Institutt for kommunikasjon

Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon. 

Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder. 

Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. Her kan du bli bedre kjent med våre doktorgradsstudenter!

  • Thea Drefvelin-Viksløkken

    Thea Drefvelin-Viksløkken

    • Rådgiver

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Thea Drefvelin-Viksløkken
  • Thea Landsverk

    Thea Landsverk

    • Rådgiver

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Thea Landsverk
  • Ketil Raknes

    Ketil Raknes

    • Førsteamanuensis / Instituttleder

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Ketil Raknes
  • Anders Olof Larsson

    Anders Olof Larsson

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Anders Olof Larsson
  • Ester Conings Vanvik

    Ester Conings Vanvik

    • Høyskolelektor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Ester Conings Vanvik
  • Arne H. Krumsvik

    Arne H. Krumsvik

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Arne H. Krumsvik
  • Matilde Balatti

    Matilde Balatti

    • Vitenskaplig assistent
    • Vitenskapelig assistent

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Matilde Balatti
  • Bente Kalsnes

    Bente Kalsnes

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Bente Kalsnes

Forskningsprosjekter

  • Dette prosjektet vil undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, plattformselskapenes algoritmiske redaktørledd begrenser mangfoldet av nyheter som nordmenn blir eksponert for i sosiale medier. Gjennom innholdsanalyser av hva et utvalg norske medier publiserer i sosiale medier, intervjuer med 15-20 sosiale medier-redaktører, samt observasjon i to redaksjoner, vil prosjektet synliggjøre både mangfoldet i hva som faktisk publiseres og de erfaringer redaksjonene har medplattformenes modereringsalg...

  • The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...

  • DigiLove
    • Engelsk

    The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...

  • Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...

Aktuelt fra instituttet

  • Sylvi Listhaugs strategi på Facebook
    Institutt for kommunikasjon

    Sylvi Listhaugs strategi på Facebook

    Frp-lederen appellerer til folk ved å fremstå jordnær, skape fellesskap og kritisere motstanderne.
    Les mer
  • Hva betyr det å være menneske i vår digitale verden?  
    Institutt for kommunikasjon

    Hva betyr det å være menneske i vår digitale verden?  

    Teknologi og mennesker påvirker hverandre.
    Les mer
  • A re we sure we really know what a crisis is?  
    Institutt for kommunikasjon

    A re we sure we really know what a crisis is?  

    How to communicate effectively during a prolonged crisis.
    Les mer
  • Humor på nett bidro til at høyreekstremisme ble mer spiselig for folk  i Sverige
    Institutt for kommunikasjon

    Humor på nett bidro til at høyreekstremisme ble mer spiselig for folk  i Sverige

    Rasistiske memes kan være grunnen til oppsvingen av rasisme og hatkriminalitet.
    Les mer
  • To måter å drive krisekommunikasjon  
    Institutt for kommunikasjon

    To måter å drive krisekommunikasjon  

    Hvordan skape balanse mellom ekspertise og personlig relasjon i sosiale medier?
    Les mer
  • Kamala Harris' valgkamp på X
    Institutt for kommunikasjon

    Kamala Harris' valgkamp på X

    Blir hun USAs første kvinnelige president?
    Les mer

Studier