✕  Lukk søk
Bachelor

Reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Vil du utvikle attraktive opplevelser for morgendagens reisende?

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling er et godt studievalg for deg som har lyst til å jobbe innen reiselivsledelse og utvikle ekstraordinære turistopplevelser – enten i Norge eller internasjonalt.

Stort kompetansebehov i en mangfoldig bransje

Reiseliv er verdens hurtigst voksende næring, og opplevelsesbasert turisme er den delen av bransjen som er i størst vekst. Antallet reisende til og i Norge har vært rekordstort de siste årene. Opplevelsesbedriftene trenger kompetente folk som kan utvikle sammensatte kvalitetsopplevelser.

Bærekraftig reiseliv

Bærekraft baseres på tre grunnpilarer: Økonomisk lønnsomhet, miljø og sosiokulturelle forhold. Hos oss lærer du om regulering av tilgangen til attraksjoner og opplevelser. Hvor mange turister skal ha tilgang til Preikestolen på en og samme dag, eller i løpet av en sesong? For å ivareta våre natur- og kulturverdier på en bærekraftig måte, er regulering helt nødvendig. Når vi samtidig ivaretar sosiokulturelle forhold, betyr det at både lokalbefolkningen og den enkelte turist får en god opplevelse. Et godt sted å bo er et godt sted å besøke!

Kvalitetsopplevelser og service

Dagens turister er vant til et høyt servicenivå. Du må kunne forstå turistens behov for å oppfylle dem. Vi legger stor vekt på service- og markedsorientering, og du vil få verdifull innsikt i hvordan du kan tilby konkurransedyktige opplevelser både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg lærer du målrettet digital markedskommunikasjon, som er spesielt framtredende i reiselivsbransjen.

Du utvikler verdifull innsikt i bærekraftig drift og hvordan du kan skape bedre opplevelser for både turisten og lokalbefolkningen. Reiselivsnæringen er sesongbasert, og lønnsomhet er derfor en kritisk faktor for alle aktører. Her lærer du hvordan du kan utvide sesonger og øke lønnsomheten for både bedrift og destinasjon.

Vi er opptatt av forbrukeren, turisten, bedriften og samfunnet rundt. Her får du kunnskap om folks ulike reisemotiver og innsikt i hva som kjennetegner de ulike typene turister. Du lærer hvordan reiselivsbedrifter kan tiltrekke seg spennende nye turistgrupper fra vekstområder i Asia og Latin-Amerika. Du lærer også å henvende deg til tradisjonelle markeder i Europa og USA. 

Ved hjelp av teori fra fagfeltene sosialantropologi, sosiologi og kommunikasjon lærer du å planlegge – og legge til rette for – et reiselivstilbud basert på kulturelle forskjeller og ulike typer reisende.

Studiet gir deg en praktisk tilnærming til reiselivsledelse samtidig som du får inngående innsikt i hvordan reiseopplevelser utvikles, iscenesettes og oppleves i tråd med dagens og morgendagens etterspørsel.

Tett på reiselivsnæringen

Hos oss får du møte erfarne forelesere som virkelig gir av seg selv. Inspirerende gjesteforelesere fra for eksempel Visit Oslo, Destinasjon Trysil og Booking.com bidrar til å gi konkret innsikt i hva som foregår i bransjen akkurat nå. Her får du kunnskap om de trendene som vil prege reiselivsbransjen fremover.

Ved studiet får du muligheten til å presentere eksamensprosjektet ditt for aktuelle arbeidsgivere i bransjen. Vi har også samarbeidsprosjekter med bedriftene om aktuelle temaer som bærekraft og gjesteopplevelser.

Ekskursjoner og opplevelser

På første studieår reiser vi opp til innovative Trysil og tester ut stisykling i de mange løypene der. På tredjeåret skal studentene reise til en internasjonal destinasjon klassen har blitt enig om. Dette er en studietur som kombinerer besøk til de mest største og mest populære attraksjonene destinasjonen tilbyr, samt besøk hos reiselivsbedrifter og -utdanninger. Tidligere kull har reist til blant annet Kina, India, London og nå planlegges det tur til Cuba.

Trykk på modellen for å åpne i ny fane

I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

USA

  • University of California, Berkeley
  • Hawaii Pacific University, Honolulu

Australia

  • University of Queensland, Brisbane
  • RMIT, Melbourne

England

  • University of Hertfordshire, Hatfield

Tyskland

  • ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt

Vietnam

  • RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen

På dette studiet har du i ditt andre studieår muligheten for utveksling eller å ta et valgfritt emne på enten 30 studiepoeng eller to emner på 15 studiepoeng. Slik får du et helt semester til fordypning.

Se oversikten over valgemner

Du kan velge å ha praksis i en bedrift i utdanningens fjerde semester (praksis som valgemne). I dette semesteret veksler du mellom fag og veiledning på skolen og å være ute i bedrift. Vi gir deg tett oppfølging underveis i praksisperioden, slik at du får større forståelse for faget og hvordan du skal omsette det du har lært i praksis. Du kan velge å ha praksis i Norge, eller internasjonal praksis innenfor Europa. Våre studenter har hatt praksis i bedrifter og organisasjoner som:

  • Visit Oslo
  • Nordic Choice Hotels
  • Scandic Hotels
  • Booking.com
  • Tusenfryd

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

Les mer om opptakskravene

Etter fullført Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling er du klar for en karriere i en av de mest spennende vekstnæringene i verden. Du har et bredt utvalg av karrieremuligheter og kan blant annet jobbe som:

  • Konsulent, gruppe- og kongressbooking
  • Prosjektleder
  • Reiselivsrådgiver
  • Resepsjonsleder, hotell
  • Reisekonsulent
  • Reiselivssjef
  • Møte- og eventkonsulent
  • Digital planlegger
  • Reiselivsprodusent
  • Opplevelseskonsulent

Tidligere studenter har blant annet fått jobb som:

  • Prosjektleder, Yourway Adventures
  • CRM og pressekontakt, Apollo Norge
  • Resepsjonsleder, Scandic
  • Prosjektleder, Geilo Skisenter
  • Reiseprodusent, Go Explore
  • Reisekonsulent i Reisegiganten
  • Prosjektleder, Kystpilgrimsleia
  • Salgsleder, DFDS Seaways
  • Reiselivsrådgiver, LO
  • Reiselivssjef, Visit Nordkapp
  • Salgs- og markedskonsulent, TUI

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier.

Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.

Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.

Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.

  • Møt studieprogramleder

    – Bachelor i reiselivsledelse og opplevelesesutvikling skiller seg fra andre reiselivsstudier ved å være svært markeds- og kundeorientert.

    Les mer
  • Bildet viser to personer som står på hver sin side av en snøscooter i snødekte naturomgivelser på Svalbard. Fargene er kalde og isblå, men himmelen er preget av små lyserosa nyanser.

    Møt en tidligere student

    På reiselivsstudiet lærer vi om nesten alt du kan tenke deg innenfor reiseliv, og mye mer, forteller studenten Christina Annabel Hokland.

    Les mer
  • Møt en tidligere student

    Sara skrev bacheloroppgave om reiselivet på Svalbard – nå har hun flyttet dit og fått seg en spennende jobb!

    Les mer
  • Reiselivsledelse - Christina Hokland foran Taj Mahal

    Møt en student

    På reiselivsstudiet lærer vi om nesten alt du kan tenke deg innenfor reiseliv, og mye mer, forteller studenten Christina Annabel Hokland.

    Les mer