Sats på alumni – de er gode ambassadører for sitt gamle studiested

Kvinne som smiler mens hun snakker med to kollegaer.
Alumni er en verdifull ressurs som kan styrke institusjoner innen høyere utdanning, mener Jan K. Baumann og Nigel Halpern.Foto: iStock / jacoblund

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Markedsføring

Portrett av Jan K. Baumann.
Jan K. Baumann er høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved Kristiania. Han har en master i markedsføringsledelse og underviser blant annet i salgspsykologi og påvirkning. Foto: Kristiania.

Alumni som er tilfredse med sin relasjon til høyskolen eller universitetet der de studerte, fungerer gjerne som gjesteforelesere, de rekrutterer kandidater fra utdanningsinstitusjonen, de kjøper etter- og videreutdanning (EVU) til seg selv eller virksomheten sin, de donerer, bestiller forskning, deltar i karrieredager og snakker generelt positivt om institusjonen.

De fungerer som ambassadører.  

Tidligere studenter må være tilfredse for å være en ressurs

Nigel Halpern og jeg har gjennomført en studie der vi undersøkte nettopp dette. Det er i hovedsak tre faktorer som særlig sikrer tilfredshet og dermed lojalitet:  

Portrett av Nigel Halpern.
Nigel Halpern er professor i lufttransport og turistledelse. Noen av hans hovedinteresser er markedsføring, utdanningsforskning og bærekraft. Foto: Kristiania.

1. Kvaliteten på servicen. Det at ansatte har en postiv holdning ovenfor tidligere studenter er viktig. Alumni opplyser at ansatte i alumniforeningen må være kunnskapsrike, høflige og respektfulle, de må være pålitelige og ærlige, tilgjengelige og gjøre sitt beste for å forstå behovene 

2. Attraktive og relevante aktiviteter. Både aktivitetene og materiell må holde høy kvalitet og være tilpasset alumni, slik at de oppleves å ha nytte. I tillegg bør aktiviteter og materiell være inndelt etter fakultet eller studieprogram. 

3. Involvering. Tidligere studenter opplever tilhørighet og er stolte av utdanningsinstitusjonen når de får delta på påkostede seminarer eller turer til utlandet med besøk hos internasjonale eller norske bedrifter. Det skaper involvering. 

Nøkkelen til vekst

Utdanningsinstitusjoner står i dag ovenfor synkende barnekull, lavere statsstøtte og lavere søkertall til studier. Det betyr at en proff og offensiv satsing på alumni og etter- og videreutdanning (EVU), kan bidra positivt. Punktene over viser at det kan være betalingsvilje hos alumner dersom institusjonen greier å skape minnerike opplevelser, en god relasjon og et positivt image.   

5 viktige faktorer for en god relasjon

Hvordan kan universiteter og høyskoler sikre en slik god relasjon og et godt image? Forskningen vår peker på 5 viktige faktorer: 

1. Skoleledelsen og skolens styre må på en reell måte støtte, prioritere og fasilitere skolens strategiske satsning på alumni. Det må settes av nødvendige ressurser til et koordinert samarbeid om etter- og videreutdanning (EVU). 

 2. Ledelsen må tenke strategisk og langsiktig med alumni-arbeidet, og holde søkelys på å planlegge og jevnlig arrangere attraktive og relevante alumni-aktiviteter.  

 3. Det må investeres i nødvendige ressurser (ansatte og økonomi) som bidrar til utvikling av en alumni-orientert og profesjonell alumni-organisasjon som bygger opp et godt nettverk og gode relasjoner med alumni 

 4. Alumni må være direkte involvert og engasjert i organisering og gjennomføring av aktiviteter ved skolen. De er «kundene», og vet best hva som driver tilfredshet og lojalitet 

 5. Det må legges til rette for tilpassede arrangementer med høy kvalitet, attraktivitet og relevans, og med god kvalitet i realsjonen 

Tekst: Jan K. Baumann, høyskolelektor, Institutt for markedsføring ved Kristiania 

Referanser: 

Baumann, J. K., and Halpern, N. (2024) Drivers of Perceived Value for an Alumni Association, and the Effect of Perceived Value and Satisfaction on Alumni Loyalty, European Journal of Education, 21 August 2024. 

Brown, R. M., and T. W. Mazzarol. (2009) The Importance of Institutional Image to Student Satisfaction and Loyalty Within Higher Education,Higher Education, 58(1), s. 81–95. 

Douglas, J., R. McClelland, and J. Davies. (2008) The Development of a Conceptual Model of Student Satisfaction with Their Experience in Higher Education,Quality Assurance in Education, 16(1), s. 19–35. 

Helgesen, Ø., and E. Nesset. (2007) Images, Satisfaction and Antecedents: Drivers of Student Loyalty? A Case Study of a Norwegian University College, Corporate Reputation Review, 10(1), s. 38–59. 

Helgesen, Ø., and E. Nesset. (2007) What Accounts for students' Loyalty? Some Field Study Evidence, International Journal of Educational Management, 21(2), s. 126–143. 

Liang, X., Y. Su, and W. Shang. (2022) Prior Campus Experience and Alumni Donation: A Cross-­ Cultural Study of China and the USA, Higher Education, 86, s. 865–889. 

Nesset, E., and Ø. Helgesen. (2009) Modelling and Managing Student Loyalty: A Study of a Norwegian University College, Scandinavian Journal of Educational Research, 53(4), s. 327–345.  

Wu, S. H., S. C. T. Huang, and C. Y. D. Tsai. (2022) Lifelong Good Soldiers of Higher Education Institutions: Driving Factors and Obstructions of Alumni Loyalty, Service Business, 16, s. 331–357. 

Denne teksten ble først publisert på Khrono.no den 8. november under tittelen "Styrk din institusjon ved å satse på alumni."

Vi vil gjerne høre fra deg!    
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.   

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Sylvi Listhaugs strategi på Facebook
    Kunnskap Kristiania

    Sylvi Listhaugs strategi på Facebook

    Frp-lederen appellerer til folk ved å fremstå jordnær, skape fellesskap og spille på folks misnøye.
    Les mer
  • A re we sure we really know what a crisis is?  
    Kunnskap Kristiania

    A re we sure we really know what a crisis is?  

    How to communicate effectively during a prolonged crisis.
    Les mer
  • Humor på nett bidro til at høyreekstremisme ble mer spiselig for folk  i Sverige
    Kunnskap Kristiania

    Humor på nett bidro til at høyreekstremisme ble mer spiselig for folk  i Sverige

    Rasistiske memes kan være grunnen til oppsvingen av rasisme og hatkriminalitet.
    Les mer
  • To måter å drive krisekommunikasjon  
    Kunnskap Kristiania

    To måter å drive krisekommunikasjon  

    Hvordan skape balanse mellom ekspertise og personlig relasjon i sosiale medier?
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér