Kapabilitetsanalyse av NKI Holding
En kapabilitetsanalyse av NKI Holding identifiserer fem kritiske punkter som skal ivaretas for å sikre en vellykket integrasjon.
Fredag 27. september gjennomførte Kristiania kjøpet av Intendia Professionals AS, nå NKI Holding, med fagskolene NKI Fagskole AS, Medlearn AS og NKI Kompetanse AS. Nå jobbes det med å finne ut hvordan disse skal integreres (helt eller delvis) i Kristiania. Det vil også utredes om det er hensiktmessig at enkelte deler blir liggende utenfor Kristiania.
4. november ble det arrangert kickoff for integrasjonsprosjektet mellom NKI Holding og Kristiania. Deltakere på arrangementet inkluderte ledergruppen fra NKI Holding og utvalgte nøkkelpersoner fra Kristiania.
Det har blitt etablert et integrasjonskontor og en styringsgruppe. Styringsgruppen møtes ukentlig, og de siste ukene har også styrene i Stiftelsen og NKI Holding fått statusoppdateringer.
Som en del av innsiktsarbeidet har Kristiania bestilt en kapabilitetsanalyse av NKI. Denne analysen beskriver arbeidsprosesser, systemer, roller og kompetanse som NKI holding innehar. Hensikten med analysen er å benytte innsikten inn i vurderingen av fremtidig organisering.
Kartlegging av arbeidsprosseser, systemer, roller og kompetanse i NKI Holding
Vektor consulting har nylig levert en kapabilitetsanalyse på bestilling av Kristiania. Analysen ble gjennomført i oktober og november, og endelig rapport forelå desember 2024.
Hovedfunnene i analysen oppsummeres i fem kapabiliteter som Vektor anbefaler at vi bør ivareta i integrasjonen:
NKI Holding har bygget opp følgende fem kritiske kapabiliteter de siste årene:
- Innsiktsbasert tilnærming til markedsføring og salg som realiserer verdi hver krone og i hvert lead.
- Tverrfaglig samhandling og «korte linjer» mellom fag, pedagogikk, administrasjon og teknologi.
- Digital læringsopplevelse i system; rammeverk og prosesser som sikrer en helhetlig og systematisk tilnærming til pedagogikk og læringsdesign som etterleves i hele organisasjonen
- Kommersiell og endringsvillig kultur med fokus på kontinuerlig forbedring med gjennomgående høy digital kompetanse i organisasjonen
- Teknologiplattformen er et fremtidsrettet fundament som muliggjør fleksibel studiegjennomføring.
Denne virksomhetsanalysen er utført som del av integrasjonsprosjektet, og skal brukes som et underlag for videre arbeid og fremtidige delprosjekter. Øvrige funn i analysen er presentert i høyskoleledelsen og administrativ ledergruppe, dette vil også bli presentert for ledergruppen i fagskolen.