✕  Lukk søk

Derfor er markedsføring så spennende

Markedsføring er overalt. Hele tiden. Hver dag. Markedsføringsstudiene på Høyskolen Kristiania lærer deg hvordan du når frem gjennom støyen av reklameinntrykk.

Bloggeren Christina Fraas sitter ved et bord foran en pc. Rommet er hvitt med to bilder på veggen. Hun har på seg en hettegenser i sølv, er sminket og tar en selfie.

Blogger og influencer Christina Fraas stod sentralt i en kampanje som endte opp med å bli en merkevaresuksess. Foto: Fartein Rudjord

Du tenker sikkert ikke over det, men du blir eksponert for ulike merkevarer og produkter flere hundre ganger om dagen. I dag er det lettere å markedsføre enn noen gang. Samtidig er det vanskeligere enn noensinne.

De siste årene har gitt oss en vanvittig oppblomstring av nye mediekanaler, nye teknologier og nye markedsføringsmetoder. Det finnes få fasitsvar, samtidig som mulighetene er enorme. Teknologien gir oss kreative muligheter vi aldri tidligere har hatt.

Dette gir også utfordringer, for når trendene endres hele tiden, er man er nødt til å jobbe dynamisk for å tilpasse budskap og markedsplaner.

Christina Fraas jobber som blogger, influencer og innholdsprodusent i DeNye/Egmont People. Du kjenner henne kanskje som «Telenor-jenta»? Hennes viktigste erfaring er at du må tørre å prøve og teste ulike ting.

— Alt av analyser, caser og tall kan gi et godt utgangspunkt for hva vi tror fungerer, men det er ingen garanti. Markedet flytter seg hele tiden, så man bør ha en backup-plan om ikke kampanjen sitter på første forsøk, forteller Christina.

Christina Fraas har på seg rosa lue, har rødblondt hår, rød leppestift og ser rett inn i kamera med et bestemt uttrykk i ansiktet

Christina Fraas frontet Telenor Yng-kampanjen. Den vant blant annet gull i kategorien «Mediekampanje» under Medieprisen i 2017. Foto: Fartein Rudjord

Hold det ekte. Vær deg selv, skap troverdighet og kjenn målgruppen din.

Hvordan angriper du en brief?

— Jeg tenker innhold først. Hva er relevant for mål- gruppen i den perioden kampanjen skal ut? I januar er det kanskje trening, og fokus på «nytt år nye mulig- heter». Da tilpasser jeg innholdet etter hvilket modus målgruppen er i.

Hva er dine tanker om self-branding? Både for personer, merkevarer og bedrifter?

— Når du skal bygge din egen merkevare er det et par ting som er viktig å huske på. Hold det ekte. Vær deg selv, skap troverdighet og kjenn målgruppen din. Når det gjelder merkevarer og bedrifter, er det noen som er flinkere enn andre. Alle ansatte i en bedrift kan være med å gjøre merkevaren sterkere. Ansatte som er stolte av jobben sin, deling av prosjekter eller produkter i egne kanaler – alt er jo med på å spre budskapet, forteller Fraas.

— Samtidig er det fint med variasjon for å underbygge at dette er ekte. På tirsdag deler jeg kanskje et sponset innlegg med min vri, mens på lørdag er jeg på tur i marka og gjør min greie fullt ut.

Viktig med riktig verktøy

Den digitale markedsføringen er blitt viktigere enn noen gang. Det finnes en rekke verktøy som hjelper oss på vei. Riktig bruk av data, analyse og målgrupper er avgjørende for å lykkes med markedsføring i dag. Det krever at man har kunnskapen som trengs og at man klarer å holde tunga rett i munnen.

Jeg er helt ekte, det er viktig for meg at det jeg produserer er «meg»

Christina Fraas var sentral i lanseringen av Telenor Yng, og hun og teamet endte opp med gull i kategorien «Mediekampanje» under Medieprisen i 2017.

Christina Fraas sitter på kontoret sitt med en laptop i fanget. Hun har på seg sorte skinnbukser og en leoparttopp. Bak henne er et vindu og det er bilder på veggene. Hun ser rett inn i kameraet med et bestemt selvsikkert uttrykk i ansiktet. Blondt hår og rød leppestift.

Christina Fraas, DeNye-blogger og influenser, fotografert på sitt kontor i Oslo. Foto: Fartein Rudjord

— Telenor Yng var en lansering på målgruppens premisser. Vi var egentlig aldri helt 100% sikre på hva som kom til å fungere, men heldigvis var Telenor fleksible og villige til å prøve forskjellige uttak, sier hun.

— I starten produserte jeg innhold som var veldig bra, kanskje for bra. Mye informasjon var kanskje litt polert, men da jeg la ut innlegg «on-the-go» løsnet det virkelig. Det var veldig tydelig at ekte filmer og bilder traff bedre hos målgruppen enn det som var produsert i studio med perfekt lys og manus.

Hva vil du trekke frem som suksessfaktorer for Telenor Yng-kampanjen?
— For det første klarte vi å nå målene som var satt. Og vi gjorde det på et tidligere tidspunkt enn forventet. Jeg ble jo liksom «Telenor-jenta» og jeg har fått tilbakemeldinger fra folk i målgruppen at dette var noe de likte veldig godt og at det ble troverdig, forteller Fraas.

— Jeg er helt ekte, det er viktig for meg at det jeg produserer er «meg».

Mediebyrået bak Telenor-suksessen

Roar Kristoffer Aarhus er Digital & Creative Manager i Starcom, mediebyrået som fikk utfordringen av å skape en vellykket kampanje for Telenor Yng sammen med reklamebyrået POL.

I følge Roar finnes det ingen fasit på hvordan man oppnår merkevaresuksess, men spesielt én ting er like viktig i dag som for 100 år siden: Du må ha en god historie som du ønsker å fortelle, og du må formidle den på en god måte.

Det samme gjaldt Telenor Yng-kampanjen: Man måtte fortelle unge mennesker hvorfor mobilabonnementet var midt i blinken for dem, og man måtte fortelle det på en måte de ville lytte til, en mindre lett oppgave i følge Roar: 

– Fordi målgruppen var unge mennesker mellom 18 og 28 år så ble det en langt mer krevende prosess enn vanlig, sier han om kampanjeplanleggingen.

Medievanene til unge voksne har endret seg kraftig i takt med et økende tilbud av innholdstjenester de siste årene. Derfor er de nå langt mer selektive i hva de ønsker å se og bruke tiden sin på, noe som kan gjøre det vanskelig å nå dem med et reklamebudskap. 

Telenor gikk sammen med mediebyrået Starcom og reklamebyrået POL for å finne løsningen på denne problemstillingen. Roar og resten av teamet i Starcom kastet seg i gang med planleggingen, og det ble raskt klart at man måtte tenke nytt når det kom til kanalvalg.

Roar Kristoffer Aarhus var del av teamet hos Starcom som skulle hjelpe Telenor Yng bli en merkevaresuksess. FOTO: Høyskolen Kristiania

Konseptet som ble brukt var veldig aktuelt for målgruppen

Et av svarene ble å inngå et langvarig samarbeid med influenceren Christina som jevnlig ville gi målgruppen relevant innhold i sosiale medier.

— Konseptet som ble brukt var veldig aktuelt for målgruppen. Vi hadde 8 forskjellige influencere og det ga oss store muligheter til å være personlig relevante for ulike interesseområder. I tillegg ble det inngått ulike relevante samarbeid, forteller Roar.

Tips til kommende markedsføringsstudenter 

— Fra mitt ståsted så er det en veldig stor fordel å ha den grunnleggende kunnskapen om markedsføringsprinsipper, forbrukerpsykologi og hvordan ting henger sammen med kommunikasjonen du skal ut med, sier Roar Aarhus og viser til at det er en fordel med relevant utdannelse når man skal inn i markedsføringsbransjen. 

Erfaring er en annen fordel, men han legger stor vekt på at det primært er en indre drive, arbeidsglede og genuint ønske om å få til gode jobber som er avgjørende for å lykkes i markedsføringsbransjen.

Nysgjerrige sjeler kommer svært godt med på ethvert kundeteam!

— Erfaring kommer naturligvis alltid godt med, men er ikke avgjørende for å få en fot innenfor vår bransje. Fremfor alt vil jeg kanskje si at nysgjerrighet er viktig. I denne bransjen skjer det endringer hele tiden og da kommer nysgjerrige sjeler svært godt med på ethvert kundeteam!