Digitale verktøy i undervisningen
Her finner du digitale verktøy i undervisningen
block1
- Informasjon om Canvas ved Høyskolen Kristiania, herunder pålogging, opplæring og hjelp/støtte ligger på denne siden.
- Zoom er høyskolens verktøy for nettmøter og undervisning på nett i sanntid. Vi har laget et åpent emne i Canvas, hvor du finner både hurtigguider, opplæringsressurser og mer detaljert informasjon.
Læringsteknologi på Kristiania disponerer 18 Pico 4 Enterprise VR hodesett som kan brukes i undervisningen.
I tillegg har vi 4 Insta 360 kameraer som kan lånes for å lage 360-graders bilder eller videoer.
Virtuell virkelighet (VR) er et kraftig verktøy for undervisning og læring. VR-teknologi tilbyr immersive opplevelser som kan simulere virkelige situasjoner eller konsepter som er vanskelige eller umulige å oppleve i den fysiske verden. For eksempel, ved å bruke VR-headsets i klasserommet, kan du utfordre studenter i simulerte miljøer, gi studentene en hands-on opplevelse av komplekse teorier, eller la dem se og vurdere egne ferdigheter i aksjon.
Sammenlignet med vanlig 2d video opplever VR-seere et høyere nivå av tilstedeværelse i det viste miljøet enn skjermseere og at deres minner om filmen er mer levende, vekker sterkere følelser, og er mer sannsynlig å bli husket fra et førstepersonsperspektiv. Likevel kan VR-deltakere huske færre detaljer enn skjermseere. Teknologien fremmer også utvikling av teknologiske ferdigheter, som er stadig viktigere i dagens arbeidsmarked.
Eksempler på bruk av VR inkluderer trening i håndtering av stressende situasjoner, som auditions foran en jury, interaktive historieleksjoner med historiske figurer, og simuleringer for medisinsk trening. Videre kan VR brukes i psykisk helse for behandling av PTSD, angst, og fobier, så vel som i ergoterapi for rehabilitering av pasienter med nevrologiske skader.
Samlet sett kan VR gi unike, engasjerende og realistiske læringserfaringer som forbereder individer bedre for reelle utfordringer i både akademiske og profesjonelle sammenhenger.
Scenariene bygges i Thinglink som Læringsteknologi disponerer. Thinglink er et verktøy for å bygge simuleringer og scenarier i VR og for vanlig skjerm, virtuelle turer, interaktiv video, med mer.
Her er noen eksempler på hva verktøyet kan brukes til: https://www.thinglink.com/blog/five-examples-of-interactive-content/
Læringsteknologi kan bistå med produksjon av innhold, opplæring i bruk av VR hodesett og utvikle ideer for bruk av VR i undervisningen.
- Mentimeter og Kahoot er studentresponssystemer (SRS). Studentresponssystemer blir brukt for å skape engasjement og aktivitet i undervisningen, enten den foregår fysisk eller via nett. Den som underviser lager oppgaver og kan åpne opp for spørsmål underveis i undervisningen. Studentene svarer via nettbrett, mobil eller PC/Mac.
Mentimeter er det mest brukte studentresponssystemet ved Høyskolen og Fagskolen Kristiania. I Mentimeter kan undervisere sette opp ulike oppgavetyper (quiz, fritekstspørsmål, ordskyer med mer), og man kan samle spørsmål fra studentene underveis i undervisningen. Studentene deltar anonymt, via en kode. Den som underviser kan enten veksle mellom å vise Powerpoint og Mentimeter-spørsmål i nettleseren, eller importere Powerpoint til Mentimeter, slik at PPT-bilder og spørsmål blir en integrert presentasjon som kan vises i nettleseren. Mentimeter kan også brukes til asynkrone oppgaver, hvor studentene gjennomgår spørsmål i eget tempo.
Her er lenke til en side med informasjon om Mentimeter, lenker til opplæring, og informasjon om hvordan undervisere ved Høyskolen og Fagskolen Kristiania får tilgang til Mentimeter.
Kahoot har mange av de samme oppgavetypene som Mentimeter (quiz, fritekstspørsmål, ordskyer, osv), men blir av noen foretrukket hvis man skal arrangerer konkurranser mellom studentene (litt mer spill-orientert presentasjon). Studentene deltar anonymt, via en kode. Med Høyskolen Kristianias EDU-konto har undervisere tilgang til all funksjonalitet i Kahoot.
Her er lenke til en siden med informasjon om Kahoot, lenker til opplæring, og informasjon om hvordan undervisere ved Høyskolen og Fagskolen Kristiania får tilgang til Kahoot.
- Peer review, på norsk medstudentvurdering, hverandrevurdering eller student-student-vurdering, blir løftet frem som en av de mest utbytterike tilnærmingene til studentaktiv læring. Ved riktig tilnærming vil studenter lære av både å vurdere andre studenter og å få tilbakemelding fra medstudenter, en tilnærming som riktig utført viser seg å gi meget gode læringsresultater.
Feedbackfruits er en nettbasert programvare som er skreddersydd for medstudentvurdering, og Høyskolen Kristiania har lisenser for alle undervisere. Verktøyet er i dag i bruk i en rekke ulike emner. Les mer om verktøyet her.
PedTek har også laget en guide for bruk av Feedbackfruits i Canvas - Norsk - Engelsk
Ta kontakt med Pedtek@kristiania.no hvis du har spørsmål om Feedbackfruits.
- Læringsteknologisenteret kan hjelpe faglige med tilgang til- og opplæring i en rekke andre programmer. Dette kan være funksjonalitet i læringsplattformen Canvas, programmer som lar seg integrere med Canvas, eller andre programmer.
Har du ideer om konkrete programmer du ønsker å bruke, eller har du bare behov for «ett eller annet» som kan brukes til det du ønsker å få til? Kom innom oss i 4. etasje i Prinsens gate eller ta kontakt med oss på epost.
- Denne verktøykassen for digital undervisning skal være en støtte i dette arbeidet og inneholder tips og råd om læringsdesign for digitale klasserom, digital klasseledelse, undervisning, formidling, læringsaktiviteter mm.