Kan VR-opplevelser inspirere til klimakamp? 

Kvinne med VR-briller i nedslitt betongbygning med maleri på veggen
Gjennom VR-briller kan publikum utforske deler av Nyksunds historie i et nedlagt fryseri og la seg inspirere av økoprosjektet som pågikk her på 1980-tallet.Foto: Elisabeth Brun / NODES

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: VR og digitale medier

Nyksund, Vesterålen, 68° nord:  

For hundre år siden var Nyksund det nest største fiskeværet i Vesterålen med rundt 250 fastboende. Større båter og moderne teknologi gjorde at fiskeindustrien ble flyttet, og bygda sank inn i glemselen. Men på 1980-tallet fikk et forskningsmiljø fra Berlin øynene opp for stedet og satte i gang Det internasjonale Nyksund-prosjektet. 

Ungdommer og forskere fra hele Europa begynte sammen å restaurere stedet. I perioder gikk det ukentlige bussavganger fra Vest-Berlin til Nyksund.  

Da jeg som 16-åring møtte dette internasjonale miljøet, var de kommet mye lenger enn oss når det gjaldt miljø og bærekraft. De hadde bygget en egen vindmølle av brukte bildeler og hadde et dusjanlegg drevet av solceller. Jeg hadde aldri en gang hørt om økologisk mat, sier Ivar Kjellmo, forsker ved avdeling for kunst, design og media ved Kristiania. 

Det gjorde inntrykk på den nord-norske tenåringen. I dag driver 3D-eksperten med kunstnerisk utvikling og jobber blant annet med å lage en VR-opplevelse knyttet til Nyksund.

Hva er kunstnerisk utviklingsarbeid?

Kunstnerisk utviklingsarbeid (KU) er en type forskning hvor sluttproduktet er et kunstnerisk arbeid. Dette sluttproduktet skal være offentlig tilgjengelig, for eksempel som en utstilling, konsert eller forestilling. Refleksjon rundt utviklingen og presentasjonen av kunstproduktet er en sentral del av forskningsarbeidet. Denne refleksjonen kan ha ulike former, men skal være relevant for kunnskapsutviklingen innen fagfeltet. 

Kilde: Store norske leksikon / HKdir.no 

Gjennom den kan han og de andre kunstnerne i den internasjonale kunstnergruppen NODES gjenskape livet i den lille bygda slik det artet seg i perioden 1984-1992 

Den gang brukte Technische Universität (TU) i Vest-Berlin stedet som en slags tverrfaglig forskningsstasjon. I løpet av disse årene var rundt 3000 europeiske ungdommer med i prosjektet. I 1988 vant «The International Nyksund Project» EUs miljøpris i kulturarv-kategorien.  

Tanken bak kunstnergruppens VR-prosjekt er at du og jeg kan ta på VR-briller og bevege oss rundt i det nedlagte fryseriet i den lille fiskebygda. Slik kan vi kanskje hente inspirasjon til vår egen kamp for kloden og fremtiden. 

Innovativt nybrottsarbeid 

Tyskerne som var her på 80- og 90-tallet hadde så mange storslåtte ideer. Gjennom prosjektet «Nyksund Reloaded» vil vi gjenskape ideologien deres og vise frem det de fikk til. Men også det som ikke funket – det vi kaller «brutte utopier», forklarer Kjellmo. 

Se VR-video fra prosjektet Nyksund Reloaded - House of Broken Utopias

For ikke bare hadde prosjektdeltakerne innovativ øko-teknikk tilpasset arktisk klima. De utviklet nye sosialpedagogiske metoder for fredsdialog og ungdomsarbeid. De lagde tilstandsrapport for alle husene i bygda og pusset opp med blant annet miljøvennlig maling basert på melkesyrebakterier. Noen foreslo et casino i det nedlagte fiskeværet. Andre laget kunstinstallasjoner. Inne i det gamle fileteringsanlegget har en lokal kunstner malt et svært sjakkbrett på gulvet.   

Kreativitet og mulighet for å prøve ut litt crazy ideer er som kjent viktige forutsetninger for innovasjon 

Bærekraftsideer gjennom digital inspirasjon 

Elisabeth Brun leder prosjektet «Nyksund Reloaded», som blant annet bygger opp et digitalt arkiv gjennom film og mediekunst. Arkivet skal være offentlig tilgjengelig og kan brukes som grunnlag for kunstnerisk eksperimentering og som et verktøy for forskning. 

De digitale verktøyene vi har i dag gjør det mulig å engasjere mennesker gjennom interaktiv mediekunst. Særlig ungdommer blir fascinert og kan lære av historien om en internasjonal ungdomsby som utforsket alternative og miljøvennlige måter å leve på. De r ideer til sin egen klimakamp, sier hun.  

Jente med VR-briller

Kom og test VR-opplevelsen på Kristiania!

Forskningstorg lørdag 21. september 2024

Forskerne i prosjektet spør: Kan vi dra nytte av den ideologien og de ideene som rådet den gang? Hva kan vi lære om bærekraft og stedsutvikling fra de erfaringene tyske ingeniører, pedagoger og arkitekter gjorde i ei lita utkantbygd langt der nord? Hva kan vi lære av lokalsamfunnets erfaringer knyttet til prosjektet? 

Tusenvis av bilder blir til en interaktiv opplevelse 

Brun og Kjellmo, som begge er forskere tilknyttet Westerdals institutt for film og medier ved Kristiania, samarbeider tett med blant annet Katja Pratschke og Gustav Hámos, to Berlin-baserte mediekunstnere som har jobbet sammen i tretti år. Sammen har flere av kunstnerne i NODES tatt rundt 20.000 bilder av et gammelt fiskefryseri. De har brukt mobiltelefonene sine og en drone. Her er pipeløp og sjakter, trapper og morkne brygger, maskinrom og vareheis. Både utsiden av bygget og alle rommene innvendig er nøye avbildet og dokumentert 

Kjellmo legger bildene inn i dataprogrammer som setter dem sammen til 3D-modeller og lager en virtuell verden. Med VR-briller kan vi bevege oss rundt i fryseriet, omtrent slik man gjør i et dataspill.  

Metoden Kjellmo bruker, kalles fotogrammetri. Den går ut på å ta bilder fra flere vinkler for å få korrekt informasjon om beliggenhet, form og størrelsen steder og objekter.   

Slik kan jeg fra kontoret mitt på Høyskolen Kristiania – eller fra Berlin for den delgå inn i denne verdenen og vandre rundt.  

Hva er fotogrammetri?

Fotogrammetri er å bruke fotografier til å skaffe seg pålitelig informasjon om landskap, arkitektur eller gjenstander. Begrepet dekker både det å ta bilder til dette formålet og arbeidet med å tolke bildene. 

Ved hjelp av fotografiene finner man beliggenheten, formen, identiteten og størrelsen til det som er fotografert, slik at man blant annet kan tegne kart, avsløre sykdommer og restaurere arkitektur. 

Fly- og satelittfotogrammetri brukes for å kartlegge, mens nærfotogrammetri kan brukes for eksempel til dimensjonsmålinger i industrien eller formdokumentasjon i arkitektur 

(Kilde: snl.no) 

Et virtuelt miljø for prøving og feiling 

Kjellmo legger inn ulike funksjoner som bidrar til å skape en interaktiv opplevelse. En som besøker den virtuelle verdenen, kan for eksempel plukke opp en lommelykt og lyse rundt. Du kan strekke frem hånden og tenne et bål på brygga ved det gamle fiskeanlegget.

Kjellmo og de andre kunstnerne legger på lyd og lyssetter scenene for å gjøre dem mer stemningsfulle. Og de har designet en enarmet banditt for å gjøre utopien om et casino mer komplett.  

– Alle ideene var kanskje ikke like gode, men det er jo artig at noen tenkte tanken, sier 3D-utvikleren.  

– Og samtidig vekker det en slags melankoli. Derfor kaller vi det nettopp «brutte utopier». Det var ikke alle ideene det ble noe av. 

Men slik er det med innovasjon – man må tørre å slenge ut ideer, man må skape et miljø der det er rom for å tenke høyt, prøve, feile og lære underveis. Ved å lage et arkiv som ligger åpent tilgjengelig for andre, vil ideene utvikles videre og flere mennesker komme til.

Utviklingsarbeidet til kunstnergruppa NODES ligger nettopp i det å bevare et unikt historisk materiale samtidig som det blir revitalisert og kan settes inn i dagens kontekst og brukes av nye generasjoner. 

Fra EU-pris til møtested for digitale nomader

Tyskerne fra Technische Universität i Berlin forlot Nyksund på 90-tallet. I boka «En annen verden» av Grethe Andreassen, forklarer forfatteren at prosjektets suksess kom av en mangefasettert grunntanke: natur- og miljøvern, pedagogisk nybrottsarbeid, den praktiske oppbyggingen av et forlatt fiskevær og et utstrakt samarbeid mellom universitet og høyskoler i Norge og Vest-Tyskland.

Andreassen er selv fra Vesterålen og var ansatt i det Internasjonale Nyksundprosjektets administrasjon den gang. 

Fortsatt blåser det en internasjonal vind over stedet. Fra å være et forlatt fiskevær som på 1970- og 80-tallet stod i fare for å forfalle og blåse havet, ble Nyksund et eksotisk sted som turister fra hele Europa ønsket å besøke.

I dag bor det flere kunstnere og utlendinger i den lille bygda som beskytter seg mot storhavet med bølgebrytere i vest. Bygda er et kreativt møtested for digitale nomader og preges av entrepenørvirksomhet innen økoturisme 

Når Kjellmo og Brun gjennom arkivbilder og moderne VR-teknologi legger frem det gamle fryseriets brutte utopierHouse of Broken Utopias») på Lofoten International Art Festival i september, handler det om å utforske og synliggjøre flere mulige fremtider, forklarer de. 

Kanskje er det nettopp visjoner om mulige fremtider de neste generasjonene behøver.  

Tekst: Taran Cecilie Skjerdal, seniorrådgiver, avdeling forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania.

Denne teksten ble publisert på forskning.no den 19. september 2024 under tittelen "Forskere gjenskaper 1980-tallet i nordnorsk bygd".

Referanser: 

Nyksund Reloaded  

Andreassen, Grethe Nytun (2017). «En annen verden», Orkana 

Vi vil gjerne høre fra deg!    
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.   

 

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Velg dine fiender med omhu
    Kunnskap Kristiania

    Velg dine fiender med omhu

    Velger du feil motstander, taper du sympati og gjennomslagskraft. 
    Les mer
  • Han maler som Emanuel Vigeland
    Kunnskap Kristiania

    Han maler som Emanuel Vigeland

    For å utvikle levende filmmanus, tester Ole Christian Solbakken nye metoder for innlevelse.
    Les mer
  • Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?
    Kunnskap Kristiania

    Utsynsmeldingen: Var lyset slått av?

    Politikken svikter når ikke kunstnerisk kompetanse er invitert til å løse morgendagens utfordringer.
    Les mer
  • Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror
    Kunnskap Kristiania

    Improvisasjon er ikke så tilfeldig som vi tror

    Det ligger solid faglig kunnskap og erfaring bak godt samspill med andre.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér