Institutt for kommunikasjon
Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon.
Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder.
Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. Her kan du bli bedre kjent med våre doktorgradsstudenter!
Ansatte
Forskningsprosjekter
Dette prosjektet vil undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, plattformselskapenes algoritmiske redaktørledd begrenser mangfoldet av nyheter som nordmenn blir eksponert for i sosiale medier. Gjennom innholdsanalyser av hva et utvalg norske medier publiserer i sosiale medier, intervjuer med 15-20 sosiale medier-redaktører, samt observasjon i to redaksjoner, vil prosjektet synliggjøre både mangfoldet i hva som faktisk publiseres og de erfaringer redaksjonene har medplattformenes modereringsalg...
Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...
- DigiLove
- Engelsk
The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...
The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...
Aktuelt fra instituttet
- Institutt for kommunikasjonLes mer
Six common characteristics of a crisis
Differences and similarities between event-based and prolonged crises. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Can we leave fact checking to AI?
Companies are trying to convince us to use AI-based solutions for fact-checking. We found that human involvement remains immutable. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Trump kan påvirke hvordan vi jobber med likestilling, inkludering og mangfold i Norge
Når store amerikanske selskaper kutter i mangfoldstiltak, kan det få ringvirkninger også i Norge. Vil norske bedrifter stå imot trenden eller følge etter? - Institutt for kommunikasjonLes mer
“ Fremover igjen ” er Friedrich Merz ’ slagord og strategi for å samle velger n e
I opptakten til den tyske valgkampen inspirerer Merz fra Kristendemokratene (CDU) til handling og appellerer til folks behov for stabilitet og fremgang. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Kristiania får 800.000 kroner til forskningsprosjekt om digitale lydlandskap
Høyskolen Kristiania har mottatt 800.000 kroner fra Medietilsynet for å undersøke hvordan nordmenn bruker musikk og lydmedier i hverdagen. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
Lobbyister fra store organisasjoner når lettere inn til myndighetspersoner. Men kunnskap er viktigst.
Studier
- Journalistikk
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Kreativ markedskommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- PR og strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Sosiale medier og innholdsmarkedsføring
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Master
- Heltid
- Kommunikasjon og ledelse
- Oslo
- Master
- Heltid
- Kommunikasjon
- Oslo
- Årsstudium
- Heltid
- Innholdsmarkedsføring
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid
- PR og kommunikasjon
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid