig
Folkehelsekommunikasjon må være tydelig, pålitelig og gis til riktig tid og kontinuerlig oppdateres for å motvirke strømmen av feilinformasjon om mpox. Myndighetene bør ta i bruk digital teknologi og involvere lokalsamfunn for å heve folks kunnskap.
Les temautgaven
2. Skreddersydde kommunikasjonsstrategier for sårbare grupper
Kommunikasjon må særlig tilpasses sårbare grupper, inkludert personer med lav kunnskap om hvordan de kan ivareta egen helse. Disse gruppene blir ofte i uforholdsmessig stor grad påvirket av feilinformasjon, noe som kan føre til angst, vaksineskepsis eller til at de ikke følger myndighetens råd for å forebygge smitte.
3. Folk trenger fakta
Sosiale medier sprer mye feilinformasjon om mpox, slik vi også så under covid19. Plattformene bør overvåkes og reguleres for å begrense spredningen av feilaktige påstander. I tillegg er det viktig at myndighetene har gode systemer for faktasjekking og steder hvor folk kan innhente riktig informasjon.
4. Engasjerte lokalsamfunn
Helsekampanjer i folks lokalsamfunn er viktige. Lokale krefter er tett på folks hverdagsliv og kan bygge tillit, fremme korrekt informasjon, avlive myter og oppmuntre til offentlig samarbeid rundt helsetiltak.
5. Effektiv og koordinert politikk og ledelse
Effektiv ledelse og en koordinert innsats blant politikere, helsepersonell og kommunikasjonsfagfolk er avgjørende for å håndtere mpox-infodemien. En politikk basert på forskning og transparent kommunikasjon fra ledere kan forhindre polarisering i samfunnet. Det kan også styrke folks tillit til myndighetenes helsetiltak.
Referanser:
Kisa, S., & Kisa, A. (2024). A comprehensive analysis of COVID-19 misinformation, public health impacts, and communication strategies: A scoping review. Journal of Medical Internet Research. Advance online publication. https://doi.org/10.2196/56931
Verdens Helseorganisasjon (WHO): «WHO Director-General declares mpox outbreak a public health emergency of international concern» (Hentet 18.08.2024)
Folkehelseinstituttet (FHI): «WHO har erklært mpox-utbrudd i Afrika som internasjonal folkehelsekrise» (hentet 18.08.2024)
European Centre for Disease Prevention and Control: «ECDC recommends enhancing preparedness as more imported cases of clade I mpox highly likely» (hentet 18.08.2024)
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
Veiledet trening kan hjelpe kvinner med endometriose
Mange kvinner med sykdommen unngår trening på grunn av smerter. - Kunnskap KristianiaLes mer
Fem prinsipper for å unngå å bli lurt av helsenyheter
Slik vurderer du hvor pålitelig helsepåstander i mediene er. - Kunnskap KristianiaLes mer
Bør vennlige og intelligente roboter designes av sykepleiere eller ingeniører?
Roboter kan designes til å bli verdensmestere i vennlighet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev