Nøkkelinformasjon
Praksis
Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.Utveksling
Opplev verden mens du studerer! Se hvor du kan dra nederst på siden.Gjesteforelesere
Har gjesteforelesere med relevant erfaring fra bransjen.Viktige frister
Søknadsfristen er utvidet. Frist for å levere opptaksprøve finner du i Mitt Kristiania. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende. Du må også levere opptaksprøve.Pris
59 500 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2025
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Hos oss kommer du til å studere spennende emner som:
Studiemodell
- SOM200Strategi og metode
Emnet gir en innføring i å utvikle en strategisk kommunikasjonsløsning med en gitt problemstilling og hvordan man benytter innsikt for å foreta strategiske valg. Relevante forsknings- og arbeidsmetoder som er gjennomgått tidligere i studiet skal tas i bruk. Studenten får innføring i ulike metoder innen strategisk tenkning, data-innsamling, analyser og personvern (GDPR). Prosjektarbeidet utføres i tverrfaglige grupper.
- MAK212Markedskommunikasjon
Emnet gir innføring i produksjon og presentasjon av strategi, ideer og løsninger innen markedskommunikasjon for en oppdragsgiver.
Emnet gir oversikt over og kunnskap om å utvikle kommunikasjonsløsninger som betyr noe for en målgruppe og som skaper endring. Emnet gir oversikt over og kunnskap om ulike sjangre innen markedskommunikasjon, samt relevante problemstillinger og etiske utfordringer knyttet til fagområdet.
Emnet legger vekt på praktisk arbeid med markedskommunikative tekster og kreative kommunikasjonsløsninger gjennom selvstendig arbeid, deltagelse i gruppe, og diskusjon av studentenes egne prosjekter. I dette emnet jobber studentene tverrfaglig på flere prosjekter.
- REK203Redaksjonelle fortellinger
Arbeidet med dette emnet gir studenten kunnskap og ferdigheter i å planlegge, produsere, publisere og vurdere redaksjonelle arbeider innenfor og mellom ulike sjangre, og for ulike kanaler. Sentralt her er fortellende journalistikk ved hjelp av tekst, lyd, bilde og illustrasjoner. Emnet gir også forståelse og erfaring med strategier og praktisk arbeid knyttet til nytenking og innovasjon innenfor redaksjonelle virksomheter. Studenten får innsikt i relevante problemstillinger og etiske utfordringer knyttet til redaksjonelt arbeid.
- VAL999-7Valgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- WTS3RFFordypning i redaksjonelle fortellinger
Emnet gir kunnskap og ferdigheter i redaksjonelt arbeid innenfor og mellom ulike sjangre, og for ulike kanaler. Studenten utfordres til å utforske egen fortellerstemme innenfor fortellende journalistikk, og kan velge å fordype seg i tekst, lyd, bilde eller illustrasjon, eller en kombinasjon av disse. Emnet gir også en dypere forståelse og erfaring med strategier og praktisk arbeid knyttet til nytenking og innovasjon innenfor redaksjonelle virksomheter, samt innsikt i relevante problemstillinger og etiske utfordringer knyttet til redaksjonelt arbeid.
- BAO349Bacheloroppgave (tekst og skribent)
I Bacheloroppgaven får studentene mulighet til ytterligere å fordype seg innenfor våre fagområder: markedskommunikasjon, redaksjonelle fortellinger og/eller kunstorienterte tekster. Studentene vil i dette emnet kombinere praksis og teori ved å produsere en kommunikasjonsløsning som viser kreativitet og skaperkraft for så å relevant forklare, drøfte og teoretisere sitt eget arbeid.
Emnet gir en innføring i forskningsmetoder som er relevant for praksisbaserte tilnærminger og bygger videre på metoder som er gjennomgått tidligere i studiet. Både metoder for informasjonsinnhenting og arbeidsmetoder vektlegges, og studentene oppfordres til å se på skriving som en utforskende prosess og den skrivende som en reflekterende praktiker.
I begynnelsen av emnet utarbeides en prosjektbeskrivelse som danner utgangspunktet for det videre arbeidet med bacheloroppgaven. Studentene får også en solid innføring i hvordan skrive en bacheloroppgave. Selv om oppgaven i utgangspunktet er individuell, kan man velge å jobbe i team på den praktiske delen av oppgaven.
Emnet avslutter et treårig utdanningsløp, og skal lede frem til det samlede læringsutbyttet som finnes i programbeskrivelsen. For å kunne lykkes i dette, bør studentene ha fullført undervisningen i semester 1 til 5 i det programmet den enkelte følger.
Utfyllende beskrivelse av krav, forventninger og vurderingskriterier til oppgaven utleveres ved oppstart av emnet.
- PRA344Praksis (tekst og skribent)
Arbeidet med dette emnet skal gi studenten profesjonell erfaring med arbeid i en medie- eller kommunikasjonsbedrift over tid. I praksisperioden jobber studentene med konkrete prosjekter og oppdragsgivere. Emnet gir studentene praktisk erfaring med medie- og kommunikasjonsfaglig arbeid og mulighet til å opparbeide seg et kontaktnett innenfor bransjen. Gjennom perioden skal studentene bearbeide og reflektere teoretisk i deres egen evaluering og oppsummering. En utfyllende kontrakt mellom instituttet og praksisstedet stadfester hva studentene skal gis adgang til å arbeide med i perioden. For hver student oppnevnes en praksisveileder på praksisstedet. Veileder skal følge studentene i deres læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Studentene skal utføre minst ett selvstendig mediefaglig arbeid i praksisperioden.
- UTV999-30Utveksling
- WTS3KUFordypning i kunstorienterte tekster
Emnet er en fordypning i bruk av narrative virkemidler og dramaturgi i produksjon av skjønnlitterære tekster og manus for Film eller TV. Spesielt fokuseres det på begrepene synsvinkel og fortellings-struktur. Videre jobbes det med å skape bevissthet rundt den profesjonelle forfatterrollen.
- WTS3MAFordypning i markedskommunikasjon
Dette emnet gir studentene fersk innsikt i hvordan yrket utøves i de mest toneangivende miljøer i reklame- og kommunikasjonsbransjen i dag.
Studentene jobber tett med profesjonelle fagfolk på oppgaver byråene selv jobber med akkurat nå. Dette gir studentene en unik mulighet til å samhandle med relevante miljøer og å knytte kontakter med potensielle arbeidsgivere og framtidige kollegaer.
Læring oppnås gjennom praktisk problemløsning i form av brifer som løses i team med medstudenter. Underveis får studentene veiledning av faglærere og fagbransjen.
Alle briefene skal løses og presenteres, og som oftest presenteres de eksternt - ute hos oppdragsgiver. Siden alle prosjektene sluttstilles, gir det studentene et rikt tilfang til studentenes portefølje av arbeider. I dette emnet møter studentene profesjonelle fra mange ulike fagdisipliner utover de kreative fagene. Dette gir studentene et bredt tverrfaglige perspektiv og en større forståelse som forbereder studentene til morgendagens arbeidsliv.
I dette emnet velger studentene samarbeidspartner(e) selv.
Hva kan du bli?
Podcast eller poesi? Ja takk, begge deler. Tidligere studenter hos oss finner du som toneangivende fortellere i alle deler av den norske offentligheten, blant annet som:
- Reklameskapere
- Dramatikere
- Forfattere
- Manusforfattere
- Programskapere
Ingrid og Tage vant internasjonal pris for bachelorprosjektet sitt
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Kristiania har Norges største kreative og kunstfaglige miljø på universitets- og høyskolenivå i Norge. Du finner våre studenter i alle kreative bransjer i inn- og utland, våre forelesere har ofte selv lang erfaring fra bransjen, og vi har sannsynligvis landets flotteste fasiliteter for deg som vil ta en kreativ utdanning. Vi vet hva som venter deg i arbeidslivet, og vil utfordre deg hver eneste dag slik at du skal lykkes.Slik er studiehverdagen
Vi har et nært forhold til studentene våre og studentene til hverandre. Vi setter humor, lek og eksperimentering høyt, og utfordrer studentene til å utforske nye måter å være kreative på. Vi tror på det å jobbe praktisk, og gjerne tverrfaglig. Derfor vil fasilitetene våre være de samme som de som møter deg når du skal ut i arbeidslivet.
Livet som student
- Musikkteater
- Grafisk Design
- Grafisk Design 2
- Kristiania Live
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Les merBehandlingstid
På dette studiet søker du studieplass og laster opp opptaksprøven innen søknadsfristen. Basert på opptaksprøve og eventuell rangering, sendes studietilbud til søkere i løpet av de første ukene i juli.Les merSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Aktuelt
- Ingrid og Tage vant internasjonal pris for bachelorprosjektet sittKristiania-studenter er rangert som nr 17 i verden over beste studentteam innen reklame.