Lene Pettersen
-
- Førsteamanuensis
- Institutt for kommunikasjon
- School of Communication, Leadership and Marketing
Bakgrunn
Lene Pettersen er førsteamanuensis i sosialantropologi ved Institutt for kommunikasjon ved Kristiania. Hun underviser i temaer knyttet til teknologi, etikk, strategi, sosiale medier, kommunikasjon, innovasjon og kreativ prosjektutvikling.
Hun er forfatter av boken "Hva er strategi?" som ble utgitt av Universitetsforlaget 2020, og oversatt til svensk og utgitt ved Svensk studentlitteratur 2021. I tillegg har hun vært medredaktør og skrevet bokkapitler i "Metodebok for kreative fag" (2017), i "Kommunikasjon for ledere og organisasjoner" (2018), og i "Sosiale medier fra innsiden og ut" (2012).
Pettersen har også publisert en rekke vitenskapelige artikler i anerkjente fagfellevurderte tidsskrifter, både nasjonalt og internasjonalt. Hun leder et internfinanisert forskningsprosjekt om datingapper (DigiLove).
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Pettersen, Lene (2024). Under Pressure: an Ethnographic Report from
an Ambidextrous IPaaS Platform Entity. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). ISSN 1530-1605. FULLTEKST
- Pettersen, Lene & Karlsen, Faltin (2024). Strategic Communication in Digital Ecosystems: A Critical Discourse Analysis of Dating Applications. I Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (red.) Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-78099-9. s 115-132. doi: 10.23865/noasp.208.ch6FULLTEKST
- Johannessen, Magne & Pettersen, Lene (2024). Kommunikasjon er ikke en del av puslespillet – det er puslespillet: ledelseskommunikasjon fra et kompleksitetsperspektiv. I Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (red.) Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-78099-9. s 223-240. doi: 10.23865/noasp.208.ch11FULLTEKST
- Kiberg, Håvard (2024). Platform Ambivalence: Exploring the Dynamic Relationship Between Platformization and the Norwegian Music Industry. Universitetet i Bergen.
- Pettersen, Lene & Døving, Runar (2023). The construction of matches in dating platforms . Nordic Journal of Science and Technology Studies. ISSN 1894-4647. 11(1) s 13-27. doi: 10.5324/njsts.v11i1.4948FULLTEKST
- Pettersen, Lene & Døving, Runar (2023). Gifteklare nordmenns hypergame partnerpreferanser. Norsk Antropologisk Tidsskrift. ISSN 0802-7285. 34(2) s 79-94. doi: 10.18261/nat.34.2.2FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2021). Researching Algorithms and Recommendation Systems Inside Out Using Reversed Engineering. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). ISSN 1530-1605. doi: 10.24251/HICSS.2021.342FULLTEKST
- Pettersen, Lene & Krumsvik, Arne H. (2019). Rocking the Boat: Proposing a Participatory Business Model for News. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. doi: 10.5617/jomi.6561
- Begnum, Miriam Eileen Nes, Pettersen, Lene & Sørum, Hanne (2019). Identifying Five Archetypes of Interaction Design Professionals and Their Universal Design Expertise . Interacting with computers. ISSN 0953-5438. 31(4) s 372-392. doi: 10.1093/iwc/iwz023
- Begnum, Miriam Eileen Nes, Pettersen, Lene & Sørum, Hanne (2019). INTO THE WILD: EDUCATING INTERACTION DESIGNERS . NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. ISSN 1892-0748. 27(1) FULLTEKST
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Digitalisering - Modernitetens flyttebyrå. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 25(4) s 1-17. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2018-04-03
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Why Artificial Intelligence Will Not Outsmart Complex Knowledge Work. Work, Employment and Society. ISSN 0950-0170. doi: 10.1177/0950017018817489
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Sorting things out: A typology of the digital collaborative economy. First Monday. ISSN 1396-0466. 22(8) doi: 10.5210/fm.v22i8.7805FULLTEKST
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Rating mechanisms among participants in sharing economy platforms. First Monday. ISSN 1396-0466. 22(12) doi: 10.5210/fm.v22i112.7908FULLTEKST
- Pettersen, Lene & Larsson, Anders Olof (2016). The winners take it all: A comparative study of Twitter campaigns under pressure. First Monday. ISSN 1396-0466. 21(11) doi: 10.5210/fm.v21i11.6815FULLTEKST
- Sørum, Hanne & Pettersen, Lene (2016). IN NEED OF AN INTERACTION DESIGNER? WHAT THE INDUSTRY WANTS AND WHAT IT ACTUALLY GETS! NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. ISSN 1892-0748. 24(1) FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2016). The role of offline places for communication and social interaction in online and virtual spaces in the multinational workplace :. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 37(Special issue) s 131-146. doi: 10.1515/nor-2016-0028FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2016). Experiencing virtual social enterprise media architectures. Nordic Journal of Science and Technology Studies. ISSN 1894-4647. 4(2) s 29-40. doi: 10.5324/njsts.v4i2.2183
- Pettersen, Lene (2016). Local Villages in a Globally Connected Structure: a Case Study of Social Enterprise Media in the Multinational Workplace. I Gruzd, Anatoliy, Jacobson, Jenna, Mai, Philip, Rupert, Evelyn & Murthy, Dhiraj (red.) Proceedings of the 7th 2016 International Conference on Social Media & Society. ACM Publications. ISBN 978-1-4503-3938-4. doi: 10.1145/2930971.2930984
- Pettersen, Lene (2015). Working in tandem – A longitudinal study of the interplay of working practices and social enterprise platforms in the multinational workplace. Handelshøyskolen BI. ISBN 978-82-8247-103-9. (7/2015)
- Pettersen, Lene (2014). From Mass Production to Mass Collaboration: Institutionalized Hindrances to Social Media Platforms in the Workplace. Nordic Journal of Science and Technology Studies. ISSN 1894-4647. 2(2) doi: 10.5324/njsts.v2i2.2146
- Pettersen, Lene (2013). Video blogging ethnographic field notes. Popular Anthropology Magazine. ISSN 1949-3630. 4(1)
- Pettersen, Lene (2012). The Echoing Paradox in SNS. I Følstad, Asbjørn, Ståhlbröst, Anna, Esbjörn, Ebbesson & Svensson, Jesper (red.) Innovation through Social Media : ISM 2012 workshop proceedings, Oslo, Norway, December 3, 2012. Akademika forlag. ISBN 978-82-321-0088-0. s 7-15.
- Pettersen, Lene & Brandtzæg, Petter Bae (2012). Privacy challenges in Enterprise 2.0. Selected Papers of Internet Research, SPIR. ISSN 2162-3317.
Formidling
- Pettersen, Lene (2024). Forskning viser at Velle har et poeng om datingmarkedet. . Morgenbladet. ISSN 0805-3847. FULLTEKST
- Stine, Barstad & Pettersen, Lene (2024). Datingforskere mener FpU-lederen har et poeng. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2024). Appenes planet. Datingselskapet Match ler hele veien til banken. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203. FULLTEKST
- Karlsen, Faltin & Pettersen, Lene (2024). Dating apps' rhetoric for tapping your wallet. Kunnskapsmagasinet Kristiania. ISSN 2703-707X.
- Pettersen, Lene (2023). Er ChatGPT en trussel for journalistikken? Les hva chatboten selv svarer. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2023). Si nei til akademisk husarbeid. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2023). Magicians, Transporters, and Translators of Digital Data: An Ethnographic Field Study in a Platform Company.
- Pettersen, Lene & Karlsen, Faltin (2023). DARK DESIGN PATTERNS AND GAMIFICATION AS THE HEART OF DATING APPLICATIONS’ BUSINESS MODELS .
- Pettersen, Lene & Karlsen, Faltin (2023). DARK DESIGN PATTERNS AND GAMIFICATION AS THE HEART OF DATING APPLICATIONS’ BUSINESS MODELS .
- Karlsen, Faltin & Pettersen, Lene (2023). Dating app algorithms, folk theories, and distancing strategies.
- Pettersen, Lene (2023). A sneak peek into the world of dating apps, with a little burner at the end (as they say at SATS).
- Pettersen, Lene & Corneliussen, Arve (2023). Porno-sjokk for fotballstjerner. FULLTEKST
- Pettersen, Lene, Diesen, Plata Sofie & Raknes, Ketil (2023). Kjærlighet og datingapper.
- Pettersen, Lene & Karlsen, Faltin (2022). Match made in the technical heaven – a discourse analysis of dating technologies.
- Pettersen, Lene (2022). En antropologisk kommentar på kunstig uintelligens.
- Pettersen, Lene (2022). En antropologisk kommentar på kunstig uintelligens.
- Pettersen, Lene (2022). Kryptoeksperter: Disse valutaene bør du selge med tap . FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2022). Arne Brimi tar av på Instagram. Han gjør nesten alt riktig, mener ekspert. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2022). Den om talkshow-inspirert undervisning. Gjest i NOKUT-podden.
- Lysbakken, Nina & Pettersen, Lene (2021). Podcasten Good App - Bad App: Design av samtalekulturer.
- Begnum, Miriam Eileen Nes & Pettersen, Lene (2021). Podcast fra Handelshøyskolen BI: Good App - Bad App. Episode: Hvordan designe en verden alle kan delta i. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2020). Hva er strategi? Universitetsforlaget. ISBN 978-82-1502699-2.
- Pettersen, Lene (2020). CONTROL FREAKS AND RISK TAKERS: ORGANIZATIONAL BARRIERS AND OPPORTUNITIES FOR DIGITAL DATA AS ENABLERS OF DIGITAL TRANSFORMATION. Communications of the Association for Information Systems. ISSN 1529-3181. FULLTEKST
- Schultz, Christian Ringstad & Pettersen, Lene (2020). DIGITAL DATA: STEPPING-STONES FOR DIGITAL INNOVATION!
- Pettersen, Lene (2019). Debunking some myths about algorithms - innlegg hos KPMG Norge og AI Social Resarch.
- Pettersen, Lene G. Braathen & Rolland, Knut-Helge Ronæs (2018). Diffus forståelse av «digitalisering». Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. FULLTEKST
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Menneskelig og kunstig intelligens .
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Episode 39 - Robotene kommer!
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Kommenterer delebillettsaken til Ruter.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Slack utfordrer gigantene.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). It's complicated. Track in the panel Social media and peer networks.
- Storrøsten, Kaja & Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Datingfenomenet som er verre enn «ghosting». FULLTEKST
- Pettersen, Lene G. Braathen & NRK, Dagsrevyen (2018). Sport: Eksperter advarer - Johaug på reklametoppen blant vinteridrettsstjernene.
- NRK, Dagsrevyen & Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Eksperter advarer Johaug - havner på reklametoppen blant vinterstjernene.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Jurymember in African Digital Media Awards 2018. African Digital Media Awards .
- Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Kunstig intelligens til folket! Paneldeltaker. FULLTEKST
- Pettersen, Lene & Kalsnes, Bente (2018). Algorithms in the New Digital Media Landscape: Friend or foe? .
- Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (2017). Metodebok for kreative fag. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027005.
- Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (2017). På rett sted til rett tid. Kunsten å gjøre feltarbeid. I Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (red.) Metodebok for kreative fag. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027005. s 88-99.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Jurymember in African Digital Media Awards 2017.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Det store datakappløpet. Hvilke konsekvenser har den teknologiske utviklingen? Deltaker i paneldebatt på Nokios 2017.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Snapchat-generasjonen uten filter.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Fireside: Artificial intelligence (AI) in art - and vice versa.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Heng ham, ikke vent.
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Vil et Snapchat-filter duge?
- Pettersen, Lene G. Braathen (2017). The New Digital World of Work.
- Pettersen, Lene (2016). Sosiale løsninger på jobben - arbeidsstøtte eller merarbeid?
- Pettersen, Lene (2016). Sosiale medier som strategisk verdiskaper - hype or hope?
- Pettersen, Lene (2016). Open Access for Online News.
- Pettersen, Lene (2015). Samhandling i praksis.
- Pettersen, Lene (2015). Same Same, but Different. Mobile Technologies’ Potential for Connecting or Maintaining Social Relationships.
- Pettersen, Lene (2015). Fargerikt faglig fellesskap - Ja til et felles faglig fundament, ikke til like pr-utdannelser. Kronikk. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2015). Sosiale arbeidsverktøy – en personvernfelle Mange bedrifter bruker sosiale samhandlingsløsninger – en slags «Jobb-Facebook». De utfordrer personvernet. Innlegg forfattet sammen med Ingvild Næss.
- Pettersen, Lene (2015). Mixed Methodologies or Mixing Up Methodologies?
- Pettersen, Lene (2015). Hvordan bygge nettverk på tvers av fredspiper, lusekofter og andre rare ting folk gjør? – Et innlegg om lokale landsbyer i en global online verden.
- Pettersen, Lene (2015). Pushing the Boundaries for Future Media Models. A Wake-Up Call. Paper presentation.
- Pettersen, Lene (2015). Dancing in Online Spaces Dressed with Offline Practices – A Longitudinal Case Study of Place and Space in the Multinational Workplace.
- Pettersen, Lene (2015). Doktorgradsprofilen Magma - Econas tidsskrift for økonomi og ledelse.
- Farbrot, Audun & Pettersen, Lene (2015). Jobber vi smartere med sosiale medier? Videointervju.
- Farbrot, Audun & Pettersen, Lene (2015). 7 tips om sosiale medier på jobben.
- Work, Magazine London & Pettersen, Lene (2015). Social media smarts.
- Tjellaug, Ane Bamle & Pettersen, Lene (2015). Farger Facebook med engasjement.
- Pettersen, Lene (2015). Obama inn for landing på Facebook. NRK Ytring. FULLTEKST
- Pettersen, Lene (2014). Den Sosiale 2.0 Organisasjonen. I Brønn, Peggy Simcic & Arnulf, Jan Ketil (red.) Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1426-6.
- Pettersen, Lene (2014). Mind the gap - Knowledge work, Context and Social Enterprise Platforms.
- Pettersen, Lene (2014). Teknologi og fredagskake.
- Pettersen, Lene (2014). Sosial teknologi i organisasjonen - erfaringer fra enlongitudinell og kvalitativ casestudie av en internasjonal kunnskapsintensiv organisasjon.
- Pettersen, Lene (2014). Kursjustering av forventningene til sosiale intranett i organisasjonen.
- Pettersen, Lene (2014). Intervju om hashtagblemmer i det sosiale medielandskapet.
- Pettersen, Lene (2014). Én av tre bedrifter har avvist en jobbsøker etter snoking i sosiale medier.
- Pettersen, Lene (2014). Intern kommunikasjon med sosiale medier. . I Brønn, Peggy Simcic & Arnulf, Jan Ketil (red.) Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1426-6. s 361-381.
- Pettersen, Lene (2013). Store data på jobben. BI strategy Magazine. s 4-6.
- Pettersen, Lene (2013). Hierarchies and social structures in the organization. How they interplay across online spaces and offline places - and unfolds in the company social platform.
- Pettersen, Lene (2013). Trendenser som baner vei for fremtidens “internnett”.
- Pettersen, Lene & Sasson, Amir (2012). One size does not fit all: Social Business Software, Strategy and Organization in Multinational Knowledge Intensive Firms.
- Pettersen, Lene (2012). Enterprise 2.0, Social Intranets,The Digital Workplace.
- Pettersen, Lene (2012). Å arbeide sammen elektronisk - nyttig eller merarbeid?
- Pettersen, Lene (2012). Antropolog i Teknologiland.
- Pettersen, Lene (2012). Sosial Teknologi som Samhandlingsverktøy.
- Pettersen, Lene & Brandtzæg, Petter Bae (2012). Privacy challenges in Enteprise 2.0.
- Pettersen, Lene (2012). Den samhandlende arbeidsplassen.
- Pettersen, Lene (2012). Hvordan lykkes med Enterprise 2.0? Gjennom triangelet strategi, organisasjon og teknologi #nwp2012.
- Pettersen, Lene (2012). Presentasjon av paperet The echoing paradox in SNS.
- Pettersen, Lene & Brinkmann, Johannes (2011). Enterprise 2.0 in a business ethical perspective.
- Pettersen, Lene & Lüders, Marika (2011). Sosial programvare = Samarbeid + X.
- Pettersen, Lene (2010). Can Social Media Make More Democracy For Everybody?
Produkt
- Pettersen, Lene (2021). Introduksjon til ny podcast Good App Bad App.
- Pettersen, Lene (2021). Apps are part of your business model - episode in the Good App Bad App podcast. Guest in studio: Mike Jones.
- Pettersen, Lene (2021). Personlighet, mersalg og utforming av budskap. Episode i Good App Bad App podcasten. Gjest i studio: Ragnhild Eg.
- Pettersen, Lene (2021). Antropologens verktøykasse. Episode i podcasten Good App Bad App. Gjest i studio: Anna Kirah.
- Pettersen, Lene (2021). Hvordan designe en verden alle kan delta i. Episode i podcasten Good App Bad App. Gjest i studio: Miriam Begnum. .
- Pettersen, Lene (2021). Personvern til folket! Episode i podcasten Good App Bad App. Gjest i studio: Torgeir Waterhouse.
- Pettersen, Lene (2024). Under Pressure: an Ethnographic Report from
an Ambidextrous IPaaS Platform Entity. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). ISSN 1530-1605.
- 2021 - nåFørsteamanuensisInstitutt for kommunikasjon, Høyskolen Kristiania
- 2021 - 2022Førsteamanuensis IIInstitutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI
- 2019 - 2021Førsteamanuensis i Digital innovasjon og programansvarligInstitutt for informatikk, Universitetet i Oslo
- 2018 - 2020Antropologekspert i TV-serien "Gift ved første blikk"Produsert av Rakett TV for TV Norge
- 2018 - 2019FørsteamanuensisAvdeling for markedsføring, økonomi og innovasjon, Høyskolen Kristiania
- 2017 - 2018HøyskolelektorInstitutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo
- 2010 - 2018ForeleserInstitutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI
- 2016 - 2017SeniorforskerForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet
- 2015 - 2016Førsteamanuensis og programansvarligInstitutt for ledelse, Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology (WOACT)
- 2007 - 2011KonsulentBouvet ASA
- 2001 - 2007KommunikasjonsrådgiverStatens spesialpedagogiske støttesystem (Statped)
- 1989 - 2001Journalist og filmanmelderFusion
- 1989 - 2001SikkerhetsvaktSun Country Airlines, Gardemoen
- 1989 - 2001KontormedarbeiderFilofax
- 1989 - 2001KontormedarbeiderHelsevernetaten i Oslo
- 1989 - 2001KontormedarbeiderNorsk Medisinaldepot (NMD)
- 2010 - 2015PhD in Business and Economics with specialization in Strategic ManagementDepartement of Strategy and Logistics, BI Norwegian Business School
- 2001Hypermedia (hypertext, html, CSS, webportals, multimedia)Institutt for lingvistikk, Universitetet i Oslo
- 1998 - 2000Cand. Polit SosialantropologUniversitetet i Oslo
- 1996 - 1997Filmvitenskap overbygningUniversitetet i København
- 1992 - 1996Cand. Mag (ex. phil, sosiologi grunn- og mellomfag, sosialantropologi grunn og mellomfag)Universitetet i Oslo