Seidali Kurtmollaiev
-
- Professor
- School EIT faglig
- School of Economics, Innovation and Technology
Bakgrunn
Seidali Kurtmollaiev er professor i innovasjon ved Høyskolen Kristiania. Hans fagområde dekker produkt- og tjenesteutvikling, design, markedsføring av nye løsninger, organisasjonsendringer, adopsjon av innovasjoner og dannelsen av tjenesteøkosystemer.
Som forsker har Kurtmollaiev gått i dybden på organisasjonsprosesser og kundeatferd knyttet til innovasjon og design, for eksempel trening av ledere i innovasjonsverktøy, organisasjonsomstilling mot mer innovativ virksomhet og kundereaksjoner på innovasjon. Han er en av utviklerne av Norsk Innovasjonsindeks som er et prosjekt ved Norges Handelshøyskole og som er verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter. Som underviser jobber Kurtmollaiev med flere innovasjonsfag som blant annet tjenesteinnovasjon, produktutvikling, tjenestemarkedsføring, intraprenørskap, forretningsutvikling og endringsledelse.
Kurtmollaiev har publisert en rekke vitenskapelige artikler, blant annet i Academy of Management Learning & Education Journal, Journal of Service Research og Public Management Review. Kurtmollaiev har også erfaring med formidling av innovasjonsforskning i populærvitenskapelige kanaler og massmedia (for eksempel Magma, Aftenposten, Dagens Næringsliv, Finansavisen).
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Kurtmollaiev, Seidali (2023). In total smartness: the institutional logics perspective on the Internet of things and people. Consumption Markets & Culture. ISSN 1025-3866. 26(4) s 258-279. doi: 10.1080/10253866.2023.2172572
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil & Lie, Trygve (2023). A bird in the hand: empirically grounded archetypes of collaborative innovation in the public sector. Public Management Review. ISSN 1471-9037. doi: 10.1080/14719037.2023.2171092
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2023). The Norwegian Innovation Index: Methodological Foundations. Samfunns- og næringslivsforskning. ISBN 978-82-491-1092-6. (01/23)
- Kurtmollaiev, Seidali & Aas, Tor Helge (2023). Repurposed: Management Control in Innovation Leadership. I Jensen, Karina R., Kaudela-Baum, Stephanie & Sheffield, Rob (red.) Innovation Leadership in Practice: How Leaders Turn Ideas into Value in a Changing World. Emerald Group Publishing Limited. ISBN 9781837533978. s 243-257. doi: 10.1108/978-1-83753-396-120231013
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2022). Honey or Condensed Milk? Improving Relative Brand Attractiveness through Commercial and Social Innovations. I Iglesias, Oriol, Ind, Nicholas & Schultz, Majken (red.) The Routledge Companion to Corporate Branding. Routledge. ISBN 9780367476632. doi: 10.4324/9781003035749-16
- Kurtmollaiev, Seidali & Pedersen, Per Egil (2022). Bringing together the whats and hows in the service innovation literature: An integrative framework. International Journal of Management Reviews. ISSN 1460-8545. 24(4) s 625-653. doi: 10.1111/ijmr.12297
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2022). Competing through innovation: Let the customer judge! Journal of Business Research. ISSN 0148-2963. 153 s 87-101. doi: 10.1016/j.jbusres.2022.08.002FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2021). Hvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoner. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. (06) s 107-116. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2020). Dynamic Capabilities and Where to Find Them. Journal of Management Inquiry. ISSN 1056-4926. 29(1) s 3-16. doi: 10.1177/1056492617730126
- Drozdova, Natalia, Kurtmollaiev, Seidali & Kleppe, Ingeborg Astrid (2019). Crowdfunding the development of new products and services. I Belk, Russel W., Eckhardt, Giana M. & Bardhi, Fleura (red.) Handbook of the Sharing Economy. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781788110532. s 163-175. doi: 10.4337/9781788110549.00020
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Pedersen, Per Egil, Clatworthy, Simon & Kvale, Knut (2018). Organizational Transformation Through Service Design: The Institutional Logics Perspective. Journal of Service Research. ISSN 1094-6705. 21(1) s 59-74. doi: 10.1177/1094670517738371
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil, Fjuk, Annita & Kvale, Knut (2018). Developing managerial dynamic capabilities: A quasi-experimental field study of the effects of design thinking training. Academy of Management Learning & Education. ISSN 1537-260X. 17(2) s 184-202. doi: 10.5465/amle.2016.0187
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2018). Innovasjon: Det du gjør, er ikke det de ser. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 21(7) s 21-28.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Innovation economics. I Lüders, Marika, Andreassen, Tor W., Clatworthy, Simon & Hillestad, Tore (red.) Innovating for Trust. Edward Elgar Publishing. ISBN 978-1785369476. s 383-399.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2016). Developing managerial dynamic capabilities: A quasi-experimental field study of the effects of a design thinking training program
. Academy of Management Proceedings. ISSN 0065-0668. doi: 10.5465/AMBPP.2016.14794abstract
- Lervik-Olsen, Line, Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2016). Innovasjonsevne i norske bedrifter : norsk innovasjonsindeks. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 19(7) s 24-32. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2016). Service, innovation, and dynamic capabilities: From conceptualization to explanation. Norges Handelshøyskole. ISBN 978-82-405-0353-6.
- Kurtmollaiev, Seidali & Hafkesbrink, Joachim (2016). Open Innovation at the individual level. I Mention, Anne-Laure, Nagel, Arie, Hafkesbrink, Joachim & Dąbrowska, Justyna (red.) Innovation education reloaded: Nurturing skills for the future. Lappeenranta University of Technology. ISBN 978-952-335-032-8. s 268-281.
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil, Kvale, Knut & Fjuk, Annita (2016). Service, Innovation, and Dynamic Capabilities: From Conceptualization to Explanation. Norges Handelshøyskole. ISBN 9788240503536. (26)
- Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2015). Bridge over troubled water: measuring service innovation from the customer perspective. EMAC Annual Conference proceedings. ISSN 1027-3395.
- Kurtmollaiev, Seidali & Sayapina, Vasilisa (2015). Measuring service innovation and innovativeness from the customer perspective: an example from the public transportation industry. I Huizingh, K.R.E., Torkkeli, M., Conn, S. & Bitran, I. (red.) Proceedings of the The XXVI ISPIM Innovation Conference. International symposium of product innovation management. ISBN 978-952-265-779-4.
- Kurtmollaiev, Seidali (2014). A recipe of successful service innovation: who is the chef? I Huizingh, K.R.E., Conn, S., Torkkeli, M. & Bitran, I. (red.) The Proceedings of The XXV ISPIM Conference. International symposium of product innovation management. ISBN 978-952-265-591-2.
- Kurtmollaiev, Seidali, Laursen, Keld & Pedersen, Per Egil (2014). A behavioral perspective on open innovation: a defense mechanism or an offensive weapon? Academy of Management Proceedings. ISSN 0065-0668. doi: 10.5465/AMBPP.2014.11665abstractFULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Service-Dominant Logic: An Update or an Upgrade? EMAC Annual Conference proceedings. ISSN 1027-3395.
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Chains and chain reactions: study of management control systems in offshoring relationships. NFF Conference Proceedings. ISSN 2298-3112.
Formidling
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2024). Hvorfor redusert rente ikke bør være førsteprioritet for regjeringen. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2024). En bærekraftig framtid er digital. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2024). Vestres vekststrategi kan føre til tapte muligheter. Finansavisen. ISSN 0803-9518.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2024). Hvorfor dagligvarebransjen henger etter i innovasjonsløpet. Mat og Marked.
- Kurtmollaiev, Seidali, Grytøyr, Øystein & Freuchen, Magnhild (2024). Suksessfaktorer for en vellykket omstilling.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2023). Selv når pengene er knappe, må bedrifter tenke nytt. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
- Lervik-Olsen, Line, Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2023). Vi må bevare de mest attraktive selskapene. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2023). SAS sloss med ryggen mot veggen. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2022). Innovasjoner: Bedre snakket enn gjort. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2022). Digitalisering eller bærekraft? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
- Kurtmollaiev, Seidali & Pedersen, Per Egil (2022). Patterns of collaborative innovation in the public sector.
- Kurtmollaiev, Seidali (2022). Innovation: Broadening horizons and rethinking key concepts.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2021). Bærekraftfokuset øker, men bedriftene svikter – ifølge kundene! Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2021). Lite innovative banker blir utfordret. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Kurtmollaiev, Seidali & Rasmussen, Casper Claudi (2021). Farlig vekst kan ende i konkurs. Kunnskapsmagasinet Kristiania. ISSN 2703-707X.
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2021). Bli en del av kundens liv
. Kunnskapsmagasinet Kristiania. ISSN 2703-707X. s 12-13. FULLTEKST
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2021). SAS og Norwegians kappløp mot bunnen. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2020). Vi trenger ikke billigere brød, men bedre butikker. Finansavisen. ISSN 0803-9518.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2020). Feilslutning om dagligvarebransjen. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2020). Kundene belønner bedrifter som tar miljø- og samfunnsansvar. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2020). Er de store tek-selskapene til glede for samfunnet? Digi.no.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2020). Selskaper som Facebook og Twitter må reguleres. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2020). Amazon til Sverige - Enemy at the Gates? Finansavisen. ISSN 0803-9518.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Bør vi selge oss ut av Apple? Finansavisen. ISSN 0803-9518.
- Kurtmollaiev, Seidali (2019). The fairest of them all: Improving relative attractiveness through innovation.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Tre råd for økt innovasjonskraft . Finansavisen. ISSN 0803-9518.
- Lervik-Olsen, Line, Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2019). In the eye of the beholder: A qualitative study of managers’ and customers’ perceptions of innovation.
- Kurtmollaiev, Seidali, Hedegaard, Henrik & Rimstad, Lars (2019). Not products, but practices: An institutional perspective on smartification.
- Kurtmollaiev, Seidali, Solberg, Anneline, Kaasin, Emilie & Pedersen, Per Egil (2019). Using service science to explicate the relationship between innovation and revenue growth.
- Kurtmollaiev, Seidali (2019). Hvem er vakrest i landet her? Innovasjon for å styrke bedriftens attraktivitet.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Hvorfor bytter ikke nordmenn til en vesentlig bedre bank? Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Varehandelen: Et kappløp mot bunnen. Finansavisen. ISSN 0803-9518.
- Kurtmollaiev, Seidali, Drozdova, Natalia & Kleppe, Ingeborg Astrid (2019). Institutional logics and crowdfunding.
- Pedersen, Per Egil, Lie, Trygve, Tepfers, Camilla & Kurtmollaiev, Seidali (2019). Models of collaborative innovation in the Norwegian public sector.
- Kurtmollaiev, Seidali (2018). Cryptocurrency? Let's think more creatively. CSI blogg v/NHH.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2018). Customer barometers as quasi-experimental data: The example of Norwegian Innovation Index.
- Lervik-Olsen, Line, Andreassen, Tor W. & Kurtmollaiev, Seidali (2018). Service innovation: One size does not fit all!
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2018). SAS vs Norwegian. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Stille før stormen i bankene. NHH bulletin. ISSN 1890-4661.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Are service firms innovative and how can we tell? SERVSIG.
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2018). Apple bør åpne opp for andre aktører . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Markedet må fungere. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Hvis ikke kunden kan dømme hva som er god innovasjon, hvem kan det da? Minerva (Oslo). ISSN 0805-7842.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2018). Innovasjonsevne: En ekspert kom til byen. Dagens Perspektiv. ISSN 2535-6801.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2018). Innovation: what firms do is not what customers see.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Hvem har skylden for butikkdøden? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut, Clatworthy, Simon & Pedersen, Per Egil (2017). Transiting into service-dominant logic through service design: The institutional logics perspective.
- Lervik-Olsen, Line, Andreassen, Tor W. & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Content or delight? A matter of quality or innovation.
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Tre råd til REMA 1000. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. FULLTEKST
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Kundene opplever Norwegian som det minst attraktive flyselskapet i Norge. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. FULLTEKST
- Andreassen, Tor Wallin, Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2017). Effekten av innovasjon Norge. Finansavisen. ISSN 0803-9518. FULLTEKST
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Rett analyse - dårlig implementering. Finansavisen. ISSN 0803-9518. FULLTEKST
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Firms’ investments in customer relationships reduce perceived innovativeness! CSI blogg v/NHH. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali & Pedersen, Per Egil (2017). The diversity of service innovation: A perspective on perspectives.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). All innovations are not created equal: Don’t leave the customer out of the equation. American Marketing Association Scholarly Insights.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2016). Measuring service innovation: A customer-centric approach.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2016). Developing managerial dynamic capabilities: A quasi-experimental field study of the effects of a design thinking training program .
- Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2015). Bridge over troubled water: measuring service innovation from the customer perspective.
- Kurtmollaiev, Seidali (2015). Reconsidering dynamic capabilities: implications for innovation research.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2015). Developing managerial dynamic capabilities for service innovation: a quasi-experimental field study.
- Kurtmollaiev, Seidali (2014). A recipe of successful service innovation: who is the chef?
- Kurtmollaiev, Seidali, Laursen, Keld & Pedersen, Per Egil (2014). A behavioral perspective on open innovation: a defense mechanism or an offensive weapon?
- Kurtmollaiev, Seidali (2014). Towards an anthropocentric theory of innovation.
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Service-Dominant Logic: An Update or an Upgrade?
- Kurtmollaiev, Seidali & Aas, Tor Helge (2013). An enabler or a disabler? A dual role of management accounting in service innovation. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Chains and chain reactions: study of management control systems in offshoring relationships.
- Kurtmollaiev, Seidali (2012). Open innovation and NIH syndrome through the lens of transaction cost economics. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil & Laursen, Keld (2012). Open innovation: a defense mechanism or an offensive weapon.
- Kurtmollaiev, Seidali (2012). Exploring service innovation practices.
- Kurtmollaiev, Seidali (2023). In total smartness: the institutional logics perspective on the Internet of things and people. Consumption Markets & Culture. ISSN 1025-3866. 26(4) s 258-279. doi:
- 2019 - nåFørsteamanuensisHøyskolen Kristiania
- 2019 - nåFørsteamanuensis IINorges Handelshøyskole (NHH)
- 2018 - 2019StyremedlemNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2016 - 2019Postdoktor og førsteamanuensisNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2014 - 2015StyremedlemNFB - The National Research School in Business Economics and Administration
- 2011 - 2016Stipendiat og universitetslektorNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2011 - 2016PhD, Strategy and ManagementNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2009 - 2011MSc. in Business (siviløkonom), Management ControlNord Universitet
- 2004 - 2009MSc. in International Economics, International TradeTaurida National University