Spørsmål og svar om nettstudier
Her finner du en samling av ofte stilte spørsmål om livet som nettstudent.
FAQ
- Du kan bestille emner og studier på www.kristiania.no. Legg emnet du ønsker i handlekurven og følg veiledningen.
- For de fleste emner/studium kan du starte når det passer for deg. Start gjerne med en gang. Noen studier starter med samlinger, og du vil finne informasjon om dette i beskrivelsen av de enkelte emner/studium. Skal du søke lån/stipend fra Lånekassen anbefaler vi at du følger Lånekassen sine semestre. For mer informasjon om Lånekassen, klikk her.
Dersom du ønsker oppstart på et senere tidspunkt må du velge ønsket startdato ved bestilling. Startdato kan utsettes maksimalt 3 måneder frem i tid. Startdato blir ikke satt tilbake i tid. Dersom du må sende inn dokumentasjon på opptakskrav, må dette gjøres innen 30 dager etter bestilling.
- Noen emner har søknadsfrist, de fleste har ikke det. Dersom et emne har søknadsfrist, er denne oppgitt på emnesiden under fanen «opptaksinformasjon».
- Så lenge du har studierett.
- Studenten har generelt 18 måneders studierett fra og med datoen studenten gis tilgang, med mindre annet er oppgitt på nettsidene tilhørende emnet/kurset/studiet og/eller i ordrebekreftelsen.
For Master of Business Administration gjelder frist for gjennomføring fastsatt av Heriot-Watt University.
- Det vanlige grunnlaget for opptak på høyskolestudier er generell studiekompetanse. Du kan også søke på grunnlag av realkompetanse på de fleste studier. Noen emner og studier har ikke opptakskrav. Det fremgår av hver emneside under fanebladet «opptaksinformasjon» hvilke krav som gjelder.
- Du finner prisene i beskrivelsen av hvert enkelt emne/studium.
- Pensumlitteraturen er ikke inkludert i avgiften. Oversikt over pensumlitteratur finner du under fanebladet «Pensum» i beskrivelsen av de enkelte emne/studium. Før du bestiller pensum anbefaler vi å se på oppdatert pensumoversikt i emnet i vår læringsportal Canvas.
- Alle som tar emner/studier ved Høyskolen Kristianias nettstudier kan benytte seg av Studentbevisappen. Du logger her inn med Feidebrukeren din. For å få bilde i appen må du laste opp et portrettbilde i farger via «Mitt Kristiania»
Følgende kriterier gjelder for bilde:
- Bildet må vise hele hodet
- Øynene skal være åpne
- Det er tillatt med briller på bildet (glassene skal ikke være farget)
- Det er ikke tillatt å bruke hodeplagg (religiøse hodeplagg er tillatt hvis haken, pannen og begge kinnene er synlige)
- Bildet må være tatt rett forfra, og mot en lys bakgrunn
Ønsker du fysisk studentbevis må du sende oss et portrettbilde ved Studentservice, men da må du også bestille nytt semesteroblat ved begynnelsen av hvert semester for at kortet skal være gyldig.
Fysisk studentbevis krever at man bestiller nytt semesteroblat ved begynnelsen av hvert semester for at kortet skal være gyldig.
Studerer du ved Heriot-Watt University via oss kan du kun benytte fysisk studentbevis.
- For mange av våre emne/studier kan du søke om lån/stipend i Lånekassen. Du finner informasjon om dette i beskrivelsen av de enkelte emne/studier på våre nettsider.
NB! Sjekk med Lånekassen om du er støtteberettiget før du melder deg på emne/studium. For ytterligere informasjon om Lånekassen, klikk her.
- Du får tilgang til Canvas som er læringsportalen din. Der finner du studiemateriell og innsendingsoppgaver. Du løser oppgaver som du sender til din personlige veileder, som vil rette og gi kommentarer til arbeidet ditt.
For enkelte studier benyttes samarbeidsskolen sin læringsportal. Dette gjelder blant annet MBA- og MSc-studiene.
- I de aller fleste av våre emner/studier kan du gå opp til eksamen. Vi avholder eksamen to ganger i året.
Dersom du oppholder deg i utlandet, kan du også avlegge eksamen ved å inngå en avtale med en privat arrangør. Eventuelle lokale kostnader må du dekke selv.
- For emner mottar du en karakterutskrift, og for en grad mottar du et vitnemål. Etter at du har avlagt eksamen, og sensuren er falt, kan du bestille utskrift av eksamensprotokollen via Studentweb.
Se mer informasjon om vitnemål og karakterutskriftFor emner tatt i samarbeid med andre høgskoler må du ta kontakt med det aktuelle studiestedet for å motta karakterutskrift/vitnemål.
- Etter bestilling av emne/studier vil du motta en ordrebekreftelse pr. e-post på din bestilling med nødvendig informasjon. Det vil også sendes ut en e-post med ytterligere informasjon når du får tilgang til emne i læringsportalen.
- Dersom jeg står fast, hva da? Har du faglige spørsmål, send veilederen din en e-post og du vil raskt få hjelp. Kontaktinformasjon til din veileder finner du under emnesiden i læringsportalen. Tekniske og administrative spørsmål rettes til:
Tlf: 22 59 60 00 eller Studentservice (logg inn med feide).
- Nei, men av og til inviterer veilederen til samtale på nettet. Hvis du da ikke har mulighet til å delta i nettpraten, kan du senere laste ned det som ble sagt i dette tidsrommet.
- Ja, selvfølgelig. Så lenge du har tilgang til internett, kan du studere hvor du vil. Du kan også avlegge eksamen ved et norsk konsulat eller en norsk ambassade dersom du ikke har mulighet til å reise til Norge for å ta eksamen. Du må selv gjøre avtale med godkjent arrangør og dekke kostnadene forbundet med slik eksamensavholdelse. Les mer her om ordningen for egen eksamensarrangør.
Husk å holde oss orientert om evt. adresseendring, jfr. studiebetingelser.
- All informasjon om Lånekassen finner du på vår side om Lånekassen eller på lanekassen.no.
OBS! Angreretten/oppsigelsesrett på 14 dager fra den datoen du får tilgang til emne er gjeldene selv om du får avslag fra Lånekassen. Sjekk derfor med Lånekassen om du er støtteberettiget før du melder deg på emne/studium.
- En mulig årsak kan være at du har valgt betalingsform "annen betaler" ved bestilling og at du ennå ikke har sendt inn "annen betaler"-skjema. Dersom du har valgt dette som betalingsform finner du skjemaet vedlagt i din ordrebekreftelse.
En annen årsak kan være at du har meldt deg på et emne som har opptakskrav. I dette tilfellet må du sende kopi av vitnemål og attester før du kan få tilgang til emnet du har bestilt. Dokumentasjon laster du opp på "Mitt Kristiania" innen 30 dager. Dersom
du har søkt opptak på master gjelder egne regler for innsending av dokumentasjon på opptakskrav. Dersom du tidligere har sendt inn vitnemål og attester, trenger du ikke å gjøre det igjen såfremt det er samme opptakskrav. Du får en e-post når din dokumentasjon er mottatt og godkjent og du får tilgang til emnet du har bestilt. - Når du velger avdragsfaktura som betalingsform får du tilsendt alle fakturaer samtidig. Første avdrag forfaller 14 dager etter fakturering og resterende avdrag har så månedlige forfall. Du må passe på at hvert avdrag blir betalt innen angitt frist og med riktig KID nummer. OBS! Ved betalingsmislighold blir det sendt ut inkassovarsel på alle resterende avdrag som må betales innen 14 dager.
- Betalingsformen/forfallsdato kan generelt ikke endres på et senere tidspunkt. Derfor er det viktig at du før bestillingen er sikker på at du kan overholde betalingsfristen ifølge betalingsformen du velger. Se også «Hvordan skal jeg betale faktura når jeg venter på penger fra Lånekassen»
Henvendelser rettes til Studentservice (logg inn med feide).
- Høyskolen Kristiania tar ikke forbehold om finansiering av emne/studium, f. eks. fra Lånekassen. Dette betyr at du f. eks. i påvente av lån/stipend fra Lånekassen, selv må sørge for annen finansiering som sikrer at betalingsfrist ifølge valgt betalingsform blir overholdt. Dette gjelder selv om du ved bestilling har angitt at du skal søke om lån/stipend fra Lånekassen.
Faktura forfaller til betaling ifølge valgt betalingsform uavhengig av størrelsen av utbetaling og utbetalingstidspunkt fra Lånekassen. Det er ikke mulig å dele opp betaling per semester. Du bør derfor ev. bare bestille de emnene du vil ta det aktuelle semesteret.
- Høyskolen Kristiania tar ikke forbehold om finansiering av emne/studium. Dette gjelder selv om du ved bestilling har angitt at du skal søke om lån/stipend fra Lånekassen.
Angreretten på 14 dager fra den datoen du får tilgang til emne er gjeldene selv om du får avslag fra Lånekassen. Sjekk derfor med Lånekassen om du er støtteberettiget før du melder deg på emne/studium.
OBS! Studieavgiften må betales fullt ut uansett i hvilken grad du benytter seg av studieretten, etter at angrefristen/oppsigelsesfristen er gått ut. Studieavgiften må være betalt på fakturaens forfallsdato.
- Studenten har rett til å gå fra avtalen ved å gi beskjed til oss innen 14 dager fra den datoen man fikk tilgang til emnet. Vedlagt i ordrebekreftelsen du mottok etter bestilling vil du finne et angrerettskjema tilknyttet din ordre. Dette kan du laste opp på "Mitt Kristiania" eller sende oss per post eller via e-epost:
Post:
Høyskolen Kristiania
Att: Opptak nettstudier
PB 1190 Sentrum
0107 OsloE-post:
opptaknettstudier@kristiania.noDet er studenten som har bevisbyrden for at avbestilling har skjedd til rett til. Studenten må forholde seg til Studiebetingelsene som er godkjent ved bestilling.
- Det er generelt ikke mulig å bytte emne uten videre betalingsforpliktelser etter at angrefristen har gått ut.
Her kan du finne mer informasjon om dette.
Se også «Kan jeg si opp studiekontrakten?»
- Du kan søke om forlenget studierett i inntil 6 måneder etter at studieretten er gått ut dersom det foreligger saklig grunn for forlengelse og faginnholdet kan forsvare en utsettelse.
Her finner du mer informasjon om forlenget studierett.
Søknaden inkl. evt. dokumentasjon lastes opp via «Mitt Kristiania» eller sendes skriftlig til Høyskolen Kristiania, Att: Studentoppfølging, PB 1190 Sentrum, 0107 Oslo.
- Når studieretten er gått ut vil tilgangen til emnet bli fjernet. Se også "Hvordan kan jeg søke om forlengelse av studieretten?"
Ifølge studiebetingelsene suspenderes studentens studierett ved betalingsmislighold og inntil misligholdet har opphørt.
Har du andre spørsmål?
Kontakt gjerne våre studieveiledere på: Tlf: 22 59 61 00 eller send en e-post til: nettstudier@kristiania.no.
Er du allerede student hos oss kontakt Studentservice (logg inn med feide).