Tekst og skribent
For å sikre at du har det som trengs for å lykkes med dette studiet, inviterer vi deg til å levere en opptaksprøve. Dette er din mulighet til å vise oss hvem du er som skribent og hvordan du håndterer utfordringer innen tre av våre hovedområder:
- Kunstorienterte tekster – skap noe unikt og personlig.
- Markedskommunikasjon – vis at du kan fange oppmerksomhet og skape engasjement.
- Redaksjonelle fortellinger – formidle historier som treffer bredt og troverdig.
Opptaksprøven er todelt og består av en opptaksprøve og et påfølgende intervju. Det er kun de kvalifiserte søkerne med høyest poengsum fra de innsendte arbeidene som går videre til intervjuet. Både prøve og intervju må gjennomføres for å kunne bli tilbudt plass.
Hva lærer du på studiet?
Oppgavene du skal løse
Opptaksprøven består av to oppgaver som du står fritt til å tolke og løse på din måte – både i innhold og form. Alle oppgavene kan løses med lyd, bilde og/eller tekst. Husk at du skal løse begge oppgavene!
Oppgave 1
Hvor går grensen?
Oppgave 2
Lag en fortelling med utgangspunkt i et foto eller bilde som betyr noe for deg.
Hvor mange ord skal oppgaven inneholde?
Lyd: Maks 4 min. per oppgave
Film: Maks 4 min. per oppgave
Innlevering
Opptaksprøven leveres elektronisk på Mitt Kristiania.
Du laster opp én fil per oppgave.
Avhengig av filenes størrelse og hastighet på nettverket kan opplastingen ta flere minutter. Vi ber deg om å være tålmodig, la maskinen arbeide, og ikke «friske opp» siden eller gjøre andre handlinger som avbryter opplastingen. Gjør du dette, må du begynne helt på nytt. Du får informasjon om fremdrift mens du laster opp.
NB! Ufullstendige besvarelser vil ikke bli vurdert.
Filformat
- Du skal laste opp én fil per oppgave du løser.
- Bilder og tekst leveres som PDF eller .doc
- Film/video leveres som MP4- eller MOV-fil (som kan vises i QuickTime eller VLC)
- Lydopptak leveres som mp3-filer
Slik vurderer vi din opptaksprøve
For å sikre en rettferdig og transparent opptaksprosess vurderer vi både innsendte arbeider og intervju basert på klare kriterier. Poengene du oppnår på opptaksprøven legges sammen med poengene fra din generelle studiekompetanse, i tråd med de gjeldende reglene fra departementet. De søkerne med høyest samlet poengsum vil bli tilbudt plass, mens øvrige vil bli satt på venteliste. Halvparten av studieplassene er reservert for søkere med førstegangsvitnemål. Opptak til studiet forutsetter innsendt og bestått opptaksprøve
Hvorfor er dette viktig?
Tabellen er utviklet for å sikre en felles forståelse mellom deg som søker, opptakskomiteen og instituttet. Du får dermed en tydelig oversikt over hva vi vektlegger, slik at du kan forberede deg på best mulig måte.
Ved å kjenne vurderingskriteriene har du en bedre sjanse til å vise frem ditt fulle potensial, både i de innsendte oppgavene og under intervjuet.
Hvordan vurderes opptaksprøven
- Kriteriene vi bruker: Hvilke egenskaper og kompetanser vi vurderer.
- Hva vi legger i kriteriene: En beskrivelse av hva vi ser etter hos deg som søker.
- Hvor vi vurderer kriteriene: Hvilke deler av søknaden og opptaksprøven som teller inn for hvert kriterium.
Hvert kriterium teller likt og vurderes på høyskolens karakterskala.
Kriterium |
Begrunnelse/beskrivelse |
Vurderingsgrunnlag |
Relevans |
Evne til å identifisere og velge relevant idé og løsning. |
Opptaksprøver |
Idéutvikling |
Evne til å vise originalitet og å være selvstendig og uredd. |
Opptaksprøver |
Språkfølelse |
Evne til å vise variasjon og originalitet i sitt språkuttrykk. |
Opptaksprøver |
Kriterium |
Begrunnelse/beskrivelse |
Vurderingsgrunnlag |
Fortellingsevne |
Forstå komposisjon og dramaturgi i tekstutvikling. |
Opptaksprøver |
Avgrensningsevne |
Forståelse for struktur i tekst og viktigheten av å lytte til oppdragsgiver. |
Opptaksprøver |
Strategisk tenkning |
Evne til å se sammenhenger og evnen til å utvikle og fullføre et tekstarbeid som kommuniserer til tenkt mottaker.
|
Opptaksprøver |
Evne til å kommunisere |
Evnen til å kommunisere gjennom utvikling av idé |
Opptaksprøver og intervju |
Motivasjon |
Engasjement for, ønske om og vilje til å gjennomføre tekst og skribent- utdanningen. Mål med egen utdanning. |
Intervju |