Veiledning for besvarelse av oppgave 2 og 4
Oppgave 2
Dokumentet skal være maks 1000 ord. Idéen er å introdusere spillkonseptet til andre, så det er viktig at du skriver med fokus på sjanger, målgruppe, nøkkelegenskaper og gameplay.
Bruk denne veiledningen for å styrke idéen din.
Overordnet idé
Oppsummer kort hva spillet ditt går ut på i 3-4 setninger maks.
Sjanger
Hvilken type spill dreier det seg om? Angi sjangeren, eller hvis det er en blanding av sjangere, angi det. Eksempel: «Sports Arcade Action med sterke kampspill-overtoner» eller «idle games».
Tips: Bruk Wikipedias «List og video game genres» for å finne relevanser og gameplay.
Plattform
Hva skal spillet spilles på? Eksempel: Mobil/Konsoll/PC.
Målgruppe
Hvem skal spille spillet? Bruk PEGI sine retningslinjer for definering. Eksempel: tenåringsjenter som liker sport.
Nøkkelegenskaper
Beskriv viktige og unike egenskaper her som du vil at spilleren skal oppleve. Helst det som gjør at spillet skiller seg ut. Eksempel: Du spiller som en ond katt.
Gameplay
Beskriv spesifikk gameplay og mekanikker her for å tydelig forklare hva spillet går ut på. Eksempel: En runde i spillet varer kun i 30 sekunder.
Mekanikker
Beskriv punktvis hva spilleren skal kunne gjøre, som for eksempel klatre, skyte, gjemme seg. Eksempel: Fange / eliminere
Historie
Hva er historien i spillet, om det finnes en? Fortell kort om hvem hovedpersonen er, hvor spillet foregår osv.
Stemning og sjanger av spillet
Beskriv hvordan spillet skal se ut og føles. Sett inn bilder eller konseptkunst, med klare referanse/kilder til artisten/selskap/spill/ medier, som viser hva du har tenkt her.
Veiledning for besvarelse av oppgave 4 " Prototype"
Prototypen burde inkludere disse elementene:
- Et spillområde/brett med klare avgrensninger/kollisjon
- En avatar (spillerstyrt karakter) som kan bevege seg/kontroller med funksjon (Point and click)
- Et målområde avataren må nå for å fullføre spillet (Win/End scenario)
- Et tittelskjermbilde med options og credit s(vises når spillet begynner)
- Et «Game Over»-skjermbilde (vises når avataren dør)
Grafikken til spillet trenger ikke være spesiallaget, og vi ser mer etter oppsett og gjennomførelsesevne i prototypen.
Du kan sende inn bilder, kort playthrough video eller en .exe fil med instruksjoner om hvordan man spiller spillet.