Triksene som gjør Temu uimotståelig 

Mann som smiler mot pc-en foran seg med bankkort i hånda.
For å drive kjøp og langsiktig kundelojalitet bruker Temu både psykologiske triggere og interaktivt engasjement, skriver professor Asle Fagerstrøm.Foto: iStock / Zorica Nastasic

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Teknologi og markedsføring

Kort oppsummert:

  • Ifølge professor Asle Fagerstrøm bruker Temu psykologiske triggere som lave priser, knapphetsmeldinger og spillaktige belønningssystemer for å lokke forbrukere til impulskjøp.

  • En kombinasjon av overtalelsesteknikker som tidspress og interaktivt engasjement øker også Temus kundelojalitet og konverteringsfrekvens i et konkurransepreget e-handelsmarked.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).

Temu bruker kjente overtalelsesstrategier for å tiltrekke, overbevise og beholde forbrukere. De benytter psykologiske triggere og interaktivt engasjement for å drive kjøp og langsiktig kundelojalitet. 

Asle Fagerstrøm
Asle Fagerstrøm er professor i markedsføring ved avdeling for økonomi, innovasjon og teknologi. Han forsker blant annet på netthandel, fremtidens varehandel og privatøkonomi. Fagerstrøm leder forskningslaben Behavioral Lab hvor forskere bruker atferdsvitenskap, teknologi og design for å demonstrere atferdsendring innen områder som netthandel, helserelatert atferd, privatøkonomi og bruk av tjenester i offentlig sektor. Forskningen er anvendt og studier gjøres ofte i samarbeid med næringslivet.Foto: Kristiania

Lave priser som lokkemiddel

For det første spiller pris en avgjørende rolle i Temu sin markedsføringsstrategi. Plattformen gir ofte svært gode rabatter, pakketilbud og flash-salg for å skape en oppfatning av eksepsjonell verdi. Ved å posisjonere produkter til betydelig lavere priser sammenlignet med konkurrentene, forsterker Temu oppfatningen om at du gjør et kupp. De lokker deg til å foreta impulskjøp.

For det andre er clickbait-teknikker tydelige i Temu sin annonserings- og appgrensesnitt. Iøynefallende overskrifter, overdrevne rabatter og presserende handlingsfremmende knapper (f.eks. «Gjør krav gratisgaven din !») er utformet for å fange oppmerksomheten din og oppmuntre til interaksjon. Disse aktivitetene driver ikke bare trafikk til plattformen, men øker også sannsynligheten for at du utforsker flere produkter. 

Hasterabatter og spill som frister

For det tredje brukes knapphetsmeldinger (såkalte scarcity messages engelsk) effektivt for å skape en følelse av at det haster. Forbrukere møter ofte meldinger som "Bare 3 igjen lager" eller "Tilbudet slutter om 2 timer". Slik ber Temu deg om å handle raskt før du går glipp av en avtale. Denne frykten for å glipp av noe (FOMO) driver umiddelbar beslutningstaking, og reduserer sannsynligheten for at du som kunde forlater handlekurven. 

Til slutt er gamification et sentralt element i Temu sin oppbevaringsstrategi. Appen inkluderer interaktive funksjoner som spin-to-win-hjul, belønningsbaserte utfordringer og henvisningsbonuser som oppmuntrer til hyppig engasjement. Ved å integrere spilllignende opplevelser i shoppingreisen, holder Temu deg underholdt samtidig som appen forsterker den vanlige kjøpsatferden. 

Strategier som selger

Ved å kombinere disse overbevisende teknikkene, fanger Temu effektivt forbrukernes oppmerksomhet. I tillegg øker selskapet den såkalte konverteringsfrekvensen, det vil si hvor mange av de som besøker nettsiden som faktaisk kjøper noe. Teknikkene sørger for kontinuerlig engasjement. Slik har de blitt en en sterk aktør i e-handelslandskapet, som er preget av sterk konkurranse. 

Referanse: 

Cialdini, R. B. (2001). The science of persuasion. Scientific American, 284(2), 76-81. 

Tekst: Asle Fagerstrøm, professor ved instituttet for teknologi, Kristiania.

Denne teksten ble først publisert på forskning.no den 20. februar 2025 under tittelen "Lar du deg lure av Temus teknikker?"

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Hvorfor tollkrig nå , og hvem vinner ?  
    Kunnskap Kristiania

    Hvorfor tollkrig nå , og hvem vinner ?  

    Tidligere handelskriger har fått skylden for Den store depresjonen på 1930-tallet. Er vi på vei dit igjen?
    Les mer
  • Triksene som gjør Temu uimotståelig  
    Kunnskap Kristiania

    Triksene som gjør Temu uimotståelig  

    Lave priser, tidspress og spillaktige bonusbelønninger lokker deg til å gjøre impulskjøp.
    Les mer
  • Trump kan påvirke hvordan vi jobber med likestilling, inkludering og mangfold i Norge
    Kunnskap Kristiania

    Trump kan påvirke hvordan vi jobber med likestilling, inkludering og mangfold i Norge

    Når store amerikanske selskaper kutter i mangfoldstiltak, kan det få ringvirkninger også i Norge. Vil norske bedrifter stå imot trenden eller følge etter?
    Les mer
  • Merz' slogan "Forward Again" united voters and brought success
    Kunnskap Kristiania

    Merz' slogan "Forward Again" united voters and brought success

    Merz's campaign centered on rallying supporters and acknowledging the growing frustration caused by years of uncertainty and stagnation.
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér