Emnebeskrivelse DS2100
Animasjon
2020 Vår
Emnekode
DS2100Versjon
1Engelsk emnenavn
Animationstudiepoeng
7.5Studienivå
BachelornivåSemester
Vår
Antall semester
1Emneansvarlig
Ole GoetheVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 06.06.2019 i UU/W-sak 118/19.
Innledning
I dagens samfunn er det stadig en utvikling i teknologi, applikasjoner og teknikker. Animasjon knytter tradisjonelle teknikker som historiefortelling, tegning og konstruksjon sammen med ny teknologi innenfor kanaler som reklame, spill, film, mobiltelefoni, kunst, internett osv. Animasjon hjelper oss å kommunisere og visualisere våre budskap gjennom disse kanalene og spiller en stor rolle i utdanning, underholdning, industri og kunst. Hensikten med emnet er å tilegne seg kunnskap og ferdigheter til å lage en kort animasjonsfilm med lyd ved bruk av produksjonssoftware, samt vise forståelse innenfor dramaturgi og filmkunnskap til å kommunisere et gitt budskap gjennom visuelle grep. Studenten skal kunne vise til kreativ- og kritisk tenkning knyttet til animasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- kan forklare virkemåten til, og produksjonsmåten for, ulike animasjons-teknikker og -uttrykk
- kan beskrive rollen til visuelt design og interaksjon i produksjon av (egen) animasjon
- kan gjengi og benytte regler og teori i møtepunktet mellom klassisk animasjon og interaksjonsdesign til å analysere animasjoner
- kan forklare konstruksjon av flyt og stil av innholdskomponenter til produksjoner for visuelle- og interaktive medier
- kan beskrive de spesifikke visuelle virkemidlene som benyttes i animasjon- og opplevelsesdesign
Ferdigheter
Studenten...
- kan demonstrere ferdigheter innenfor visuelt design, mikrointeraksjoner, og UI animasjoner gjennom å kunne skape en enkel og avansert prototype fra ide til ferdig produkt
- kan demonstrere ulike teknikker for å lage animasjoner til en prototype
- kan utvikle et eget animasjonsuttrykk
- kan benytte ulike digitale verktøy og filformater til å produsere, publisere og distribuere animasjoner.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan demonstrere kreativ og kritisk tenkning og kommunikasjonsevner gjennom animasjonsteknikker
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan bidra til entreprenørskap, nytenkning og innovasjon
- kan reflektere over sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, og delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet
Emnet inngår i
Valgemne for følgende studieprogram:
Bachelor i digital markedsføring
Bachelor i 3D-grafikk
Bachelor i film og TV
Bachelor i lyddesign
Bachelor i manus
Bachelor i spilldesign
Bachelor i Visual Effects
Bachelor i låtskriving og produksjon
Bachelor i populærmusikk
Bachelor i skuespill
Bachelor i maske- og hårdesign
Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring
Bachelor i musikkproduksjon
Bachelor i grafisk design
Bachelor i tekst og skribent
Bachelor i Retail Design
Bachelor i Art direction
Læringsaktiviteter
Gjennomføringen av emnet er basert på kombinasjon av forelesning, prosjektarbeid, og individuell skriftlig prøve.
Anbefalt tidsbruk
Deltakelse i undervisning og veiledning - 48 timer
Selvstudium - 60 timer
Selvstendige forberedelse til presentasjon/diskusjon i klassen - 12 timer
Selvstendig øving / lab-arbeid / praktisk arbeid individuelt eller i grupper - 40 timer
Gjennomføring av og forberedelse til eksamen - 40 timer
Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer
Eksamen
Eksamensdel: Individuell mappeeksamen
Varighet: Emnets varighet
Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)
Vekting: Bestått av hel vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt