Kunst og kunnskap i skjønn harmoni
Det nye bygget til Kristiania i Kirkegata 23-25 er mer enn bare et rent undervisningsbygg; det er også et kunstgalleri som inviterer til refleksjon og samtale. Hver etasje rommer en rekke unike kunstverk som ikke bare pryder veggene, men også bærer med seg inspirasjon og skjulte budskap.
Med de mange kreative studiene på både fagskolen og School of Arts, Design, and Media (SADM), er Kristiania Norges største kunstfaglige miljø. Dette er forankret i en tradisjon som går helt tilbake til 1914, da skolen ble etablert.
Kristianias grunnlegger, Ernst G. Mortensen, var selv dypt engasjert i kunst og kultur. Han var både en ivrig fiolinspiller og dirigent for skolen orkester, og hadde dessuten flere Munch-malerier hjemme.
Da skolen ble omgjort til en ideell stiftelse i 1976, ble det også nedfelt i statuttene at Kristiania skulle være både en utdannings- og en kulturinstitusjon. Dette innebærer at vi ikke bare har som hensikt å gi utdanning til alle, men at vi også skal formidle kultur.
Kristiania har over flere år bygd opp en kunstsamling som henger rundt om byggene våre til glede for ansatte og studenter. Samlingen er kuratert av Maud Gjeruldsen Bugge og administrerende direktør Solfrid Lind.
Mangfold og bredde
Kunstverkene i Kristianias nye bygg reflekterer også forpliktelsen til både utdanning og kultur, og inviterer til en dypere utforskning av estetikk og mening. Solfrid Lind forklarer at kunstverkene har blitt nøye valgt ut for å representere mangfold og bredde.
- Alt er samtidskunst. Siden dette er et nytt og moderne bygg så var tanken at vi også skulle representere dagens kunstnere, sier Lind.
Bygget rommer kunstverk fra ulike kunstnere, kunstformer og uttrykk, inkludert foto, malerier, tekstilkunst og glass. Det er spesielt fokus på nordiske kunstnere, deriblant islandske, svenske, danske og norske utøvere. Kunstverkene spenner også over ulike tidsepoker og uttrykk, men én ting har de til felles:
- Det er ingen av kunstverkene som bare er dekor. Dette er kunst som har noe å si og som kan inspirere og bidra med noe.

I jobben med å velge ut og plassere kunstverkene rundt om i bygget har hun også fått hjelp av kurator Maud Gjeruldsen Bugge. Hun er designsjef på Hadeland Glassverk, og fremhever at kunstverkene er valgt ut for å vekke nysgjerrighet, overraskelser og diskusjon.
Bugge er selv utøvende kunstner og har faktisk utformet glasstreet som står i atriet av bygget. Skulpturen er gitt i gave til bygget fra Ava Eiendom, og I likhet som den store trappen i midten av bygget, har dette kunstverket også navnet Yggdrasil.
- Yggdrasil symboliserer visdom, kunnskap og vekst. Det er inspirert av Kristianias historie, og ikke minst utformingen av det nye vakre bygget. Treet er 5,5 meter høyt og vokser opp mot lyset, omgitt av det vakre trapperommet. Så jeg synes rom og kunstverket snakker godt sammen, sier Bugge.
Hovedverkene
Bygget har flere store kunstverk som regnes som hovedverk, deriblant treet i atriet, og et stort maleri av Håkon Gullvåg med tittelen «Den siste leser». Solfrid Lind forteller at dette er det som har fått flest positive tilbakemeldinger i hele bygget.

- Hvis du ser litt nøye på bildet så oppdager du at det er et tre iblant bøkene også. Det gjør at det passer ekstra godt sammen med temaet Yggdrasil. Videre er kunstverket en påminnelse om at vi ikke skal ta kunnskapsutvikling og litteratur som en selvfølge, men noe som vi må hegne om i en verden hvor flere og flere demokratier faller, forklarer Lind.
Dette bekreftes også av Håkon Gullvåg selv, som forklarer at bokhyllene i bildet er ment å være som et spor av noe som er i ferd med å forsvinne.
Mange av kunstverkene i bygget inneholder skjult symbolikk som kan gi en dypere forståelse og opplevelse for de som studerer dem nærmere. Både Lind og Bugge oppfordrer derfor til å bruke tid på å utforske kunsten i bygget, og lover at de som ser nøye etter kan oppdage detaljer som setter ting i nye perspektiver.
Gjenspeiler skolens verdier
Et eksempel på dette finner vi i andre etasje hvor det står en skulptur av kunstneren Kari-Lena Flåten. Denne har tittelen «Lift me up» og er av en jente som holder en flyvende ballong.
- Jeg synes det er et spesielt sterkt kunstverk som symboliserer formålet vårt. Vi løfter folk gjennom utdanning, sier Lind.
Tanken om å inspirere gjennom kunst er en gjennomgående tematikk som er å finne flere steder i det nye bygget. Og Lind er ikke i tvil om at det også har en effekt.
- Min personlige filosofi er at vi gjør en bedre jobb når vi er i inspirerende lokaler og har det ålreit rundt oss.
Begeistring blant studentene
Det å bli påvirket av rom og interiør til å gjøre en bedre jobb gjelder heller ikke bare de ansatte, og Lind påpeker hvordan bygget også har fanget studentenes interesse.
- De sitter der nesten døgnet rundt og har funnet sine soner rundt om i huset. Jeg har gått rundt og snakket med dem og fått høre at de synes det er et veldig kult sted å være, så det var akkurat det vi drømte om da vi designet bygget.
Hun håper nå at både bygget og kunsten blir verdsatt av mangfoldige både ansatte og studenter i uoverskuelig fremtid.
- Vi er en stiftelse og har derfor evigheten som perspektiv. Og bygget er også ordentlig solid. Det er kortreist granitt fra Grorud og Røyken på veggen ute, som er i god kvalitet. Det gjenspeiles også i kunsten.