Når handlevognen gjør deg sunnere

Kvinne med en full handlevogn med masse sunne matvarer som frukt og grønt.
Selv valget av frossenpizza kan bli et sunnere kjøp, viser ny studie forteller professor Asle Fagerstrøm.Foto: Unsplash / Liuba Bilyk

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Teknologi og markedsføring

Kort oppsummert:

  • Asle Fagerstrøm og forskerkollegaer har vist at digitale skjermer på handlevogner kan påvirke kunders valg, slik at de oftere velger sunnere alternativer.

  • Ved å gi kundene informasjon om næringsinnhold, en helsescore eller hvilke sunne valg andre har tatt, kan dagligvarebutikker aktivt fremme sunnere matvalg.

  • Fagerstrøms forskning peker på en fremtid der smarte løsninger guider oss mot bedre valg – uten at vi trenger å tenke over det.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).

Profilbilde av Asle Fagerstrøm.
Asle Fagerstrøm er professor i markedsføring ved Institutt for teknologi på Kristiania, hvor han underviser i blant annet markedsføring av høyteknologi og innovasjon, menneske-maskin-interaksjon og digital markedsføring. Han leder også forskningslaben Behavioural Lab, der forskere bruker atferdsvitenskap, teknologi og design for å demonstrere atferdsendringer innen netthandel, helseatferd og privatøkonomi.Foto: Kristiania.

Mange av oss handler på autopilot. Vi griper det vi er vant til, faller for gode tilbud og lar oss styre av plassering i butikken. Men hva skjer hvis en skjerm på handlevognen forteller deg at "Denne pizzaen har 30 prosent mindre salt enn konkurrentene" eller "Basert på det du har i handlekurven din, er dette et sunt valg"? 

I en studie med 91 deltagere målte forskerne hvordan ulike typer informasjon fra skjermen på handlekurven påvirket deltakernes valg av frossenpizza. Resultatene? Smarte handlevogner med sanntids helseinformasjon økte sannsynligheten for at deltakerne valgte sunnere alternativer. 

Kanskje du står i butikken en dag og handlevognen din vet hva du egentlig trenger – før du selv har tenkt på det. 

Tre typer påvirkning gir effekt

Studien testet tre typer motiverende helserelaterte stimuli på handlevognens skjerm:  

1. Næringsinformasjon i sanntid: Informasjon som viste hvordan pizzaen rangerte i forhold til kalorier og saltinnhold.

2. Personlig helsescore: En poengsum basert på alle produktene i handlekurven, som signaliserte hvor sunt den totale handleturen var.

3. Populære sunne valg: En melding som viste hvilke sunne produkter andre kunder hadde kjøpt mest av den siste uken. 

Vi følger råd, instrukser og regler vi tror vil gi oss en fordel.

Alle tre helserelaterte stimuli økte sannsynligheten for at deltakerne valgte en sunnere pizza. Men den personlige helsescoren og sanntidsnæringsinformasjonen hadde spesielt stor motiverende effekt. 

Hvorfor fungerer det? 

Psykologisk sett styres mye av forbrukeradferden vår av det forskerne kaller regelstyrt atferd. Vi følger råd, instrukser og regler vi tror vil gi oss en fordel. Når smart teknologi gir oss sanntidsinformasjon, blir sunnere valg plutselig mer konkrete, enkle og mer motiverende. 

Studien viser også at det å få ingen informasjon gir relativt sett dårligere resultater enn det å få litt informasjon. Når deltakerne ikke fikk noen helserelatert informasjon i det hele tatt, var det mindre sannsynlig at de valgte sunne alternativer. 

Mathandelens smarte fremtid 

Denne forskningen peker mot en spennende mulighet for dagligvarebutikker. Hva om teknologi kan hjelpe oss med å ta bedre valg – uten at vi engang tenker over det?

Dagligvarebransjen kan bruke denne innsikten til å promotere sunnere produkter på en måte som faktisk påvirker valg. Smarte løsninger gir kundene mer informasjon uten å forstyrre handleopplevelsen. Butikker som tar helse på alvor, kan bygge sterkere relasjoner til kundene sine. 

Og for oss forbrukere? Kanskje du står i butikken en dag og handlevognen din vet hva du egentlig trenger – før du selv har tenkt på det. 

Referanse:

Fagerstrøm, A., Eriksson, N., Sigurdsson, V., Larsen, NM., Menon, V. (2024). The Influence of Smart Shopping Carts on the Healthier Food Choices of Young Consumers. In: Ziefle, M., Lozano, M.D., Mulvenna, M. (eds) Information and Communication Technologies for Ageing Well and e-Health. ICT4AWE 2023. Communications in Computer and Information Science, vol 2087. Springer, Cham. 

Tekst: Mikaela da Silva, kommunikasjonsmedarbeider, forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania. 

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • “ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e  
    Kunnskap Kristiania

    “ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e  

    I opptakten til den tyske valgkampen inspirerer Merz fra Kristendemokratene (CDU) til handling og appellerer til folks behov for stabilitet og fremgang.
    Les mer
  • Veien mot kjærlighet og gode relasjoner  
    Kunnskap Kristiania

    Veien mot kjærlighet og gode relasjoner  

    Valentinsdagen kan vekke både sterke følelser og forventninger. Om du markerer dagen eller ikke, er kjærlighet noe vi alle berøres av.
    Les mer
  • Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
    Kunnskap Kristiania

    Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene

    Lobbyister fra store organisasjoner når lettere inn til myndighetspersoner. Men kunnskap er viktigst.
    Les mer
  • How social media made Swedish far-right extremism mainstream online
    Kunnskap Kristiania

    How social media made Swedish far-right extremism mainstream online

    The rise of anti-immigrant movements and hate crime in Sweden was fueled by satirical and racist memes.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér