Jens Barland
-
- Førsteamanuensis / Prorektor arbeidsliv og innovasjon
- Prorektor arbeidsliv og innovasjon
- Felles administrasjon
Bakgrunn
Jens Barland (f. 1966) er førsteamanuensis. Ca. 20 år i mediebransjen før han tok steget over til akademia.
Forskningsområdet er typisk der utvikling av journalistikken møter på markedskreftene og ny teknologi. Har utført oppdragsforskning både for Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund og Norsk Journalistlag.
Populærformidling med foredrag og mediebidrag.
Priser: Studiekvalitetsprisen 2014 ("årets lærer"). Student Award, som masterstudent i 2005. Har tre ganger veiledet studenter som har vunnet "årets beste bachelor" ved sitt fakultet.
Internasjonal bakgrunn som mentor for medieledere i Vietnam, Myanmar og Kambodsja i regi av Wan-Ifra. Drev nettverk der østafrikanske medieledere ble koblet til Skandinavia. Har undervist i Etiopia ved Addis Ababa University.
Entusiast for friluftsliv i høyden og naturvern.
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (2024). Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-78099-9. FULLTEKST
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild Kristine (2024). The digital shift in news media’s revenue streams during the Covid-19 pandemic. I Solvoll, Mona Kristin & Olsen, Ragnhild Kristine (red.) Innovation Through Crisis
Journalism and News Media in Transition. Nordicom. ISBN 978-91-88855-91-6. s 85-106. doi: 10.48335/9789188855923-4
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2022). Disruptive Innovations and Paradigm Shifts in Journalism as a Business: From Advertisers First to Readers First and Traditional Operational Models to the AI Factory. Sage Open. ISSN 2158-2440. 12(2) doi: 10.1177/21582440221094819
- Konow Lund, Maria, Mtchedlidze, Junai & Barland, Jens (2022). Organizational and Occupational Innovation when Implementing a Covid-19 Live Tracker in VG Newsroom. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. doi: 10.1080/17512786.2022.2116592
- Olsen, Ragnhild Kristine, Kalsnes, Bente & Barland, Jens (2021). Do Small Streams Make a Big River? Detailing the Diversification of Revenue Streams in Newspapers’ Transition to Digital Journalism Businesses. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. s 1-23. doi: 10.1080/21670811.2021.1973905
- Stafseng, Terje & Barland, Jens (2021). Industry-related cooperation in media and design-oriented education -
Internship and business involvement get high score from students. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. s 1-19. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-01-04
- Bakke, Nils Arne, Rasmussen, Sturle W. & Barland, Jens (2021). Digital Transformasjon og paradigmeskifte i avisbransjen. Hvordan kan tradisjonelle aviser lykkes? Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 24(06/2021) s 93-106.
- Bakke, Nils Arne, Barland, Jens & Fetveit, Arild (2020). Business Model Transformation of Legacy Newspapers in The Age of The Digital Attention Economy. I Bastesen, Jarle, Lange, Birthe Kåfjord, Næss, Hans Erik & Thon, Andreas Norgår (red.) Ledelse av mennesker i det nye arbeidslivet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202693350. s 19-52. doi: 10.23865/noasp.118.ch1
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring – trend, konsept og kontekst. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. s 13-52.
- Barland, Jens (2016). Konflikter mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. s 152-204.
- Barland, Jens (2016). Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 38(1) s 61-68. FULLTEKST
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3.
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 12-38.
- Barland, Jens (2015). Jurnalistikk som selger. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 191-212.
- Barland, Jens (2015). Redaktørene får tøffere krav fra begge sider. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. s 289-306.
- Barland, Jens (2015). Innovation for New Revenue Streams from Digital Readers: The Case of VG+. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 2(1) s 123-130. doi: 10.5617/jmi.v2i1.952
- Bang, Tor, Barland, Jens, Krumsvik, Arne H., Roppen, Johann & Solvoll, Mona K (2014). Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. s 156-172.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40580-9. s 73-102.
- Barland, Jens (2014). Medieproduktet – Økonomisk logikk i journalistens hverdag. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. s 135-155.
- Barland, Jens (2013). Innovasjon av inntekter: Journalistikk som bygger kunderelasjoner. Journalistica. ISSN 1901-6220. (1) s 74-95. doi: 10.7146/journalistica.v7i1.15804FULLTEKST
- Barland, Jens (2013). Innovation of new revenue streams in digital media : journalism as customer relationship. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 34(special ) s 99-111. doi: 10.2478/nor-2013-0107FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Fet av slanking. Om VGs Vektklubb. I Eide, Martin, Larsen, Leif Ove & Sjøvaag, Helle (red.) Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02074-7. s 193-213.
- Barland, Jens (2012). Journalism for the Market. Product development in VG and Aftonbladet on print and online 1995-2010. Universitetet i Oslo.
Formidling
- Kvalheim, Nina & Barland, Jens (2023). Commercialization of Journalism. I Nussbaum, Jon (red.) Oxford Research Encyclopedia: Communication. Oxford University Press. ISBN 9780190228613. doi: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.788
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2023). Paradigm shifts in Journalism as a Business. FULLTEKST
- Barland, Jens (2023). Redaktørene: Om forskjeller mellom redaktører i fagpressen og i andre medier. I Aker, Tone Kristin & Bjerke, Paul (red.) Fagpressen 125 år. Orkana Forlag. ISBN 9788281045750. s 202-219.
- Barland, Jens (2023). Næringslivsjournalistikken som forsvant?
- Barland, Jens (2023). Paradigmeskifte når leseinntekter blir størst – og strategier som utvikles videre med datahøsting og kunstig intelligens.
- Barland, Jens (2023). Setter unge forbrukere på skolebenken: Slik jobber Høyskolen Kristiania med å mobilisere studentene i bærekraftsprosjekter.
- Barland, Jens (2023). Sponsing av journalistikken (debatt).
- Barland, Jens (2023). Hva gjør utdanning tilgjengelig? Khrono.no. ISSN 1894-8995. FULLTEKST
- Barland, Jens (2023). Om redaktører i Fagpressen.
- Barland, Jens (2023). Kommentar om "Pressestøtten".
- Barland, Jens (2019). Mediene i en brytingstid: Kaos og muligheter. I Rolstadås, Asbjørn, Krokan, Arne, Schiefloe, Per Morten, Sand, Gunnar & Dyrhaug, Lars Thomas (red.) Det Nye Digitale Norge. John Grieg Forlag. ISBN 978-82-533-0374-1. s 225-240.
- Barland, Jens (2019). Sponsoring of Journalism - concerning revision of Code of Ethics of the Norwegian Press .
- Barland, Jens (2019). Redaktøren - toppleder eller reportasjeleder? Presentasjon av forskningsprosjekt.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer, nyheter og tillit.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer - propagandaens viktigste våpen?
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk fremover.
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk på fremtidens medier.
- Barland, Jens (2019). Språk i generasjoner.
- Barland, Jens (2019). Utdanningene svarer mediebransjen (paneldebatt).
- Barland, Jens (2019). Hvilken kompetanse kreves av fremtidens journalister? .
- Barland, Jens (2018). Fra studieplass til arbeidsplass.
- Barland, Jens (2018). Medias påvirkningskraft.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: muligheter, konflikter, nye trender.
- Barland, Jens (2018). Hvordan digitalisere 150 årganger med Aftenposten? Erfaringer fra et pilotprosjekt.
- Barland, Jens (2018). Fake News – falske nyheter. Hva det er – og hva som står på spill.
- Barland, Jens (2018). Utviklingen i forbrukerjournalistikken.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). How algorithms affect our democracy.
- Barland, Jens (2018). Vær relevant! Hvordan vi kan og bør gjøre oss relevante for journalister og mediene .
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: konsept og konflikter – og et blikk inn i fremtiden.
- Barland, Jens (2018). Mitt Aftenblad – møt Aftenbladets sjefredaktører fra de siste 35 år.
- Barland, Jens (2018). Hvordan oppfattes stiftelsen Rettferd for taperne utenfra? Fra et medieblikk.
- Barland, Jens (2018). Kommunikasjon, medier og samfunn: Innholdsmarkedsføring – når «alle» blir som mediebedrifter.
- Barland, Jens (2018). Studiekvalitet som kollektiv prestasjon.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital framtid:Kaos og muligheter.
- Barland, Jens (2018). Kaos og muligheter for fremtidens medier.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital brytningstid.
- Barland, Jens (2018). Journalistikk og/eller PR – norske mediebransjer i endring.
- Barland, Jens (2018). Muligheter i mediekaoset. Oppland arbeiderblad. ISSN 0805-5076. s 13-13.
- Barland, Jens (2018). Kommando og kultur. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) s 63-63.
- Barland, Jens (2018). Pressen – fortsatt den 4. statsmakt?
- Vettenranta, Soilikki & Barland, Jens (2017). TV var forbudt - det tente Soilikki Vettenranta. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Hvordan undervise i innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring, hva oppnår man med det?
- Barland, Jens (2017). Om hvordan mediene blir endevendt i den digitale transformasjonen.
- Barland, Jens (2017). Fra tull til trussel. Kan sosiale medier utløse krig? Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (2) s 37-37. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Journalistikk, kommers og teknologi – om hvordan journalistikken utfordres i den aktuelle medieutviklingen.
- Barland, Jens (2017). Fake News – falske nyheter - innledning til debatt.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring. Hvordan påvirker det grafisk bransje? Et forskningsblikk på medier i stor endring.
- Barland, Jens (2017). Alle er gode. Hvordan finne frem det beste i studenten?
- Barland, Jens (2017). Dronene tar over. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) s 27-27. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2017). Forretningsmodeller i media. Erosjon og innovasjon.
- Barland, Jens (2017). Political Economyand New Revenue Streams in Digital News Media.
- Barland, Jens (2017). Journalistikk og marked. Journalistikk, makt og mediebruk.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring – konsept, muligheter, konflikter. Gjesteforelesning.
- Barland, Jens & Werring, Ole Andre (2017). A converging roadmap scenario.
- Barland, Jens (2017). Digital transformation for news media.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2017). A case concerning online subscription in VG.no ( VG+ ).
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - for 7Day Daily.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). A Free Online Newspaper Used for Building a Paid Online Newspaper - The case of VG+.
- Barland, Jens (2017). Innovation of New Revenue Streams in Digital News Media. Utilizing traffic on journalism to build new business. Presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Geomatikkdagene: Rammebetingelser i endring (ordstyrer på debatt).
- Barland, Jens (2017). Changing Strategies for Online Publishing of Journalism.
- Barland, Jens (2016). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2016). Fagpressens fortrinn.
- Barland, Jens (2016). En tverrfaglig bok om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konsept, muligheter, konflikter.
- Barland, Jens (2016). Content Marketing: Når journalistikken er kjøpt og betalt.
- Barland, Jens (2016). Drivkrefter som endrer media.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - og andre trender i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Redaksjonelt entreprenørskap - om trender for innovasjon i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Prosjektledelse i media som eget fagfelt.
- Barland, Jens (2016). Erfaringer med open access-utgivelse av boken «Innholdsmarkedsføring».
- Barland, Jens (2016). Fem gode grunner til ikke å satse på innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Mediene i endring. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - det nye gullet eller bare enda et moteord?
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konseptet, mulighetene, konfliktene.
- Barland, Jens (2016). VGs jakt på ny presseetikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 2-2. FULLTEKST
- Barland, Jens & Nystrøm, Sofie (2016). Er brukerne overfølsomme? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Jens Barland: «Fire grunner til at Amedias nye stiftelse er en drømmeeier». Medier24. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Fagpresseredaktør i ulvetider.
- Barland, Jens (2016). Vådeblinkskudd. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (4) s 13-13. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Hodeløs journalistikk? Robotene tar saken!
- Barland, Jens (2016). Dreper den nye reklamen troen på journalistikken?
- Barland, Jens (2016). Store trender og lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Utfordringer og muligheter for lokale medier.
- Barland, Jens (2015). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2015). Er ingenting hellig lenger? Hvordan møter mediehusene den økonomiske situasjonen og de nye medievanene?
- Barland, Jens (2015). Crowdfunding. Kan folket finansiere framtidas journalistikk?
- Barland, Jens (2015). Tekstreklame.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk i skvis og vekst.
- Barland, Jens (2015). Den digitale transformasjonens muligheter.
- Barland, Jens (2015). Friends and enemies. An institutional analysis of the rivalry between editors in news media and PR agents.
- Barland, Jens (2015). Hva gjør innholdsmarkedsføring med journalistikken?
- Barland, Jens (2015). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2015). Strategier i mediebransjen.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild (2015). Hvordan oppfatter leserne innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2015). Megatrender, utviklingstrekk og nye forretningsmodeller i mediebransjen. Muligheter og utfordringer for nettavisene forskning.no og ScienceNordic.
- Barland, Jens (2015). Content marketing.
- Barland, Jens (2015). Clashes Among Content Marketing and Journalism.
- Barland, Jens (2015). Endret mediebruk – om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og om entreprenørskap.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring og journalistikk – muligheter og risiko.
- Barland, Jens (2014). Hva er medietrendene nå?
- Barland, Jens (2014). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2014). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR utfordrer journalistikken.
- Barland, Jens (2014). Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR presser pressen.
- Barland, Jens (2014). Om prosjektet "Proffere PR presser pressen".
- Barland, Jens (2014). Tjommi eller rævhål? - Om journalister og PR-folk.
- Barland, Jens (2014). Hvordan påvirker medieutviklingen journalistikken og journalisters arbeid?
- Barland, Jens (2014). A new program for science on science communication.
- Barland, Jens (2014). Qualitative Interviews and Elite Sources.
- Barland, Jens (2014). Den digitale krystallkula.
- Barland, Jens (2014). Hvilken fremtid har vi i media?
- Barland, Jens (2014). Journalistikk under press.
- Barland, Jens (2014). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2014). Redaktørene skjerper seg i begge ender.
- Barland, Jens (2014). Social Media as Facilitator and Hindrance for Paid Content in VG+.
- Barland, Jens (2014). Hvordan jobber stadig sterkere kommunikasjonsavdelinger opp mot en stadig svakere presse?
- Barland, Jens (2014). Tøffe tider i mediene – slik møtes det med innovasjon .
- Barland, Jens (2014). Misjon som demokratisk kraft.
- Barland, Jens (2014). Hva skjer med journalistikken i dagens medieutvikling?
- Barland, Jens (2013). Journalism as Customer Relationship. Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2013). Viktigere i samfunnet – samfunnsregnskapet startet lokalt.
- Barland, Jens (2012). Medieeierskapsregulering: demokratiets venn eller fiende?
- Barland, Jens (2012). Journalistikk for markedet. Markedsorientering av journalistikken i VG og Aftonbladet 1995-2010 - med Schibsted i kulissene.
- Barland, Jens (2012). Journalistikkens samfunnsrolle i møte med markedsorientert innovasjon.
- Barland, Jens (2012). Journalistikk som selger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 4-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2010). New Methods to Attract the Readership. The Citizens as a Target Group.
- Barland, Jens (2010). VGs Vektklubb - Fet av slanking. En fortelling om endring av servicejournalistikken.
- Barland, Jens (2010). Warming up on Facebook before launching of campaign journalism in the newspaper. A case from VG about cross publishing including social media.
- Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (2024). Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-78099-9.
- 2019 - nåFørsteamanuensis, instituttleder, prodekanHøyskolen Kristiania
- 2012 - 2019Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, studieprogramlederNTNU
- 2005 - 2009Flere lederstillinger i redaksjonenAftenposten
- 2000 - 2002Sjefredaktør og administrerende direktørStavanger Aftenblad
- 1987 - 1999Journalist, ulike lederstillinger i redaksjonen, prosjektleder, prosjektdirektørDagbladet
- 1983 - 1988Frilansjournalist og journalistjobberSandefjords Blad, Tønsbergs Blad, Fædrelandsvennen, Folkets Framtid og Forsvarets Forum
- 2016 - 2019Ansvarlig redaktør"Norsk medietidsskrift", vitenskapelig tidsskrift utgitt av Universitetsforlaget og Norsk medieforskerlag
- 2016 - 2019Leder for rådet for UniversitetsavisaOrgan som rapporterte til NTNUs styre
- 2017Leder for Fagutvalget for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedierMedietilsynet
- 2017Medlem i juryenKulturdepartementets menneskerettighetspris til journalister
- 2014 - 2018StyremedlemKonsernstyret for Mentor Medier, som bl.a. eier Vårt Land og Dagsavisen
- 2012 - 2014LederNONA/Netthoder
- 2009 - 2011RedaksjonsrådsmedlemBistandsaktuelt
- 2009 - 2012Doktorgrad, ph.d., i medievitenskapUniversitetet i Oslo
- 2003 - 2005Mastergrad, MA in International RelationsUnited States International University (USIU), Nairobi
- 1991 - 1992GrunnfagMenighetsfakultetet
- 1991Ex.phil.Universitetet i Oslo
- 1988 - 1991Bachelorgrad, diplomøkonom BIHandelshøyskolen BI
- 1985 - 1986Årsstudium i avisjournalistikkGimlekollen Mediasenter
- 2013UniversitetspedagogikkUniversitetet i Oslo
- 2018Kurs i ph.d.-veiledningNTNU