Rollene i høyskolen
Et godt kvalitetsarbeid kjennetegnes av at alle i organisasjonen involveres og gis ansvar. Høyskolen har flere råd og utvalg som er viktige i kvalitetsarbeidet. Hvert av dem har sitt mandat som beskriver deres ansvarsområder, oppgaver og hvem som sitter der. En rekke personer har også et særskilt ansvar gjennom sin rolle. Dette vil være nærmere beskrevet i aktuell stillings- eller funksjonsbeskrivelse.
Ved å klikke deg inn i de ulike boksene finner du informasjon om råd, utvalg og sentrale roller ved Høyskolen Kristiania.
Råd og utvalg ved Høyskolen
Råd og utvalg
- Styret er stiftelsens øverste organ. De har det overordnede ansvaret for blant annet høyskolens strategi, studiekvaliteten og kvalitetssystemet. Administrerende direktør har på styrets vegne ansvaret for kvalitetsarbeidet ved institusjonen.
Styret består av 10 medlemmer, og er sammensatt av
- 5 eksterne medlemmer inkludert leder og nestleder
- 3 medlemmer valgt av de ansatte
- 2 studenter
- Sentralt utdanningsutvalg er opprettet av styret for å utvikle Kristiania som utdanningsinstitusjon. Utvalget ledes av prorektor utdanning på vegne av rektor. Utvalget skal virke som rådgivende organ for styret og ledelsen i utdanningsspørsmål. Utvalget skal akkreditere og re-akkreditere institusjonens gradsstudier innenfor vårt selvakkrediteringsområde på styrets vegne og se til at de kravene myndighetene stiller til høyskolen som selvakkrediterende institusjon oppfylles. Utvalget skal videre godkjenne akkrediteringssøknader som sendes NOKUT. Sentralt utdanningsutvalg skal legge til rette for en sterk kvalitetskultur og kompetanse knyttet til systematisk kvalitetsarbeid i hele organisasjonen.
Sammensetning
- Leder: Prorektor utdanning
- Prorektor arbeidsliv og innovasjon
- Prodekaner utdanning
- Dekan fra School of Doctoral Studies
- Studiedirektør
- Avdelingsleder for avdeling for utdanningskvalitet
- Studentrepresentanter (minst 20 prosent av utvalget)
- Lokalt utdanningsutvalg er et besluttende og rådgivende organ ved alle schools som tilbyr studier innen første og andre syklus. Lokalt utdanningsutvalget skal, på vegne av Sentralt utdanningsutvalg, kvalitetssikre sine studier og emner ved Kristiania. Utvalget ledes av prodekan utdanning på vegne av dekan. Lokalt utdanningsutvalget skal legge til rette for en sterk kvalitetskultur og kompetanse knyttet til systematisk kvalitetsarbeid innen sine fagområder.
Sammensetning:
- Leder: prodekan utdanning
- Faglige representanter som samlet sett har dekkende faglig kompetanse* (3-4 representanter)
- Minst 20% Studentrepresentanter (som samlet sett tilstreber å dekke BA/MA og Oslo/Bergen/FLL)
- En representant fra studieadministrasjonen (1 representant)
- En representant fra Avdeling for fleksibel og livslang læring FLL (1 representant, anbefalt fagansvarlig)
- En representant fra Avdeling for utdanningskvalitet
- Studentenes læringsmiljø består av det fysiske, psykososiale, organisatoriske, pedagogiske og det digitale i deres omgivelser. Læringsmiljøutvalget (LMU) har et ansvar for å opprettholde og forbedre studentenes læringsmiljø ved Høyskolen Kristiania. Utvalget utarbeider forslag som tar for seg det samlede læringsmiljøet i sine møter som sendes til høyskolens styre eller andre besluttende instanser. Utvalget består av både studenter og ansatte, og de har sitt mandat forankret i Universitets- og høyskoleloven § 4-3.
LMU er sammensatt av
- Fire administrative ansatte, herunder IT-direktør, HR-direktør eller eiendoms- og innkjøpsdirektør, høyskoledirektør, avdelingsleder Bergen.
- En faglig representant, prorektor for utdanning
- Rektor for fagskolen
- Seks studentrepresentanter, hvor tre er fra studiested i Oslo, én nettstudent, én fra Bergen, én fra Fagskolen Kristiania.
- Arbeidet i forskningsutvalget skal gi høyskolen et forum for å drøfte utviklingen innen høyskolens forskningsfelt/felt for kunstnerisk utviklingsarbeid. Utvalget består av forskningsansatte, representanter for høyskolens ledelse og eksterne representanter innen forskningsfeltet. Disse skal bidra til faglig samarbeid og tverrfaglighet, i tillegg til å gi høyskolens styre innspill til strategi for forskning og kunstnerisk- og faglig utviklingsarbeid forankret både i forskning og faglig diskurs.
Forskningsutvalget er sammensatt av
- Prorektor forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
- Ledere av fagområdenes forsknings-/KU-utvalg /forskningsgruppeledere
- Representant for ansatte i midlertidige vitenskapelige stillinger
- Representant fra biblioteket
- Representant fra internasjonalt kontor
- 4 eksterne deltakere, en fra hvert fagområde
- Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) gir råd om hva høyskolen kan gjøre for å tilføre bransjer i samfunnet den kompetansen det er behov for. RSA spiller en nøkkelrolle i høyskolens årlige innovasjonsprosess, og rådene de gir leder både til nye studier, endring av eksisterende studieportefølje, og oppstart av forskningsprosjekter bransjene har behov for. RSA opererer på et overordnet nivå da det er egne bransjeråd som gir tilbakemeldinger på det enkelte studieprograms relevans. Det er derfor rekruttert inn medlemmer med mer overordnet innsikt i arbeidslivets behov og utvikling, for eksempel ledere fra arbeidstaker/-giverorganisasjoner.
RSA er sammensatt av
- Representanter for arbeidslivet (minimum 1 pr fagområde)
- Prorektor utdanning
- Prorektor FoU/KU
- En valgt studentrepresentant
- Prosjektleder strategi og markedsutvikling
- Forskningsetisk utvalg (FEU) skal arbeide for at forskningen ved Høyskolen Kristiania foregår innenfor forskningsetiske rammer, og for å fremme bevissthet om forskningsetiske spørsmål.
- Arbeidet i ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskerstillinger skal sikre en transparent og smidig ansettelsesprosess der innstilling på en kandidat er forankret i nødvendige kompetansevurderinger i tråd med de krav som settes i lov og forskrift.
- Arbeidet i klagenemnda skal sikre enhver student ved både Høyskolen og Fagskolen en uavhengig og sikker vurdering når de klager på forhold knyttet til opptak, eksamen, utestenging, fritak og lignende som kan defineres som enkeltvedtak etter forvaltningslovens bestemmelser. Klagenemnda behandler saker som Universitets- og høyskoleloven og Fagskoleloven omhandler at de skal behandle.
Klagenemnda har fem medlemmer. Leder og sekretariat er fast, ansatte- og studentrepresentanter byttes avhengig av saken er høyskole- eller fagskolesak.
Klagenemnda er sammensatt av
- Ekstern leder
- To studenter ved Høyskolen Kristiania og to fra Fagskolen Kristiania
- To ansatte ved Høyskolen Kristiania og to fra Fagskolen Kristiania
- Arbeidsmiljøutvalget er et lovbestemt utvalg som skal arbeide for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for de ansatte i virksomheten. I den forbindelse skal utvalget blant annet behandle spørsmål om verne- og bedriftshelsetjeneste, opplæring og instruksjon innen HMS. De skal også behandle planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet.
Sentrale roller i Høyskolen
Sentrale roller
- Administrerende direktør har det overordnede ansvaret for høyskolens visjon, strategi og posisjoneringsarbeid, i tillegg til å følge opp Høyskolestyrets vedtak og institusjonens virksomhetsplan. Administrerende direktør er videre ansvarlig for at utdanningene og andre oppgaver gjennomføres etter lovverket, og at gjennomføringen skjer innenfor de rammer og budsjetter som styret har vedtatt. Administrerende har delegert faglige fullmakter til rektor.
- Rektor er ansatt av styret og rapporterer til administrerende direktør. Rektor er høyskolens øverste faglige leder med et overordnet ansvar for fagstrategi og ressursregnskap. Videre har rektor også ansvaret for at utdanning og forskning holder tilfredsstillende kvalitet. Rektor er faglig talsperson utad i prinsippspørsmål. Både rektor og instituttlederne har ansvar for ekstern virksomhet og nettverksbygging mot andre høyskoler, internkommunikasjon/ markedsføring, i tillegg til arbeid med felles kultur og forståelse.
- Prorektor utdanning har overordnet ansvar for at høyskolens studieprogram og undervisning har kvalitet på et internasjonalt nivå og er relevant for samfunns-, arbeids- og næringsliv. Prorektor utdanning har ansvar for utvikling og kvalitetssikring av nye studietilbud, ut- og innveksling av studenter og fagstab, i tillegg til utvikling av undervisningsmetoder og bruk av ny teknologi. Prorektor utdanning har ansvar for aktiviteten i avdelingene i sin organisasjonslinje, herunder nettstudier og pedagogisk utvikling, eksterne relasjoner og utdanningsutvalget.
- Prorektor FoU/KU har ansvaret for utvikling og implementering av høyskolens forskningsstrategi, og skal sikre at forskningen er relevant for samfunns-, arbeids- og næringslivet. Prorektor FoU/KU har et overordnet ansvar for at høyskolens forskning holder høy internasjonal standard, og et ansvar for at forskningen påvirker undervisningen ved høyskolen gjennom faglig innhold og pedagogikk. Videre har Prorektor FoU/KU ansvar for høyskolens forskningsformidling og meritteringsordning for kunstnerisk utvikling, og et helhetlig ansvar for at faglig bemanning tilfredsstiller krav til størrelse og kompetanse i henhold til forskrifter. I dette ligger prioriteringer knyttet til rekrutteringsplan og bemanningsarbeid innenfor den enkelte avdeling og fagområde, samt ansvar for høyskolens ressursregnskap og pliktavregning. Prorektor FoU/KU har også ansvaret for høyskolens forskningsadministrasjon og biblioteket.
- Prorektor A&I har ansvaret for utvikling og implementering av høyskolens arbeidslivsstrategi og strategi for innovasjon. Herunder sikre at strategien er i tråd med politiske føringer nasjonalt og internasjonalt. Prorektor A&I har også ansvaret for å lede høyskolens arbeid med å øke andelen eksternt finansiert forskning fra næringslivet, og områder der næringslivet kan være en sentral partner i søknader om støtte fra andre kilder, med særlig fokus på finansiering av ph.d.-stipend. Videre har prorektor A&I ansvaret for utviklingen av programmer for etter- og videreutdanning (EVU) rettet mot bedriftsmarkedet, samt karrieresenteret og alumniarbeid.
- Strategidirektør har ansvaret for utvikling og implementering av høyskolens strategi og virksomhetsplan, samt gi lederstøtte og fasilitere strategiske prosjekter i organisasjonen. Strategidirektøren har det overordnede ansvaret for høyskolens kvalitetsarbeid, og har et spesielt ansvar for å sikre en at kvalitetsarbeidet er forankret i høyskolens strategi. Strategidirektøren er leder av avdeling for strategi og lederstøtte.
- Høyskoledirektøren har det overordnede ansvaret for den administrative høyskoledriften, og det overordnede ansvaret for at administrasjonen har et godt samspill med den faglige virksomheten om høyskolens primæroppgaver utdanning, forskning og formidling, og at arbeidet er forankret i universitet- og høyskoleloven samt eksterne og interne forskrifter. Høyskoledirektøren har videre det overordnede ansvaret for at høyskolen har effektive og driftssikre IT-løsninger og at det kontinuerlig jobbes med å øke digitaliseringen av høyskolens arbeidsprosesser.
- Studiedirektøren er leder av studieadministrasjonen, og har et overordnet ansvar for alle prosessene som ligger til studieadministrasjonen. Studieadministrasjonen har flere enhetsledere som rapporterer direkte til studiedirektøren. Det ligger dermed til studiedirektør å følge opp og føre kontroll med disse prosessene og ta ansvar for det kontinuerlige kvalitetsarbeidet innenfor dem. Studiedirektøren skal også sørge for rapporteringen fra enhetene og sikre at avvik som rapporteres følges opp og at tiltak iverksettes og gir resultater.
- Kvalitetssjef er systemansvarlig for kvalitetssikringssystemet, og jobber på tvers av de ulike instituttene og avdelingene. Til rollen ligger ansvar for både utvikling og drift av kvalitetssystemet, og sørge for at systemet fungerer som et godt verktøy i arbeidet med å sikre at høyskolen har kontroll på egen utdanningskvalitet. Kvalitetssjef har hovedansvar for at rapporteringsarbeidet og at systemer og verktøy i kvalitetsarbeidet fungerer og brukes etter intensjonen. Videre skal kvalitetssjef bidra til god ledelsesforankring gjennom dialog med ledelsen på ulike nivåer i både faglig og administrativ styringslinje. Kvalitetssjef leder avdeling for utdanningskvalitet og rapporterer til prorektor utdanning.
- Dekan er øverste leder for en school. Dekan har i kraft av sin lederrolle et overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet knyttet til studieporteføljen på sin school. Dekan har flere i sin linje, samt råd og utvalg, som har ansvar for kvalitetsarbeidet på program-, institutt- school- og institusjonsnivå. Til rollen ligger det likevel et klart krav om at dekan skal ta ansvar og involvere seg i det praktiske kvalitetsarbeidet. Det gjelder både arbeidet med studieporteføljens utdanningskvalitet, rapporterings- og forbedringsarbeidet, samt ha kontroll på at prosessene som gjennomføres ved instituttet gjøres i henhold til definerte prosesser. Dekan har det overordnede ansvaret, men kan delegere oppgaver til prodekaner eller instituttledere. I tillegg jobber dekan tett med administrativ leder, som bistår og tilrettelegger for kvalitetsarbeidet på hver school.
- Instituttleder er faglig og administrativ leder for et institutt. Instituttleder vil i kraft av sin lederrolle ha ansvar for kvalitetsarbeidet knyttet til instituttets studieportefølje. Instituttleder har flere personer rundt seg, samt råd og utvalg, som kontinuerlig jobber med kvalitetsarbeidet på program-, institutt- og institusjonsnivå. Til rollen ligger det likevel et klart krav om at instituttleder skal ta ansvar og involvere seg i det praktiske kvalitetsarbeidet. Det gjelder både arbeidet med studieporteføljens utdanningskvalitet, rapporterings- og forbedringsarbeidet, samt ha kontroll på at prosessene som gjennomføres ved instituttet gjøres i henhold til definerte prosesser. Instituttleder jobber tett med instituttrådgiver, som bistår og tilrettelegger for kvalitetsarbeidet ved instituttet. Instituttleder rapporterer til dekan.
- Avdelingsdirektør har som oppgave å drifte og videreutvikle det regionale studiestedet. I dette ligger det blant annet å være ansvarlig for den faglige leveransen i samarbeid med schools
og studieadministrasjonen i Oslo, og for rapportering og oppfølging av studiekvaliteten ved studiestedet. Avdelingsdirektør representerer regionalt studiested utad, og taler på vegne av dette. - Studieprogramleder skal følge opp utdanningskvaliteten på sitt studieprogram og samarbeider tett med de emneansvarlige. Studieprogramleder skal rapportere på fastsatte indikatorer for sitt studieprogram, og sørge for at de vurderinger som gjøres, og tiltak som iverksettes, kommuniseres og følges opp. Studieprogramleder rapporterer til instituttleder.
- Emneansvarlig har et særlig ansvar for planleggingen og gjennomføringen av læringsarbeidet på emnenivå, og er sammen med studentene ansvarlig for studiekvaliteten og læringsmiljøet ved det aktuelle emnet. Emneansvarlig har ansvar for at studentene gjennomfører underveis- og sluttevaluering i henhold til etablerte prosedyrer, og at det utarbeides en selvevaluering av emnet hvor gjennomføringen vurderes ut fra fastsatte kriterier.
- Enhetsledere er personer som har ansvar for en enhet/team eller avdeling. Felles for enhetslederne er at de har ansvar for at prosessbeskrivelsene som ligger til deres ansvarsområde til enhver tid er oppdaterte, at arbeidet i deres avdeling skjer i henhold til beskrivelsene, og at avvik registreres og følges opp. Enhetslederne skal godkjenne alle endringer som gjøres i prosessbeskrivelsene og tilhørende dokumentasjon. Det ivaretas gjennom kvalitetssystemets krav til publisering og revisjon.