Hilde Rustad
-
- Professor
- Institutt for scenekunst
- School of Arts, Design and Media
Bakgrunn
Hilde Rustad er professor ved Høyskolen Kristiania, på Institutt for scenekunst og underviser i danseimprovisasjon, kontaktimprovisasjon, teori og forestillingsarbeid. Rustads doktorgradsavhandling har tittelen "Dans etter egen pipe? En analyse av danseimprovisasjon og kontaktimprovisasjon som tradisjon, fortolkning og levd erfaring."
Rustad har skrevet en rekke artikler og bokkapitler som er publisert i tidsskrifter og bøker både nasjonalt og internasjonalt. Hennes forskningsområder favner blant annet temaene danseimprovisasjon, kontaktimprovisasjon, dans og alder, dans i kroppsøvingsfaget, og kroppslig læring.
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Rustad, Hilde (2024). Steve Paxton (1939-2024) Contact Improvisation for Generations. Critical Stages/Scènes critiques. ISSN 2409-7411. 29
- Langnes, Tonje Fjogstad & Rustad, Hilde (2024). Failing successfully with dance in physical education teacher education. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. 1(14) s 1-14. doi: 10.1080/17408989.2024.2425332
- Abelsen, Kristian, Leirhaug, Petter Erik & Rustad, Hilde (2023). Friluftsliv. I Moen, Kjersti Mordal & Jordet, Arne N. Nikolaisen (red.) Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202763343. s 146-164.
- Rustad, Hilde & Engelsrud, Gunn (2022). Everybody Can Dance—Except Aging Professional Dancers! A Discussion of the Construction of the Aging Dancing Body in Four Dance Texts. Frontiers in Sports and Active Living. ISSN 2624-9367. 4 s 1-9. doi: 10.3389/fspor.2022.819572
- Rustad, Hilde & Engelsrud, Gunn (2022). A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 6(4) s 59-70. doi: 10.23865/jased.v6.3817
- Rustad, Hilde (2021). Kroppslig læring, valg og frihet i danseimprovisasjon. I Østern, Tone Pernille, Bjerke, Øyvind, Engelsrud, Gunn Helene & Sørum, Anne Grut (red.) Kroppslig læring - perspektiver og praksiser. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-04370-8. s 197-209.
- Rustad, Hilde (2019). Contact improvisation and dance narratives - body memory
and embodied knowledge. På Spissen. ISSN 0800-2452. 5(2) s 28-45. doi: 10.18862/PS.2019.502.3
- Rustad, Hilde & Langnes, Tonje Fjogstad (2019). Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 3(2) s 46-61. doi: 10.23865/jased.v3.1448
- Rustad, Hilde (2019). Marcel Duchamp og postmoderne improvisasjonsdanstradisjoner, brudd og kontinuitet. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 10(1+2) s 5-15.
- Rustad, Hilde (2018). Kunstnerisk vilje i spennet mellom resonans og dissonans : Ledelse i danseimprovisasjon som scenekunstpraksis. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 2(1) s 72-85. doi: 10.23865/jased.v2.1006
- Rustad, Hilde (2018). Traces of Duchamp in Postmodern Dance Improvisation Traditions. In: Hallikainen, N. & Pentti, L. (eds.) Postmoderni tanssi Suomessa? Toideyliopiston Teatterikorkorkeakoulu/Teaterhögskolan. ISBN 978-952-7218-26-6.
- Rustad, Hilde (2017). Livets dans og danserens liv - en drøfting av forståelser av danseralder. På Spissen. ISSN 0800-2452. 3(1) s 1-21. doi: 10.18862/ps.2017.101
- Rustad, Hilde (2017). Dans og kroppsøvingsfaget. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 1(3) s 61-74. doi: 10.23865/jased.v1.576
- Rustad, Hilde (2017). Age and gender in the European Contact improvisation community. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 8(2) s 70-81.
- Skreiberg, Marit & Rustad, Hilde (2016). Dance Teacher Educator's Identity. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 7(2) s 4-15.
- Rustad, Hilde (2013). Dans etter egen pipe? : en analyse av danseimprovisasjon og kontaktimprovisasjon - som tradisjon, fortolkning og levd erfaring. Norges idrettshøgskole. ISBN 978-82-502-0483-6. FULLTEKST
- Rustad, Hilde (2012). Dance in physical education: experiences in dance as described by physical education student teachers. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 3 s 14-29.
- Rustad, Hilde (2010). Danseimprovisasjon som forestilling : i lys av Bakhtin og Gadamer. I Pape, Sidsel (red.) Norsk danseforskning. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 9788251925556. s 61-79.
- Rustad, Hilde (2010). Improvisasjonsdans : kreativ nyskapning eller gjenbruk. I Steinsholt, Kjetil & Gurholt, Kirsti Pedersen (red.) Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 978-82-519-2620-1. s 121-142.
- Rustad, Hilde (2008). Dans og identitet. I Svee, Trine Ørbæk (red.) Dans og didaktikk / Trine Ørbæk Svee (red.). Tapir Akademisk Forlag. s 249-259.
Formidling
- Langnes, Tonje Fjogstad & Rustad, Hilde (2024). Failing successfully - students and dance in physical education teacher education.
- Rustad, Hilde & Pentti, Liisa (2024). Dance artists and traditions.
- Rustad, Hilde (2024). Failing successfully – preservice teachers and dance in physical education teacher education.
- Rustad, Hilde (2024). The Underscore.
- Langnes, Tonje Fjogstad & Rustad, Hilde (2023). «Failing successfully» i kroppsøvingsfaget. .
- Rustad, Hilde, Abelsen, Kristian & Leirhaug, Petter Erik (2023). Første-videregående elevers erfaringer med dans i kroppsøving.
- Moen, Kjersti Mordal, Aasland, Erik, Løndal, Knut, Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen Jordet, Hovi-Gulowsen, Kathrine, Abeslen, Kristian, Leirhaug, Petter Erik, Rustad, Hilde & Bjørke, Lars (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag.
- Rustad, Hilde (2022). Choice and freedom in dance improvisation.
- Rustad, Hilde (2022). Dans og alder.
- Rustad, Hilde & Engelsrud, Gunn (2022). Letting the students be who they are - A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education.
- Rustad, Hilde (2022). Contact Improvisation 50-years.
- Rustad, Hilde (2022). Choreographing age; relationships between choreographers, choreography and dancers’ age.
- Rustad, Hilde (2021). Bodily learning and dance improvisation.
- Martin, Susanne & Rustad, Hilde (2021). Exploring convergence: an embodied research exchange of two dance improvisers https://www.researchcatalogue.net/view/1190427/1190428.
- Rustad, Hilde (2021). Invitert kommentator til "Webinar with Pirkko Markula and Suzanne Lundwall".
- Rustad, Hilde (2020). Ulike perspektiver på kropp og kroppslig læring.
- Rustad, Hilde, Langnes, Tonje Fjogstad, Karlsen, Kristine Høeg, Ørbæk, Trine & Fretland, Reidun Nerhus (2019). Dans og kroppsøvingsutdanninger – hva gjøres hvor og hvordan?
- Rustad, Hilde (2019). Dance narratives and embodied knowledge/ the lived body.
- Rustad, Hilde & Engelsrud, Gunn Helene (2019). "What" happened! - And the how of teaching -.
- Rustad, Hilde (2019). Dance improvisation and bodily knowledge.
- Rustad, Hilde & Langnes, Tonje Fjogstad (2019). Dans. I Øvrevik, Geir (red.) Aktivitetslære i kroppsøving : en fagdidaktisk grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202575816. s 273-303.
- Rustad, Hilde (2018). Dans i et generasjons- og livsperspektiv Om forskning på alder og dans, og om aktivering av kroppslig minne .
- Langnes, Tonje Fjogstad & Rustad, Hilde (2018). FlashMob - erfaringer fra skapende dans i lærerutdanninger.
- Langnes, Tonje Fjogstad & Rustad, Hilde (2018). “Det å danse FlashMob er både skummelt og gøy.”.
- Abelsen, Kristian, Snaprud, Rune, Rustad, Hilde, Eriksen, Jørgen Weidemann, Weider, Christoffer & Leirhaug, Petter Erik (2018). Et annerledes kroppsøvingsfag – vektlegging av friluftsliv og dans.
- Rustad, Hilde (2018). Improvisasjon, dans og kroppsøvingslærerutdannelse.
- Rustad, Hilde (2017). Dans i kroppsøving og kroppsøvingslærerutdanningen.
- Rustad, Hilde (2017). Dans og kroppsøvingsfaget.
- Rustad, Hilde (2017). Issues around age and gender in the European contact improvisation community.
- Rustad, Hilde (2017). Is there dance after the contemporary?
- Rustad, Hilde (2017). Contemporary dance and Norway.
- Rustad, Hilde (2017). Competence in dance improvisation and hidden knowledge.
- Rustad, Hilde (2016). Estetisk kinestetisk erfaring i dans i kroppsøving.
- Rustad, Hilde (2016). Utfordringer knyttet til dans i faglærerutdannelsen i kroppsøving og idrettsfag.
- Rustad, Hilde (2016). After contemporary/Norms and feelings in dance/Seminarium.
- Rustad, Hilde (2016). Dans i et generasjonsperspektiv.
- Rustad, Hilde (2016). Traces of Duchamp in postmodern dance(improvisation).
- Rustad, Hilde (2015). Participant observation in dance research; dilemmas, challenges and advantages.
- Rustad, Hilde & Skreiberg, Marit (2015). Dance teacher educator identity.
- Rustad, Hilde, By, Inger-Åshild, Borgen, Jorunn Spord & Engelsrud, Gunn (2014). Skandaløst om kroppsøving; Å betrakte kroppsøving som synonymt med idrett er snevert og gammeldags. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
- Rustad, Hilde (2013). Dans i Kroppsøvingslærerutdannelsen.
- Rustad, Hilde (2013). Marcel Duchamp and post-modern dance improvisation genres.
- Rustad, Hilde (2013). Lecture around a PhD process.
- Rustad, Hilde (2013). Contemporary dance as tradition.
- Rustad, Hilde & Rothmund, Irene Velten (2013). Impro Ensemble.
- Rustad, Hilde (2011). Possibility and Limitation in Dance Improvisation.
- Rustad, Hilde (2009). Plan X.
- Rothmund, Irene Velten & Rustad, Hilde (2009). Plan X.
- Rustad, Hilde (2008). Improvisation in dance and Gadamer's concept of play.
- Pape, Sidsel & Rustad, Hilde (2008). Danseviter til hva? På Spissen. ISSN 0800-2452. (2) s 17.
- Rothmund, Irene Velten & Rustad, Hilde (2007). Ensemble.
- Rustad, Hilde (2006). Contact improvisation – Who needs it? Who wants it?
Kunstnerisk resultat
- Rustad, Hilde, Robstad, Torunn Helene & Jøntvedt, Siri (2024). Underlig men likevel.
- Rustad, Hilde (2009). Future Past; Present.
- 2019 - 2022FørsteamanuensisHøyskolen Kristiania / Norges dansehøyskole
- 2015 - 2019PostdoktorNorges idrettshøyskole
- 2012 - 2015FørsteamanuensisNorges dansehøyskole
- 2008 - 2012StipendiatstillingNorges idrettshøgskole
- 1992 - nåDansekunstnerFrilans
- 2022 - nåProfessorHøyskolen Kristiania
- 2008 - 2012StipendiatNorges Idrettshøgskole
- 2004 - 2006Mastergrad i dansevitenskapNTNU
- 1988 - 1992Dans og koreografiKunsthøgskolen i Amsterdam, School for New Dance Development (SNDO)
- 1983 - 1987Cand. Mag. gradUiO
- 1985 - 1986Skuespillerteknikk, Stanisklavskij-metode”Teaterprosjekt 84”