Samspill i sanntidsundervisning
PedTek er i gang igjen med PedPrat. Først ut i høst var Randi Elisabeth Hagen, høgskolelektor ved HINN, som så nærmere på pedagogiske grep for at studentene skal bli bedre kjent med hverandre – også i det digitale rommet.
En fin studietid med gode faglige resultater er ofte avhengig av en god sosial og faglig interaksjon mellom studentene. For å oppnå dette, er de første ukene som ny student viktige. Samtidig har koronatiltak og smittevern gjort til at de sosiale møteplassene er blitt færre enn normalt.
– De fleste av oss kjenner til bli-kjent øvelser og metoder for å aktivisere studentene i undervisningsrommet, som navnestabling, IGP-metoden og kafémetodikk. Det hjelper å kunne se hverandre og å sitte i samme rom. Men hvordan får du studenter som møtes på nett til å bryte isen? Eller hvordan kan du unngå svarte skjermer og studenter som ikke tør å ta ordet?, spør Gisle Espolin Sletmo, seniorrådgiver pedagogisk kvalitetsarbeid.
Sist i august så Randi Elisabeth Hagen nærmere på sosial og faglig interaksjon i sanntidsundervisning, og hvordan vi kan legge til rette for diskusjoner og samhandling i Zoom. Gikk du glipp av denne PedPrat-en kan du se et opptak av presentasjonene opptak av presentasjonen her.
Hagen er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet og har de siste årene vært fagansvarlig for digitale læringsformer i HINN sin Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet i utdanningen.