Foto av et glass med bobler, som avgir røyk, som igjen blåser mot en person på siden som blåser ned i en tekanne. I bakgrunnen ser vi en person som kikker gjennom to ulike drikkeglass. Lyset bryter gjennom glassene og bøyer og forvrenger ansiktet hens.
Bachelor
Studielengde:3 år

Art Direction

Vil du bli en profesjonell utvikler av fremtidens idéer og konsepter innen reklame, TV, film, design og kunst? Hos oss lærer du av de beste underviserne og bransjefolkene.

Dette studiet har opptaksprøve

OpptakÅpent
Foto av et glass med bobler, som avgir røyk, som igjen blåser mot en person på siden som blåser ned i en tekanne. I bakgrunnen ser vi en person som kikker gjennom to ulike drikkeglass. Lyset bryter gjennom glassene og bøyer og forvrenger ansiktet hens.

Nøkkelinformasjon

  • Fornøyde studenter

    Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.
  • Praksis

    Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.
  • Gjesteforelesere

    Våre gjesteforelesere er de beste i sin bransje, noe som kan gi deg et viktig kontaktnett for å søke jobb.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Fristen for å levere opptaksprøve er den samme som søknadsfristen. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

    På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende. Du må også levere opptaksprøve. Les mer om opptaksprøvene her.
  • Pris

    62 100 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Vil du bli proff på å utvikle idéer som beveger og engasjerer folk?  

Hvis du drømmer om å jobbe med idé-  og konseptutvikling i bransjer innen reklame, merkevarebygging, TV og mediekanaler, design eller kunst – bør du søke Bachelor i Art Direction.

Bachelor i Art Direction får du kun på Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design på Kristiania. Våre studenter er ettertraktet i bransjen og vinner priser i både inn- og utland for sine banebrytende idéer. 

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 195 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

22,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

15 stp.
  • SOM200Strategi og metode

    Emnet gir en innføring i å utvikle en strategisk kommunikasjonsløsning med en gitt problemstilling og hvordan man benytter innsikt for å foreta strategiske valg. Relevante forsknings- og arbeidsmetoder som er gjennomgått tidligere i studiet skal tas i bruk. Studenten får innføring i ulike metoder innen strategisk tenkning, data-innsamling, analyser og personvern (GDPR). Prosjektarbeidet utføres i tverrfaglige grupper.

  • MAK213Markedskommunikasjon

    Emnet gir innføring i produksjon og presentasjon av strategi, ideer og løsninger innen markedskommunikasjon for en oppdragsgiver.

    Emnet gir oversikt over og kunnskap om å utvikle kommunikasjonsløsninger som betyr noe for en målgruppe og som skaper endring, oversikt over og kunnskap om ulike sjangre innen markedskommunikasjon, samt relevante problemstillinger og etiske utfordringer knyttet til fagområdet.

    Emnet legger vekt på praktisk arbeid med markedskommunikative visuelle og kreative kommunikasjonsløsninger gjennom selvstendig arbeid, og deltagelse i gruppe, og diskusjon av studentenes egne prosjekter. I dette emnet jobber studentene tverrfaglig på flere prosjekter.

  • REK200Redaksjonell kommunikasjon

    Emnet gir innføring i konseptutvikling, produksjon, publisering og presentasjon av redaksjonelle ideer og løsninger. Faget gir innføring i visuelle sjangere og redaksjonell tenkning. Emnet gir erfaring med visuelt redaksjonelt arbeid innenfor analoge og digitale publiseringsformater. Studentene får innsikt i relevante saksområder og etiske utfordringer knyttet til redaksjonelt arbeid, samt interaksjonen mellom kommunikasjonsområder, ulike medier og krysspublisering.

  • KOD212Kommunikasjonsdesign

    Gjennom arbeidet med emnet får studenten en innføring i designspekulasjoner som teorigrunnlag og praktisk prosessorientert arbeid med spekulativt design. Emnet skal sette studenten i stand til å arbeide metodisk og materielt med idéutvikling og med sannsynliggjøring av scenarioer, og gjennom dette fokusere på samfunnsmessige og etiske spørsmål knyttet til kommunikasjon.

  • VAL999-7Valgemne
  • BAO348Bacheloroppgave (Art Direction)

    Emnet består av en omfattende eksamensoppgave der studentene kan fordype seg innenfor et eller flere av bachelorgradens emneområder: Markedskommunikasjon, visuell kommunikasjon og/eller redaksjonell kommunikasjon. Studentene vil i dette emnet kombinere praksis og teori ved å produsere en kommunikasjonsløsning som viser kreativitet og skaperkraft for så å relevant forklare, drøfte og teoretisere sitt eget arbeid.

    Emnet gir en innføring i forskningsmetoder som er relevant for praksisbaserte tilnærminger og bygger videre på metoder som er gjennomgått tidligere i studiet. Både metoder for informasjonsinnhenting og arbeidsmetoder vektlegges, og studentene oppfordres til å se på bachelorprosjektet som en utforskende prosess, og en art director som en reflekterende praktiker.

    I begynnelsen av emnet utarbeides en prosjektbeskrivelse som danner utgangspunktet for det videre arbeidet med bacheloroppgaven. Studentene får også en innføring i hvordan skrive en bacheloroppgave. Selv om oppgaven i utgangspunktet er individuell, og det skal settes en individuell karakter, kan man velge å jobbe i team på den praktiske delen av eksamen.

    Emnet avslutter et treårig studieløp, og skal lede frem til det overordnede læringsutbyttet som finnes i programbeskrivelsen. For å lykkes med dette bør studentene ha gjennomført undervisningen i semester 1 til 5 av programmet Art Direction.

    Utfyllende beskrivelse av krav, forventninger og vurderingskriterier til oppgaven utleveres ved oppstart av emnet.

  • PRA340Praksis (Art Direction)

    Faget gir profesjonell erfaring med visuelt arbeid i et kommunikasjonsbyrå eller en mediebedrift over tid. I praksisperioden jobber studentene med konkrete prosjekter og oppdragsgivere. Faget gir praktisk erfaring med kommunikasjons- og mediefaglig arbeid og mulighet til å opparbeide et kontaktnett innenfor ulike bransjer. Gjennom perioden skal studentene bearbeide og reflektere teoretisk i deres egen evaluering og oppsummering. En kontrakt mellom instituttet og praksisstedet stadfester hva studentene skal gis adgang til å arbeide med i perioden. For hver student oppnevnes en praksisveileder på praksisstedet. Veileder skal følge studentene i deres læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Praksistiden vil normalt tilsvare 8 ukers arbeid. Studentene skal utføre minst ett selvstendig mediefaglig arbeid i praksisperioden.

  • WAD3MKFordypning i markedskommunikasjon

    I dette emnet skal studenten få fersk innsikt i hvordan yrket utøves i de mest toneangivende miljøer i reklame- og kommunikasjonsbransjen i dag.

    Studentene jobber tett med profesjonelle fagfolk på oppgaver de selv jobber med akkurat nå. Dette gir en unik mulighet til å samhandle med relevante miljøer og å knytte kontakter med potensielle arbeidsgivere og framtidige kollegaer.

    Læring oppnås gjennom praktisk problemløsning i form av brifer som løses i team med medstudenter. Underveis får studentene veiledning av fagbransjen og av faglærere. I dette emnet finner studenten selv ut hvem de ønsker å jobbe i team med.

    Alle briefene skal løses og presenteres, og som oftest presenteres de eksternt - ute hos oppdragsgiver. Ettersom alle prosjektene sluttstilles, gir det studenten ett rikt tilfang til sin portefølje av arbeider. I emnet møter de profesjonelle fra mange ulike fagdisipliner utover de kreative fagene. Dette gir dem ett bredt tverrfaglige perspektiv og en større forståelse som forberede deg til morgendagens arbeidsliv, både med hensyn til teknologi og etikk.

  • WAD3VFFordypning i visuell kommunikasjon

    Emnet fokuserer på de sentrale problemstillingene som gir studentene mulighet til kritisk å definere, gjennomføre og ferdigstille et visuelt fordypningsprosjekt innen visuell kommunikasjon eller et selvstendig kunstnerisk prosjekt. Emnet gir studentene mulighet til å utvikle sin egen kunstneriske produksjon og eget visuelt uttrykk.

  • WAD3RKFordypning i redaksjonell kommunikasjon

    Emnet gir innsikt i begreper, kunnskaper og ferdigheter som studentene må ha for å kunne arbeide med redaksjonell produksjon opp mot et profesjonelt nivå. Studentene får innsikt i relevante problemstillinger og etiske utfordringer knyttet til redaksjonelt arbeid.

    Studentene jobber tett med profesjonelle fagfolk innen produksjon og mediebransjen. Dette gir en unik mulighet til å samhandle med relevante miljøer og å knytte kontakter med potensielle arbeidsgivere og framtidige kollegaer.

  • UTV999-30Utveksling

Hva kan du bli?

Karrierevalgene er mange. Du kan blant annet velge å produsere redaksjonelle fortellinger og innhold, arbeide innen reklame eller jobbe selvstendig med visuell kommunikasjon og design. 

Studiet er praktisk og teoretisk, og gir deg grunnlag for å analysere og utføre kommunikasjonsoppgaver i følgende bransjer: 

  • Film, radio, web og TV-produksjon 
  • Reklame- og kommunikasjonsbyråer 
  • Magasiner, innholdsproduksjon og forlag 
  • Kultur- og næringsliv

Etter fullført bachelorgrad er det mulig å fortsette på en masterutdanning ved Kristiania, ved en annen høyskole eller et annet universitet, eller i utlandet. 

Velkommen til et spennende studium og starten på en kreativ karriere! 

Bildet viser en kvinne foran et speil i et rom med blått lys. Speilbildet hennes er uskarpt i forgrunnen, mens hennes klare refleksjon smiler og poserer med hendene i speilet, som har en lysende neonring rundt seg. Bakgrunnen er dekorert med lyserende prikker, noe som bidrar til en livlig og moderne stemning.

– Dette er kanskje verdens mest hemmelige yrke

Sollin Sæle har en helt unik jobb. Hun får nemlig betalt for å komme på gode ideer for andre.

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Studiet har et sterkt nettverk utenfor skolen og samarbeider tett med profesjonelle utøvere gjennom hele studieløpet. Fagfolk og tidligere studenter fra ulike bransjer underviser og veileder derfor i mange av prosjektene våre. De bidrar også under praksisperioden på slutten av studiet, noe som sikrer studentene relevant arbeidserfaring, og gjør at de er best mulig forberedt på yrkeslivet etter endt studie.

    Vi har et nært forhold til studentene våre og studentene til hverandre. Vi setter humor, lek og eksperimentering høyt og utfordrer studentene til å utforske nye måter å bruke det visuelle språket på. Presentasjoner av prosjekter med lyd, bilde og tekst gjøres fra dag én og er en viktig del av det å skulle kommunisere et budskap.

  • Slik er studiehverdagen

    Hos oss finner du landets største kunstfaglige utdanningsmiljø. Noen av de store fordelene med å studere Art Direction på Kristiania er nærheten til bransjen, fasiliteter i verdensklasse, og at alle de kreative fagmiljøene er samlet under ett tak. Dette skaper et unikt læringsmiljø hvor studentene utfyller hverandre og bygger nettverk på tvers av studiene. 

    Vi vet at det å være student handler om mye mer enn å studere. Derfor jobber vi hele tiden med å ivareta studentene våre, både gjennom sosiale arrangementer, foreninger og tett oppfølging. Hos oss kan du bli med på alt fra konserter og fester, til filmvisninger og sosiale hyggekvelder. Målet vårt er at alle skal få en spennende studiehverdag – også utenfor klasserommet.

Som Art Direction-student blir du del av et spennende kreativt miljø der du får møte mange likesinnede, kreative og oppfinnsomme medstudenter.

Livet som student

På Kristiania blir du en del av et stort kreativt miljø og får tilgang til fasiliteter i toppklasse! Her ser du noe av det AD-studentene våre har jobbet med i studietiden.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli. 
    Les mer
  • Slik søker du

    Send søknaden via vårt søknadsskjema.
    Blir du tilbudt studieplass kan du akseptere tilbudet og laste opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner på Mitt Kristiania.

    Status på søknaden kan du se på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Behandlingstid

    Basert på opptaksprøve og eventuell rangering, sendes studietilbud til søkere i løpet av de første ukene i juli. 

    Hvis du får tilbud om studieplass, aksepterer du det på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter