Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2022). Disruptive Innovations and Paradigm Shifts in Journalism as a Business: From Advertisers First to Readers First and Traditional Operational Models to the AI Factory. Sage Open. ISSN 2158-2440. 12(2) doi:
Bakke, Nils Arne, Rasmussen, Sturle W. & Barland, Jens (2021). Digital Transformasjon og paradigmeskifte i avisbransjen. Hvordan kan tradisjonelle aviser lykkes? Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 24(06/2021) s 93-106.
Bakke, Nils Arne, Barland, Jens & Fetveit, Arild (2020). Business Model Transformation of Legacy Newspapers in The Age of The Digital Attention Economy. I Bastesen, Jarle, Lange, Birthe Kåfjord, Næss, Hans Erik & Thon, Andreas Norgår (red.) Ledelse av mennesker i det nye arbeidslivet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202693350. s 19-52. doi:
Bakke, Nils Arne & Dahlback, Morten Langfeldt (2023). Innsats mot desinformasjon skapt med kunstig intelligens. Kunnskapsmagasinet Kristiania. ISSN 2703-707X.
Bakke, Nils Arne & Dahlback, Morten Langfeldt (2023). Innsats mot desinformasjon. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
Bakke, Nils Arne & Dahlback, Morten Langfeldt (2023). Fact Checking and Fact-based journalism in the age of AI - Introduction.
Bakke, Nils Arne (2023). Strategi og forretningsmodeller for faktasjekkere.
Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2023). Paradigm shifts in Journalism as a Business.