Fremover igjen” er Friedrich Merz’ slagord og strategi for å samle velgerne 

Friedrich Merz med en mikrofon i hånden.
CDU-leder Friedrich Merz’ kampanje er en verdifull lærdom om hvordan moderne politisk kommunikasjon kan kombinere digitale strategier med tradisjonelle verdier, skriver Roy Aulie Jacobsen.Foto: Wikimedia Commons / Steffen Prößdorf

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Politisk kommunikasjon

Kort oppsummert:

  • Friedrich Merz satser alt på slagordet #Wiedernachvorne («Fremover igjen») for å samle velgere i et Tyskland preget av politisk uro.
  • Stipendiat Roy Aulie Jacobsen fra Kristiania viser hvordan Merz bruker en smart blanding av digitale strategier og klassiske politiske grep for å bygge en sterk bevegelse.
  • Med hyppige Facebook-innlegg og en mobiliserende stil skaper Merz en valgkamp som handler like mye om fellesskap og handling som om politikk.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).

Ansattbilde av Roy Aune Jacobsen
Roy Aulie Jacobsen er phd-kandidat ved Institutt for kommunikasjon og forsker på politisk kommunikasjon, med et spesielt fokus på mediebruk, mediepåvirkning og sosiale medier.Foto: Kristiania.

Gjennom slagordet #Wiedernachvorne samler Friedrich Merz sine støttespillere i en bred grasrotbevegelse. Hans kampanje appellerer til velgernes behov for stabilitet og fremgang i en tid preget av politisk uro. 

I opptakten til den tyske valgkampen fokuserer Friedrich Merz mobilisering og anerkjennelse for å vinne valget.  

Tyskland ble kastet ut i en politisk krise da koalisjonsregjeringen til forbundskansler Olaf Scholz kollapset i november 2024. Krisen førte til en flytting av valget fra september til februar 2025, og Friedrich Merz fra Kristendemokratene (CDU) lanserte en valgkamp bygget rundt slagordet #Wiedernachvorne – et budskap om fremgang og nye tider. 

Slik bygger han ikke bare en bevegelse, men også en sterkere forbindelse til sine potensielle støttespillere.

Ifølge målinger fra The Guardian har CDU vært Tysklands største parti siden april 2022, med Merz som klar favoritt til å bli neste forbundskansler. Merz er blant de mest aktive tyske politikerne på Facebook og publiserer i gjennomsnitt 2,5 innlegg per dag.  

En analyse av Facebook-innleggene siden november gir innsikt i hvordan han tilpasser seg moderne politiske trender og setter sitt unike preg på kommunikasjonen.  

Som vist i figur 1, utgjør mobilisering hele 61 prosent av innleggene, noe som reflekterer Merz’ klare fokus på å bygge fellesskap og oppmuntre til handling. Anerkjennelse utgjør 56 prosent av innleggene og kan bidra til å skape en følelse av lojalitet blant velgerne.  

Figur 1.Prosentvis fordeling av innlegg basert på ulike kommunikasjonsstrategier.
Figur 1. Prosentvis fordeling av innlegg basert på ulike kommunikasjonsstrategier.

Merz appellerer til fellesskap og handling 

Friedrich Merz utformer Facebook-innleggene sine for å skape engasjement og mobilisere velgerne til å støtte opp om valgkampen. Rundt 61 prosent av innleggene hans legger aktivt opp til å engasjere følgerne. Med denne strategien ønsker Merz å appellere til fellesskap og handling, og samtidig gi velgerne følelsen av å være en del av noe større. 

Et innlegg fra 18. januar 2025 viser dette tydelig: 

«Grandiose Stimmung in Hannover! Heute startet unsere Wahlkampftour in Hannover! Gemeinsam kämpfen wir für einen Politikwechsel, der unser Land #wiedernachvorne bringt.» 

(Fantastisk stemning i Hannover! I dag startet vår valgkampturné i Hannover! Sammen kjemper vi for en politisk endring som bringer landet vårt fremover igjen.) 

I dette innlegget skaper Merz en energisk og positiv tone. Samtidig knytter han slagordet #Wiedernachvorne (fremover igjen) til partiets retning og mål. Dette slagordet fungerer som et emosjonelt og gjenkjennelig budskap som inspirerer til handling, noe som gjenspeiler globale trender innen politisk kommunikasjon. 

I en tid preget av politisk usikkerhet gir denne typen kommunikasjon velgerne tillit til Merz’ lederskap og visjon. Slik bygger han ikke bare en bevegelse, men også en sterkere forbindelse til sine potensielle støttespillere. 

Bygger lojalitet gjennom inkludering og anerkjennelse 

Ved siden av å skape engasjement legger Merz stor vekt på anerkjennelse av støttespillerne sine, en strategi som reflekteres i rundt 56 prosent av innleggene hans. Han fremhever ofte innsatsen til teamet og støttespillerne. Dette bidrar til å bygge lojalitet og skape en følelse av fellesskap blant velgerne. 

I et innlegg 16. januar 2025 skriver han: 

«Man ist nur so gut wie das Team, das hinter einem steht. Ich bin den Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern des Konrad-Adenauer-Hauses, den Kolleginnen und Kollegen im Wahlkreis sowie allen Wahlkämpferinnen und Wahlkämpfern in ganz Deutschland sehr dankbar für ihre herausragende Arbeit.»  

(Man er bare så god som laget som står bak. Jeg er svært takknemlig for den fremragende innsatsen til de ansatte i Konrad-Adenauer-Haus, kollegene i valgkretsen og alle valgkampmedarbeidere over hele Tyskland.) 

Gjennom slike innlegg fremstår Merz som en takknemlig og inkluderende leder. Hans anerkjennelse av teamets innsats styrker hans menneskelige appell og gir innblikk bak kulissene i valgkampen. Dette bidrar til en personliggjøring av politikken, der hensikten kan være å gi velgerne en sterkere tilknytning til Merz som leder. 

Strategiene forsterker slagordet “fremover igjen” 

Det som gjør Friedrich Merz’ kommunikasjon på Facebook spesielt interessant, er hvordan han kombinerer mobilisering og anerkjennelse for å styrke bruken av #Wiedernachvorne. Mobiliseringsstrategien oppmuntrer til handling og samler velgerne rundt en felles visjon om fremgang. Samtidig gir denne anerkjennelsen en personlig og emosjonell dimensjon til slagordet 

Slagordet #Wiedernachvorne kan bli et symbol ikke bare på fremgang, men også på hvordan politikken tilpasses en stadig mer digital tidsalder.  

Når Merz takker sine støttespillere, knytter han deres innsats direkte til det overordnede målet om å bringe Tyskland "fremover igjen", og forsterker dermed både slagordets symbolikk og velgernes tilknytning til kampanjen. 

Les temamagasinet om strategisk kommunikasjon:

Hvem stoler du på?

Personlig og fremtidsrettet kommunikasjon er en trend i politisk kommunikasjon 

Merz’ strategi reflekterer globale trender innen politisk kommunikasjon, der en personlig, interaktiv og fremtidsrettet tilnærming står sentralt. Politikere som lykkes i dag, kombinerer moderne digitale strategier med tradisjonelle verdier for å engasjere velgerne. 

Det som gjør Merz unik, er hvordan han tilpasser denne tilnærmingen til en tysk kontekst, som tradisjonelt har vært preget av formell og saklig kommunikasjon. Ved å vektlegge økonomi og sikkerhet, samtidig som han kommer med klare appeller til handling, forsøker Merz å modernisere CDU og gjøre partiet mer folkelig og tilgjengelig. 

Hva betyr dette for valget? 

Merz’ kombinasjon av mobilisering og anerkjennelse kan bli avgjørende i et valg der velgerne søker stabilitet og handlekraft. Hans aktive bruk av sosiale medier gir ham muligheten til å forme narrativet rundt valgkampen og bygge direkte relasjoner til velgerne. 

Uansett resultat, gir Merz’ kampanje en verdifull lærdom om hvordan moderne politisk kommunikasjon kan kombinere digitale strategier med tradisjonelle verdier. Slagordet #Wiedernachvorne kan bli et symbol ikke bare på fremgang, men også på hvordan politikken tilpasses en stadig mer digital tidsalder.  

Referanser:

Clarke, S., & Voce, A. (2025, 21. januar). German election 2025 poll tracker: Which party is leading and who could be chancellor? The Guardian. Hentet fra https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2025/jan/07/german-election-2025-opinion-poll-tracker-bundestag-chancellor 

Larsson, A. O. (2015). Pandering, protesting, engaging: Norwegian party leaders on Facebook during the 2013 ‘Short campaign’. Information, Communication & Society, 18(4), 459–473. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.967269 

McGuinness, D. (2024, 16. desember). Germany: Chancellor Olaf Scholz loses vote of confidence [Nyheter]. BBC News. Hentet fra https://www.bbc.com/news/articles/ckg36pp6dpyo 

Segesten, A. D., & Bossetta, M. (2017). A typology of political participation online: How citizens used Twitter to mobilize during the 2015 British general elections. Information, Communication & Society, 20(11), 1625–1643. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1252413 

Wertheimer, T. (2024, 12. november). Germany plans February election after coalition collapse [Nyheter]. BBC News. Hentet fra https://www.bbc.com/news/articles/c98dnxd774no 

Tekst: Roy Aulie Jacobsen, stipendiat ved institutt for kommunikasjon, Kristiania. 

Denne teksten ble først publisert på altinget.no den 11. februar 2025 under tittelen "Fremover igjen: Friedrich Merz' strategi kan bli avgjørende i det tyske valget".

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • “ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e  
    Kunnskap Kristiania

    “ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e  

    I opptakten til den tyske valgkampen inspirerer Merz fra Kristendemokratene (CDU) til handling og appellerer til folks behov for stabilitet og fremgang.
    Les mer
  • Veien mot kjærlighet og gode relasjoner  
    Kunnskap Kristiania

    Veien mot kjærlighet og gode relasjoner  

    Valentinsdagen kan vekke både sterke følelser og forventninger. Om du markerer dagen eller ikke, er kjærlighet noe vi alle berøres av.
    Les mer
  • Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
    Kunnskap Kristiania

    Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene

    Lobbyister fra store organisasjoner når lettere inn til myndighetspersoner. Men kunnskap er viktigst.
    Les mer
  • How social media made Swedish far-right extremism mainstream online
    Kunnskap Kristiania

    How social media made Swedish far-right extremism mainstream online

    The rise of anti-immigrant movements and hate crime in Sweden was fueled by satirical and racist memes.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér