Arbeidsgruppe: Læring i vurdering (LIV)

Gruppebilde av prosjektet «Læring i vurdering»
Fra venstre: Anette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase K. Sætrang, Benedicte Røer Blom, og Emil Trygve Hasle-Hoff. Foto: Kristiania / Jonatan Arvid Quintero

Arbeidsgruppen LIV «Læring i vurdering» ble etablert i januar 2020, og har et firedelt mål:

  1. Bidra til arbeidslivsrelevante og autentiske vurderingsformer
  2. Prøve ut nye vurderingsmetoder, gjerne med bruk av digitale verktøy
  3. Veilede i helhetlig vurderingsdesign
  4. Øke studentmedvirkning i utvikling av vurdering

Arbeidet har utviklet seg fra spredte prosjekter til helhetlige vurderingsdesign basert på studentmedvirkning og SOTL prinsippene for evaluering av, og forskning på, egen undervisning.

Kontakt oss

Har du spørsmål om prosjektet?
Send e-post

Les mer om prosjektene:

1. Tredelt muntlig eksamen (2019-2021)

Eksamen består av en presentasjon av et tema fra pensum, gjennomføring av en motiverende samtale og besvaring av spørsmål fra pensum. Læringsaktivitetene er samstemt med tilhørende gruppeinnspilt videocase, medstudentvurderinger, og en avsluttende gruppeinnspilt video med refleksjoner om læring av medstudentrespons. Studentene tilegner seg ferdigheter i metoden motiverende kommunikasjon.

2. Eksternt prosjektarbeid ved VIF Samfunn (2020-dd)

I emnet Prosjektledelse i praksis gjennomfører studentene som vurderingsform reelle prosjekter for VIF Samfunn. Studentene får mer ferdighetstrening og større grad av arbeidslivsrelevans.

3. Fotobok som del av eksamen (2020-2021)

Studentene er ute i en bydel og illustrerer en bestemt folkehelseutfordring. De forholder seg samtidig til statistikk fra Kommunehelsa, og ser levevaner og helsevariabler i en helhetlig sammenheng med miljøet de befinner seg i. Studentene får en større helhetsforståelse for hva som påvirker helsen i et samfunnsperspektiv.

4. Virtuell laboratoriesimulering: et nyttig læringsverktøy frem mot eksamen (2020-2021)

Eksamen er tredelt med tilhørende samstemte læringsaktiviteter. Studentene får et læringsverktøy som simulerer ulike laboratorieøvelser som de utfører så mange ganger de ønsker. Studentene trener på og utvikler avansert laboratoriekompetanse.

5. Multiple Choice med kortsvar (2020-2022)

Eksamen er todelt med flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver. Bank med spørsmål er utviklet. Multiple choice tester detaljkunnskap og kortsvarsoppgaver viser faglige sammenhenger for en helhetlig forståelse av emnet.

6. Digital treningsveiledning og refleksjon (2021-2022)

Eksamen er individuell semesteroppgave med muntlig høring. Samstemte læringsaktiviteter, inkludert et hundre korte videosnutter, er utviklet med tilhørende digitale treningsmanualer. Dette styrker mengden ferdighetstrening og emnets arbeidslivsrelevans.

7. Simulering som didaktisk tilnærming for muntlig eksamen (2022-2023)

Videreføring av tredelt muntlig eksamen med samstemte læringsaktiviteter. To observatører evaluerer hvordan studentpar løser en oppgave med hjelp av et observasjonsskjema. Studentenes subjektive opplevelse av stress måles med to kortisoltester (spyttprøver) avlagt før og etter simuleringene. Simulering styrker folkehelsestudentenes kommunikasjonsferdigheter med klienter med svake norsk- og engelsk ferdigheter.

8. Blokktester som del av semesteroppgave med muntlig justering (2022-2023)

Jevnlig testing under hele emnet der studentene samler poeng som tas med inn til muntlig eksamen. Studentene fordeler det høye læringstrykket over emnets varighet. Resultatet viser større tilstedeværelse i forelesning, høyere læringsutbytte, mindre eksamensangst og bedre eksamensresultat.

9. Forberedelse til muntlig eksamen ved bruk av VR-briller (2022-dd)

Som videreføring av tredelt muntlig eksamen benyttes VR-briller. Studentene opplever forhåndsinnspilte samtaler med bruk av motiverende intervju som viser karakter A, C og F besvarelse. Første gjennomkjøring blir høst 2024. Samtalevideoene gjør vurderingskriteriene transparente og studentene kan øve med VR-briller så mange ganger de vil. Dette gir bedre læringsutbytte og innsikt i vurderingskriterier.

10. Skriftlig eksamen med fokus på refleksjon: Alderssimulerende drakter (GERT-drakter) (2023-2024)

GERT-prosjektet har resultert i syv alderssimulerende drakter til bruk i emnet Folkehelsearbeid, der mappeeksamen i gruppe er vurderingsform. Studentene dokumenterer refleksjon rundt helse for ulike befolkningsgrupper. Studentene får empati og forståelse for hverdagslige utfordringer for eldre/gamle mennesker.

11. Vurdering med aktivt samarbeid mellom studenter, eksterne samarbeidspartnere, ansatte og klienter – Helseveileder i primærhelsetjenesten (2024-)

Eksamen er innspilling av video med tilhørende refleksjon knyttet til samstemte læringsaktiviteter som praksisperioder med veiledning. Dette styrker arbeidslivstilknytning gjennom dialog med flere relevante samarbeidspartnere innen helsefeltet.

Portretter av Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle Hoff. Kristiania

Høythengende pris til Kristiania

HK-dir har tildelt Høyskolen Kristiania utdanningskvalitetsprisen for vårt arbeid med prosjektet Læring i vurdering.
Les mer