Med seminarer og konferanser kan du påvirke politikerne
-
Sist oppdatert
5. februar 2025
Fysiske arrangementer spiller en viktig rolle for organisasjoner i deres politiske påvirkningsarbeid.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Strategisk politisk kommunikasjon
Kort oppsummert:
- Et mindre kjent, men populært verktøy for å påvirke politikk, er å arrangere seminarer og konferanser.
- Arrangementer gir deltakerne mulighet til å bygge relasjoner og kontrollere budskapet ved å styre hvilke perspektiver som blir fremhevet.
- Selv om dette er en kostbar strategi, anses seminarer og konferanser som strategisk viktige i politisk påvirkning. Likevel kan de også føre til etiske utfordringer knyttet til arrangørers skjulte interesser.
(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).
Organisasjoner som vil påvirke politikk kan bruke forskjellige strategier. De kan sende brev, be om møter, delta i høringer, skrive kronikker, mobilisere på sosiale medier eller demonstrere.
En mindre kjent, men utbredt strategi er å arrangere seminarer eller konferanser.
Arendalsuka er full dem, men intresseorganisasjoner arrangerer konferanser, frokostseminarer og åpne fagmøter året rundt. Du finner dem ofte som «events» på Facebook, eller annonsert på nettsider og nyhetsbrev. Arrangementene er gjerne gratis og åpne for alle, men krever påmelding.
Ny studie viser fire sentrale fordeler
- Bygge relasjoner: Viktige beslutningstakere og fagfolk inviteres inn for å holde innlegg eller delta i paneler. Den fysiske tilstedeværelsen gjør det lettere å bli kjent både profesjonelt gjennom innlegg og paneldiskusjon, og personlig gjennom uformelle samtaler i pausene.
- Signalisere viktighet: Fysiske arrangement brukes for å få oppmerksomhet om bestemte tema, problemstillinger og løsninger. Arrangementene retter oppmerksomhet mot tema som det ellers kan være vanskelig å nå frem med i offentligheten, og signaliserer samtidig at saken er viktig i form av profilerte deltagere og en sal full av mennesker.
- Kontrollere budskapet: Seminarer og konferanser gir mulighet til å samle interessenter for å diskutere problemstillinger mer inngående enn det som gjerne er mulig i andre kanaler. Arrangørene kan styre det ønskede budskapet ved å planlegge hva som kommuniseres, når og av hvem. For eksempel kan man håndplukke eksterne paneldeltagere og planlegge innlegg basert på hvilke perspektiver man ønsker å løfte eller underspille.
- Mobilisere for langsiktig politisk påvirkning: Arrangementer fungerer også som en arena for å knytte kontakter mellom aktører med sammenfallende interesser, noe som igjen kan resultere i allianser og samarbeid. For medlemsorganisasjoner kan arrangementer også rekruttere medlemmer og styrke organisasjonens gjennomslag på sikt. Selv tilsynelatende ikke-politiske arrangement kan dermed indirekte være politisk motivert. For eksempel er det tilfeller der utenlandske organisasjoner gir strategisk, økonomisk støtte til små organisasjoners arrangement for å senere kunne mobilisere deres politiske støtte.
Kostnadskrevende, men strategisk viktige
Arrangement er en kostnadskrevende strategi. Selv om studien finner at alle typer grupper arrangerer seminarer eller konferanser, er det de største som arrangerer flest. I mange tilfeller samarbeider grupper med sammenfallende interesser om arrangementene, men slike samarbeid er ikke alltid tydelig kommunisert. For eksempel kan enkelte ideelle arrangører underspille at seminaret er støttet av kommersielle interesser for ikke å svekke troverdigheten til arrangement.
Seminarer og konferanser er viktige som påvirkningsstrategi. Samtidig er der også mulig etisk problematiske sider ved arrangementene.
Politikkutvikling og -endring tar lang tid, og interessegrupper bruker mange forskjellige kanaler og virkemidler for å påvirke. Effekten av enkeltarrangement er derfor vanskelig å måle.
Likevel er antallet arrangementer en klar indikasjon på at de er strategisk viktige, ellers hadde ikke rasjonelle aktører brukt så mye ressurser på å gjennomføre dem. Dette gir innsikt i en utbredt lobby-strategi som har fått lite oppmerksomhet i forskningslitteraturen.
For praktikere er det flere fordeler med seminarer og konferanser som påvirkningsstrategi. Samtidig trekker det også frem mulig etisk problematiske sider ved arrangementene i form av åpenhet om arrangører og deres interesser.
Tekst: Nanna A. G. Fredheim, førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon, Høyskolen Kristiania.
Referanse:
Fredheim, N. A. G. (2024). Public event lobbying: How interest groups use seminars and conferences for political influence. Interest Groups & Advocacy, 13(3), 333–352.
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
“ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e
I opptakten til den tyske valgkampen inspirerer Merz fra Kristendemokratene (CDU) til handling og appellerer til folks behov for stabilitet og fremgang. - Kunnskap KristianiaLes mer
Veien mot kjærlighet og gode relasjoner
Valentinsdagen kan vekke både sterke følelser og forventninger. Om du markerer dagen eller ikke, er kjærlighet noe vi alle berøres av. - Kunnskap KristianiaLes mer
Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
Lobbyister fra store organisasjoner når lettere inn til myndighetspersoner. Men kunnskap er viktigst. - Kunnskap KristianiaLes mer
How social media made Swedish far-right extremism mainstream online
The rise of anti-immigrant movements and hate crime in Sweden was fueled by satirical and racist memes.

Meld deg på vårt nyhetsbrev