Støre satser på fakta framfor følgerflørt på sosiale medier

Portrett av Jonas Gahr Støre
Statsminister Jonas Gahr Støre legger vekt på informasjon og annerkjennelse fremfor å mobilisere sine følgere, eller kritisere politiske motstandere.   Foto: Pål Laukli

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Strategisk kommunikasjon

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støres legger stor ved på fakta og forklaring av politiske saker i sine Facebook-innlegg. En slik strategi kan oppfattes som en kommunikasjonsstrategi som går ovenfra-og-ned, hvor han deler informasjon uten nødvendigvis å invitere til dialog eller engasjement.  

Når Støre deler informasjon uten å invitere til dialog eller engasjement, risikerer han å fremstå som en fjern leder som ikke lytter til folket – en utfordring i en tid hvor Arbeiderpartiet trenger bred støtte. 

Støres fem strategier 

Arbeiderpartiet (Ap) står ovenfor en krise, preget av historisk lave meningsmålinger og intern misnøye med partileder Jonas Gahr Støre. Flere medier rapporterer om interne diskusjoner knyttet til et lederskifte før landsmøte i 2025.  

Med en oppslutning på kun 14,2 % har Ap opplevd sin laveste meningsmåling noensinne. Partiet har falt til en tredjeplass bak både Høyre og Fremskrittspartiet.  

I lys av krisen, er det interessant å se nærmere på hva slags innhold Støre publiserer for å appellere til sine følgere 

En innholdsanalyse av Støres Facebook-poster fra de siste seks månedene viser hvordan innleggene fordeler seg på fem sentrale kommunikasjonsstrategier:  

  1. Informasjon 
  2. Anerkjennelse 
  3. Personalisering 
  4. Mobilisering 
  5. Kritikk  

De fem strategiene gir innsikt i hvordan politiske aktører kommuniserer under valgkamp. Samtidig viser de hvordan Støre tilpasser sin kommunikasjon også utenfor valgperioder. 

Søylediagram for prosentandel av innholdskategorier
Figur 1: Prosentvis fordeling i bruken av fem kommunikasjonsstrategier på Facebook. Innholdsanalyse av Facebook poster for de siste seks månedene (1.juli 2024 til 10. desember 2024).  

Informasjonsformidling som hovedstrategi  

Støre benytter informasjonsformidling som en hovedstrategi i sine Facebook innlegg. 41 % av alle poster inneholder informasjon om politiske saker som statsbudsjettet, politiske prioriteringer og Arbeiderpartiets verdier og politikk.  

Ved å benytte informasjonsformidling som en hovedstrategi kan Støre miste muligheten til å være strategisk tvetydige. Det kan potensielt føre til at tap av et bredere spekter av følge.

Tillit gjennom anerkjennelse og personalisering  

Anerkjennelse er den kommunikasjonsstrategien Støre bruker nest mest, og utgjør 26 prosent av innleggene. Da bruker han elementer som takknemlighet og ros i Facebook-postene, noe som kan bidra til å bygge relasjoner og styrke engasjement blant følgere. 

Innhold som gir følgerne et innblikk "bak sceneteppet" utgjør 18 prosent av innleggene og handler om å skape en personlig forbindelse ved å dele. Slikt innhold går innunder kategorien personalisering, som kan være historier om personlige opplevelser, følelser eller dagligdagse aktiviteter, hvor postene har som mål å fremheve en personlig side. 

Begrenser bruken av mobilisering og kritikk  

Det at Støre prioriterer anerkjennelse og personalisering viser at han gjør en innsats for å skape personlig tilknytning til følgerne, og bygge tillit. Men strategiene utnytter ikke fullt ut potensialet for det vi kaller mobilisering og interaktiv dialog. 

Mobilisering tar utgangspunkt i å benytte Facebook som en arena for å oppmuntre til politisk deltakelse. Det kan gjøres aktivt gjennom å engasjere følgerne med utsagn som «Del», «Er du enig?», «Bra?», eller «Hva mener du?». Det innebærer å utnytte mulighetene som ligger i interaktivitet plattformen tilbyr samt oppfordre til konkret handling for å skape oppmerksomhet rundt et spesifikt tema.  

Kritikk er den minst brukte kommunikasjonsstrategien og omfatter kun sju prosent av postene. I sin kritikk tar Støre opp rettferdighet og behovet for et stabilt arbeidsliv uten korte kontrakter.  

Videre blir det pekt på hvordan Ap bidrar til en bedre velferdspolitikk med billigere barnehage, SFO og mer studiestøtte.  

Jonas Gahr Støre kritiserer Høyre og Erna Solberg for å legge til rette for midlertidig ansettelser og et mindre stabilt arbeidsliv. Foto: Faksimile fra Facebook.  

Støres lederskap: Stabilitet eller stillstand? 

Støres Facebook-strategi fremhever ansvar og lederskap gjennom informasjonsdeling, anerkjennelse og personalisering. En sterkere vektlegging av mobilisering og mer direkte dialog kunne skapt et inntrykk av større handlekraft og nærhet, som kan være avgjørende i en krise.  

Støre kunne i større grad balansert informativt og engasjerende innhold for å styrke sin digitale tilstedeværelse. Med flere spørsmål og oppfordringer, altså mobiliserende innhold, kunne han skapt en dynamisk kommunikasjon som både informerer og inspirerer.  

Referanser 

Darrud, A., & Grasmo, J. (2024, 1. desember). Trettebergstuen: – Arbeiderpartiet er i dyp krise [Nettavis]. NRK. https://www.nrk.no/norge/trettebergstuen_-_-arbeiderpartiet-er-i-dyp-krise-1.17150096 

Liu, B. F., Austin, L., & Jin, Y. (2011). How publics respond to crisis communication strategies: The interplay of information form and source. Public Relations Review, 37(4), 345–353. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.08.004 

Rognsvåg, S., Raunholm, P. V., & Helland, F. J. (2024, 6. desember). Persen om Støre: – Ikkje unaturleg at vi diskuterer ulike posisjonar [Nettavis]. NRK. https://www.nrk.no/vestland/persen-om-store_-_-ikkje-unaturleg-at-vi-diskuterer-ulike-posisjonar-1.17158692 

Rønning, M., & Skårdalsmo, K. (2024, 2. desember). Kilder til NRK: Støre under press – Ap-topper vil ha lederskifte [Nettavis]. NRK. https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-store-under-press-_-ap-topper-vil-ha-lederskifte-1.17151183 

Strømme, E., & Ertesvåg, O. (2024, 3. desember). Jonas Gahr Støre om presset: – Jeg er motivert for jobben [Nettavis]. Bergens Tidende. https://www.bt.no/i/gwRkp5 

Tekst: Dokorgradskandidat Roy Aulie Jacobsen, Instiutt for kommunikasjon, Kristiania

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

 

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Støre satser på fakta framfor følgerflørt på sosiale medier
    Kunnskap Kristiania

    Støre satser på fakta framfor følgerflørt på sosiale medier

    Når Støre dropper å invitere til dialog, risikerer han fremstå som en fjern leder som ikke lytter til folket, skriver Roy Aulie Jacobsen.
    Les mer
  • Undervisere kan låne pedagogiske triks fra TikTok og spill
    Kunnskap Kristiania

    Undervisere kan låne pedagogiske triks fra TikTok og spill

    Konkrete utfordringer, tydelige mål og umiddelbare tilbakemeldinger skaper engasjement.
    Les mer
  • Skjematerapi: – Flere av mine pasienter har oppnådd en total omveltning i livet
    Kunnskap Kristiania

    Skjematerapi: – Flere av mine pasienter har oppnådd en total omveltning i livet

    Alle opplevelsene våre skaper mønstre som styrer tanker, handlinger og relasjoner med andre.
    Les mer
  • Årskavalkaden – noen av våre mest populære artikler i 2024
    Kunnskap Kristiania

    Årskavalkaden – noen av våre mest populære artikler i 2024

    Kunnskap Kristiania gir smakebiter fra høyskolens forskning. Her er noen favoritter fra 2024.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér