Hva kreves av ledelse i kreativ næring?
Skuespiller Iren Reppen setter tonen med den kritikerroste forestillingen “Det er hardt å være bitch” når Kristiania inviterer til samtale og debatt om hva som kjennetegner god og mindre god ledelse på alle nivåer i kreative og kunstneriske bransjer.
Dato: 16.oktober
Tid: 16.15 - 19.30
Sted: Chr. Krohgs gate 32, Oslo
Rom: FAU-101 og messaninen
Deltakelse: Arrangementet er gratis og åpent for alle, men har et særlig fokus på aktører innen kreativ næring og de som er interessert i vårt nye erfaringsbaserte masterprogram i ledelse for kreativ næring.
Forhåndspåmelding her!
I forbindelse med at Kristiania starter opp erfaringsbasert mastergrad i Ledelse for kreativ næring, inviterer Kristiania til en innholdsrik kveld med både teater og debatt.
Opplev Iren Reppens teaterforestilling "Det er hardt å være bitch", som blant annet er basert på hennes erfaring som teatersjef ved Hålogaland Teater. Forestillingen fikk strålende kritikker i medier som Aftenposten og Dagsavisen og tematiserer utfordringer knyttet til å være leder i kreative bransjer. Les mer om forestillingen her.
I etterkant av forestillingen blir det paneldebatt om hva som gjør ledelse innen kreative bransjer ekstra krevende og hvilken kompetanse som kreves for å lykkes.
Velkommen!
Program:
- 16.15: Dørene åpner.
- 17.00: Teaterforestilling "Det er hardt å være bitch" med Iren Reppen.
- 17.50: Paneldebatt: Er det tilstrekkelig med generiske lederegenskaper når man skal lede virksomhet i kreative bransjer? Og motsatt: Er kunstfaglig kompetanse nok for å lede kreative prosesser og virksomheter?
I panelet:
Stein Olav Henrichsen, tidligere direktør ved Munch-museet
Iren Reppen – artist og tidligere teatersjef ved Hålogaland Teater
Sveinung Golimo – daglig leder og produsent i Nordisk Film Produksjon, og styreleder i Virke Produsentforeningen
Limita Lunde – advokat i Ræder Bing, og styreleder i by:Larm
Moderator: Christian Winther Farstad, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, Høyskolen Kristiania.
Spørsmål og innspill fra salen er velkomne.
- 18.30: Mingling og prat
- 19.30: Takk for i kveld!
Hva er kreativ næring?
Kreativ næring dekker kultursektoren, mediesektoren og noen bransjer som ligger utenfor disse sektorene. Helt spesifikt skiller vi mellom elleve kreative bransjer: Arkitektur, aviser og magasiner, bok, dataspill, film, musikk, reklame og event, TV og radio, utøvende virksomhet (scenekunst, orkester, opera og ballett/dans), utdanning og undervisning (innenfor denne næringen), og visuell virksomhet (kunst, design, museum og kulturarv).
Les også disse sakene som er relevant for mastergraden Ledelse for kreativ næring:
Bak enhver vellykket kunstner står en god leder. Eller?
Strømmetjenestene: hvor mye bør de som lager filmene og seriene tjene?
Når publikum er fienden