Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?

Jørn Mortensen
Kunstnere og designere kan et fag. Men minst like viktig er evnen deres til innovasjon og refleksjon som gjør dem motstandsdyktige i et mer og mer fleksibelt og uforutsigbart arbeidsliv. Foto: Kristiania

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Kunst og kreativitet

Da Utsynsmeldingen i fjor konkluderte med at kunstfagene primært er en utgiftspost, var det en trist dag for den norske tenkingen om kunstfagenes mulige bidrag for å løse morgendagens utfordringer. Samtidig var det en bekreftelse på en provinsiell og utdatert tenking. 

I september 2020 lanserte EUs president Ursula von der Leyen prosjektet The New European Bauhaus. Med utgangspunkt i EUs Green Deal, uttrykte hun en ambisjon om et EU som foregangsledende innen sirkulær økonomi. The New European Bauhaus inviterer arkitekter, kunstnere, studenter og designere til å jobbe sammen for en bærekraftig fremtid preget av estetisk kvalitet og inkludering. Dette har avstedkommet en rekke prosjekter siden oppstarten i 2021.

Vi trenger noe annet og mer

I 2023 vedtok Stortinget Utsyn over kompetansebehovet i Norge (Utsynsmeldingen), som beskriver hvilke kompetanser Norge trenger for å løse morgendagens behov: «På lengre sikt er det større usikkerhet om hva slags kompetanse som blir nødvendig for det grønne skiftet og for å opprettholde et høyproduktivt og konkurransedyktig næringsliv. Vi vet at det med stor sannsynlighet vil være behov for teknisk kompetanse og flere teknologer.» (s. 8, Meld. St.14 (2022-2023). 

Albert Einstein har sagt at vi ikke løser problemene våre med den samme tenkingen som skapte dem. Da må det noe annet og mer i verktøykassa enn hva vi er vant med. 

Kreative kompetanser

Vi som utdanner kunstnere og designere på universitets- og høyskolenivå vet noe om hvilke ferdigheter og kompetanser studentene utvikler gjennom et studieløp, og ikke minst hva som skal til for å lykkes i det profesjonelle livet.

I tillegg til å lære seg et fag som dreier seg om alt fra formale og estetiske valg til konseptutvikling, utvikler studentene også innovative og refleksive kompetanser som gjør disse fagfolkene motstandsdyktige i et mer og mer fleksibelt og uforutsigbart arbeidsliv. 

Hva er det Ursula von der Leyen og EU har forstått som glipper her i Norge?

Denne innsikten er ikke ny. I Ludvigsens-utvalgets rapport fra 2015 beskrives hvilke kompetanser elevene i grunnskolen bør utvikle for å kunne møte behovene i morgendagens samfunn. Når Ludvigsen-utvalget skal beskrive fremtidenss samfunn, skiller de seg ikke særlig fra alle andre beskrivelser slik de fremkommer i forskning og samfunnsanalyser. For Ludvigsen-utvalget var svaret på denne utviklingen en satsing på fire kjernekompetanser: 1) fagspesifikk kompetanse, 2) kompetanse i å lære, 3) kompetanse i å kommunisere og samhandle, og 4) kompetanse i å utforske og skape.

De samme typene kompetanse er for øvrig også understreket i relevant forskning, blant annet i artikkelen ”Defining Twenty-First Century Skills”, i boka Assessment and Teaching of Twenty-First Century Skills. Her legges det blant annet vekt på kreativitet og innovasjon, kritisk tenking og problemløsing, kommunikasjon, samhandling, samt personlig og sosial ansvarlighet – inkludert kulturell oppmerksomhet og kompetanse. Alle disse ses på som nødvendige kompetanser for å kunne mestre utfordringene i morgensdagens samfunn. For forfatterne av denne vitenskapelige artikkelen er poenget at disse kompetansene ikke bare bør utvikles i grunnskolen, de gjelder for utdanning i det hele tatt. 

Utsynsmeldingen reduserer kunsten

Høyere kunst- og designutdannelse må derfor forstås som mer enn utvikling av kunstnerskap. Den inkluderer også utvikling av kompetanser samfunnet trenger. Å gripe disse kompetansene er ikke alltid enkelt, men et godt forsøk er gjort i boka Eksenter, der Leiken Vik i sitt forord lager en sammenheng mellom I.C. Dahls engasjement for Vang stavkirke i Valdres og mer samtidige kunstnerprosjekter. Hun peker på en eksentrisk kompetanse som er en kombinasjon av skapende entreprenørskap og djevelsk pågangsmot. 

I lys av disse analysene kan man lure på om lyset var slått av da Utsynsmeldingen ble utviklet. Enten kan man tenke at den ikke hadde ambisjon om å adressere de store spørsmålene i det hele tatt. Eller så var den et politisk bestillingsverk med et eneste formål: Å legitimere Regjeringens politikk innen høyere utdanning. Begge delene er triste saker. Og da har jeg ikke engang nevnt det manglende næringspolitiske perspektivet hva angår kunst og kulturnæringen. 

Da gjenstår spørsmålet: Hva mener egentlig dagens politiske establishment om (de manglende) ambisjonene i Utsynsmeldingen? Hvorfor reduseres kunst- og designfag til en utgiftspost? Ja – kunsten er fri og skaper sublime estetiske erfaringer, men praksisen inneholder også metoder og blikk som må være med i dugnaden. Hva er det Ursula von der Leyen og EU har forstått som glipper her i Norge?

Tekst: Jørn Mortensen, dekan, School of Arts, Design and Media, Kristiania.

Denne teksten ble publisert i Khrono den 9. august 2024 under tittelen "Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?"

 Vi vil gjerne høre fra deg!    
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no
.   

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Velg dine fiender med omhu
    Kunnskap Kristiania

    Velg dine fiender med omhu

    Velger du feil motstander, taper du sympati og gjennomslagskraft. 
    Les mer
  • Han maler som Emanuel Vigeland
    Kunnskap Kristiania

    Han maler som Emanuel Vigeland

    For å utvikle levende filmmanus, tester Ole Christian Solbakken nye metoder for innlevelse.
    Les mer
  • Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?
    Kunnskap Kristiania

    Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?

    Politikken svikter når ikke kunstnerisk kompetanse er invitert til å løse morgendagens utfordringer.
    Les mer
  • Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror
    Kunnskap Kristiania

    Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror

    Det ligger solid faglig kunnskap og erfaring bak godt samspill med andre.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér