✕  Lukk søk

Scenen er din

– Jeg prøver å ikke se på studentene som studenter, men mer som musikere under opplæring.

Dette sier Jan-Tore Diesen, førstelektor og studieprogramleder på Bachelor i låtskriving og produksjon. Gjennom årenes løp har han jobbet med musikken til flere av landets mest kjente artister.

 

En jente står på en scene med lyseblått/hvitt lys i bakgrunnen. Hun har lagt blondt hår og har på seg en hvit kjole. Hun synger inn i mikrofonen og spiller keyboard.

— Når du begynner på denne skolen har du trådt inn i et profesjonsdrevet miljø, og er på vei inn i arbeidslivet. Vi forholder oss til studenter mer som kolleger. Det er viktig å ta vare på hverandre, bygge relasjoner og være en god samspiller. Vi jobber mye i team, sier han.

På Westerdals institutt for scenekunst, musikk og studio kan du ta utøvende bachelorgrader innen skapning og fremføring av musikk. Studiene er praksisnære og rettet mot sine bransjer.

Skaper de beste mulighetene

— Vi tar inn forskjellige typer låtskrivere og produsenter, med ulik bakgrunn, for å skape de beste samarbeids- og erfaringsmulighetene, sier Diesen.

Musikkbransjens natur er slik at den hele tiden må skapes og fornyes. Det finnes få rammer og begrensninger, og alle må ta sin egen plass. Diesen sier at det er viktig å ikke være redd for å gjøre feil.

— Innenfor låtskriving er det ikke mye som er feil, men man kan lære av det andre har gjort som tilsynelatende har virket. Vi gir ingen vinneroppskrifter, men ser på hva slags type grep som kan gi slektskap til en lytter, sier han.

Nadia Warholm er en av studentene på Bachelor i låtskriving og produksjon. Hun var med på en låtskrivercamp i Trondheim som 14-åring og fikk blod på tann. Med Chris Isaaks «Wicked Game» som favorittlåt, har hun bestemt seg for å skape sin egen plass på musikkscenen.

Bildet viser et miksebord/lydbord. Foran dette lengre fremme er det en scene. På scenen står det diverse sangere, gitarister og andre musikere.
En gutt med briller sitter og spiller trommer på en scene. Lyset på scenen er rosa.
Bildet viser en scene, satt opp i auditoriet på campus Fjerdingen. Man kan se flere artister og musikere stå på scenen. Lyset over de viser flere lyskastere i forskjellige farger.
Bildet viser en scene lyst opp i rosa og lilla fargetoner. På scenen står blant annet to jenter med en mikrofon i hånden hver.
Studentene praktiserer musikk hver dag på studiet.
På studiet settes det stadig opp konserter og showcaser.
Med imponerende og moderne fasiliteter får studentene de beste mulighetene.
Bilde fra showcase høsten 2018.

Miljøet er viktigst

— Jeg hadde hørt mye bra om selve pensum, men også viktigst av alt: Miljøet! Allerede tre måneder inn i studiet har jeg jobbet med ti andre studenter og skrevet 14 låter. Fasilitetene er selvfølgelig en stor bonus. Her er alt av utstyr man kan tenke seg, ulike rom til ulikt studiobruk og hardtarbeidende og kreative sjeler gjør at man legger inn ekstra tid selv, sier hun.

En student sitter og skriver på et ark i et lydstudio. Bak henne sitter det en annen jente og vrir på ulike instrumenter og knapper på lydpanelet foran henne.

Gullalder for norsk musikk

— Vi er midt i en gullalder for norsk musikk og vi er en liten brikke i det, sier Audun Molde, som er førstelektor og studieprogramansvarlig for Bachelor i populærmusikk.

— Det er alltid behov for gode artister og gode låter. Samtidig finnes det ingen fasitsvar og alle må finne sine egne uttrykk og sin egen vei, sier han.

— Du må ha flere bein å stå på. Du kan ikke forvente å leve av å bare være gitarist. Derfor undervises også alle studentene i bransjekunnskap og entreprenørskap, så de skal forstå hvordan musikkbransjen fungerer og hvordan de skal finne sin egen plass der og være med å forme den i framtiden.