Emnebeskrivelse DS2100

Animasjon

2020 Vår

  • Emnekode

    DS2100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Animation
  • studiepoeng

    7.5
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    Vår

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Ole Goethe
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 06.06.2019 i UU/W-sak 118/19.

Innledning

I dagens samfunn er det stadig en utvikling i teknologi, applikasjoner og teknikker. Animasjon knytter tradisjonelle teknikker som historiefortelling, tegning og konstruksjon sammen med ny teknologi innenfor kanaler som reklame, spill, film, mobiltelefoni, kunst, internett osv. Animasjon hjelper oss å kommunisere og visualisere våre budskap gjennom disse kanalene og spiller en stor rolle i utdanning, underholdning, industri og kunst. Hensikten med emnet er å tilegne seg kunnskap og ferdigheter til å lage en kort animasjonsfilm med lyd ved bruk av produksjonssoftware, samt vise forståelse innenfor dramaturgi og filmkunnskap til å kommunisere et gitt budskap gjennom visuelle grep. Studenten skal kunne vise til kreativ- og kritisk tenkning knyttet til animasjon.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • kan forklare virkemåten til, og produksjonsmåten for, ulike animasjons-teknikker og -uttrykk
  • kan beskrive rollen til visuelt design og interaksjon i produksjon av (egen) animasjon
  • kan gjengi og benytte regler og teori i møtepunktet mellom klassisk animasjon og interaksjonsdesign til å analysere animasjoner
  • kan forklare konstruksjon av flyt og stil av innholdskomponenter til produksjoner for visuelle- og interaktive medier
  • kan beskrive de spesifikke visuelle virkemidlene som benyttes i animasjon- og opplevelsesdesign

Ferdigheter

Studenten...

  • kan demonstrere ferdigheter innenfor visuelt design, mikrointeraksjoner, og UI animasjoner gjennom å kunne skape en enkel og avansert prototype fra ide til ferdig produkt
  • kan demonstrere ulike teknikker for å lage animasjoner til en prototype
  • kan utvikle et eget animasjonsuttrykk
  • kan benytte ulike digitale verktøy og filformater til å produsere, publisere og distribuere animasjoner.

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan demonstrere kreativ og kritisk tenkning og kommunikasjonsevner gjennom animasjonsteknikker
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan bidra til entreprenørskap, nytenkning og innovasjon
  • kan reflektere over sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, og delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet

Emnet inngår i

Valgemne for følgende studieprogram:

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i 3D-grafikk

Bachelor i film og TV

Bachelor i lyddesign

Bachelor i manus

Bachelor i spilldesign

Bachelor i Visual Effects

Bachelor i låtskriving og produksjon

Bachelor i populærmusikk

Bachelor i skuespill

Bachelor i maske- og hårdesign

Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring

Bachelor i musikkproduksjon

Bachelor i grafisk design

Bachelor i tekst og skribent

Bachelor i Retail Design

Bachelor i Art direction

Læringsaktiviteter

Gjennomføringen av emnet er basert på kombinasjon av forelesning, prosjektarbeid, og individuell skriftlig prøve.

Anbefalt tidsbruk

Deltakelse i undervisning og veiledning - 48 timer

Selvstudium - 60 timer

Selvstendige forberedelse til presentasjon/diskusjon i klassen - 12 timer

Selvstendig øving / lab-arbeid / praktisk arbeid individuelt eller i grupper - 40 timer

Gjennomføring av og forberedelse til eksamen - 40 timer

Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer

Eksamen

Eksamensdel: Individuell mappeeksamen

Varighet: Emnets varighet

Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)

Vekting: Bestått av hel vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt