Moteshow har et dypere budskap enn å vise frem klær

Professor Vesma Kontere McQuillan har designet utsillingen "Hinsides kroppen. Fire nordiske moteeksperimenter" som kan sees på Nasjonalmuseet.

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Design og historiefortelling

Kort oppsummert:

  • Moteshow handler om mer enn klær; rommet spiller en viktig rolle i å formidle kolleksjonens budskap.
  • Arkitektur i moteshowene kan påvirke hvordan vi opplever mote, med lys, materialer og teknologiske elementer som forsterker den visuelle og emosjonelle opplevelsen.
  • Forsker Vésma Kontere McQuillan vil gjøre motevisninger mer tilgjengelig for folk, for eksempel gjennom utstillingen "Hinsides kroppen" som vises på Nasjonalmuseet frem til 23. mars 2025.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).

Har du tenkt over hvor mote vises frem? Eller ser du med en gang for deg en catwalk hvis du hører ordet moteshow?

Portrettbilde av Vesma Kontere McQuillan.
Professor Vesma Kontere McQuillans ekspertområder er blant annet moteindustrien, arkitektur, interiørdesign og design som fortelling. Hun er opptatt av bærekraft og inkludering, og står bak designet av både International Library of Fashion Research og utstillingen Beyond Bodies, begge ved Nasjonalmuseet.Foto: Kristiania.

Tenk deg følgende: en dyster parkeringskjeller. Betong, kaldt lys, mørke kroker. Men så fylles rommet med 30.000 liljer. Rommet blir til en duftende oase. Inn kommer modellene som viser frem det hotteste akkurat nå. Når moteshowet er over, blir liljene delt ut til publikum.

Slik ble Pradas høst- og vinterkolleksjon for kvinner vist frem i 2023. Forsker Vésma Kontere McQuillan mener at rommet kan være like viktig som klærne for å forstå budskapet.

– Mange undervurderer hvor mye rommene betyr for oss, sier Mcquillan. 

Hun er professor ved Høyskolen Kristiania. Der forsker hun på møtet mellom arkitektur, mote og design.

Moteshow er en kulturell opplevelse

McQuillan utforsker hvordan rommene der klærne vises, skaper mening og historier. Moteshow kan være en kulturell opplevelse der arkitekturen tilfører lag av dybde, mener hun.

– Moteshow kommuniserer ideer. Rom påvirker vår opplevelse. Og de påvirker vår opplevelse av mote, sier McQuillan.

– Vi må se på moteshow som en blanding av kunst, teknologi og rom.

Hun mener at vi mister mye av budskapet i showene hvis vi kun ser på klærne. Derfor er hun opptatt av stedene der klærne vises. Rommet kan la oss forstå hvordan en kolleksjon tar opp tema innen bærekraft, teknologi og kultur.

Lys, materialer og teknologi påvirker følelsen vår i rommet. Forskeren mener at disse bærer viktige historier.  

Flytende vegger blir en del av kolleksjonens fortelling

Da Prada skulle vise sin vår- og sommerkolleksjon for menn i år, rant det en væske nedover veggene. 

– Denne flytende arkitekturen symboliserte teknologiens innflytelse på samfunnet, forklarer McQuillan.

Slik ble digitale referanser blandet med fysisk design. Showet viste hvordan arkitektur og mote kan utforske dagens forhold til teknologi. Den utfordret publikums oppfatning av hva et fysisk rom kan være.

McQuillan kaller sin metode for Architectural Fashion Analysis (AFA). Den bruker prinsipper fra arkitektur og mote.

I denne metoden er rommet ikke bare en bakgrunn. Det er en del av fortellingen. 

For eksempel kan en catwalk formet som en labyrint bety kompleksitet og forvirring. I parkeringskjelleren begynte rommet mørkt og minimalistisk. Det ble så forvandlet til en lysende blomsteroase. Endringen var en del av kolleksjonens fortelling om fornyelse og livskraft, forklarer forskeren.

Moteshow viser ideer i samfunnet

– I en tid hvor digitale og fysiske opplevelser smelter sammen, må vi også ta høyde for rom som kun eksisterer i fantasien og digitalt, sier McQuillan.

I fremtiden kan opplevelser innen mote ha flytende grenser mellom det fysiske og digitale, mener hun.

Allerede finnes det mote man kun bruker digitalt. Den fungerer som et slags filter man «kler på seg» for å ta bilder som brukes på nett, særlig i sosiale medier. 

Slik kan man vise seg frem i klær som kun finnes digitalt.

Vi må se på moteshow som en blanding av kunst, teknologi og rom, mener McQuillan. Ved å se på moteindustrien på tvers av fag vil vi kanskje forstå den på en annen måte. Ideer i samfunnet kommer først til uttrykk her. 

– Kanskje kan min analysemetode inspirere designere og kritikere til å tenke utenfor tradisjonelle rammer, sier McQuillan.

Tekst: Cecilie Taran Skjerdal, seniorrådgiver, avdeling for forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania. 

Referanse:

Vésma Kontere McQuillan. (2024). Rethinking fashion review with architectural fashion analysis methodInternational Journal of Fashion Studies, April 2024.

Denne teksten ble publisert på forskning.no den 15. desember 2024 under tittelen "Moteshow har et dypere budskap enn å vise frem klær".

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Kunstig intelligens kan bli avgjørende i en krig mellom stormaktene  
    Kunnskap Kristiania

    Kunstig intelligens kan bli avgjørende i en krig mellom stormaktene  

    Autonome våpensystemer slå ut den andres infra- og informasjonsstruktur.
    Les mer
  • Nøkler til vellykket politisk påvirkning
    Kunnskap Kristiania

    Nøkler til vellykket politisk påvirkning

    For å få myndighetene til å lytte, er det særlig tre ting som må være på plass.
    Les mer
  • Støre satser på fakta framfor følgerflørt på sosiale medier
    Kunnskap Kristiania

    Støre satser på fakta framfor følgerflørt på sosiale medier

    Når Støre dropper å invitere til dialog, risikerer han fremstå som en fjern leder som ikke lytter til folket, skriver Roy Aulie Jacobsen.
    Les mer
  • Undervisere kan låne pedagogiske triks fra TikTok og spill
    Kunnskap Kristiania

    Undervisere kan låne pedagogiske triks fra TikTok og spill

    Konkrete utfordringer, tydelige mål og umiddelbare tilbakemeldinger skaper engasjement.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér