Emnebeskrivelse VAL203
Fashion Media
2020 Vår
Emnekode
VAL203Versjon
1Engelsk emnenavn
Fashion Mediastudiepoeng
7.5Studienivå
BachelornivåSemester
Vår
Antall semester
1Emneansvarlig
Synne SkjulstadVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 06.06.2019 i UU/W-sak 127/19.
Innledning
Emnet skal gi studenten en innføring i kreativ utvikling og design av en medieproduksjon knyttet til motefeltet. Emnet gir også en grunnleggende introduksjon til relaterte forskningsområder, problemstillinger og metoder. Kandidaten får en innføring i praktisk tverrfaglig arbeid, planlegging og gjennomføring av en medieproduksjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- kjenner til og kan reflektere over sentrale problemstillinger knyttet til medierte fremstillinger av mote
- kjenner til hovedtrekkene i arbeidsmetoder og prosesser knyttet til en slik medieproduksjon
- kan belyse en utvalgt problemstilling knyttet til mote i mediert form
Ferdigheter
Studenten...
- kan anvende kunnskap, metoder og teknikker til å planlegge og gjennomføre et gruppearbeid
- kan levere skriftlige arbeider i henhold til formkrav
- kan planlegge og gjennomføre en medieproduksjon i tråd med hovedprinsippene i emnets pensum og undervisning
- kan finne frem til relevant informasjon, fagstoff, verktøy og prosesser, og benytte dette til å belyse og ivareta eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten...
- kan delta aktivt i prosjekter og arbeider, reflektere kritisk og selvstendig over eget og andres arbeid, og benytte dette til å justere og videreutvikle egen praksis
- kan formidle egen refleksjon og faglig forståelse skriftlig og muntlig så vel som gjennom kunstneriske uttrykk i tråd med valgt studieprogram
- kjenner til og finner frem til nytenkning og innovasjon både innen uttrykk og teknologi, og benytter dette til å videreutvikle egen praksis
- kjenner til og kan samarbeide på tvers av profesjonelle roller knyttet til produksjonen.
Emnet inngår i
Valgemne for følgende studieprogram:
Bachelor i digital markedsføring
Bachelor i 3D-grafikk
Bachelor i film og TV
Bachelor i lyddesign
Bachelor i manus
Bachelor i spilldesign
Bachelor i Visual Effects
Bachelor i låtskriving og produksjon
Bachelor i populærmusikk
Bachelor i skuespill
Bachelor i maske- og hårdesign
Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring
Bachelor i musikkproduksjon
Bachelor i grafisk design
Bachelor i tekst og skribent
Bachelor i Retail Design
Bachelor i Art direction
Læringsaktiviteter
Undervisningen foregår som fellesforelesninger, casepresentasjoner, selvstudium, gruppeveiledning, samt studentveiledning.
Anbefalt tidsbruk
Deltakelse i undervisning og veiledning - 40 timer
Selvstudium - 25 timer
Selvstendige forberedelse til presentasjon/diskusjon i klassen - 20 timer
Studentarbeid med prosjekter, produksjoner, oppdrag mv. - 50 timer
Selvstendig øving / lab-arbeid / praktisk arbeid individuelt eller i grupper - 20 timer
Gjennomføring av og forberedelse til eksamen - 40 timer
Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer
Arbeidslivstilknytning
Emnet foregår i tett relasjon til norsk motebransje og inkluderer samarbeid med fremtidige kles/kostymedesignere. Emnet gir kontaktnett og erfaring som har relevans ved videre arbeid i feltet.
Eksamen
Eksamensdel: Individuell mappevurdering*
Varighet: Emnets varighet
Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)
Vekting: Bestått av samlet vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen (argumenterende tekst)*
Varighet: Emnets varighet
Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)
Vekting: Bestått av samlet vurdering
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
*Kontinuasjon av mappevurdering: Kontinuasjon gjennomføres over to kalenderuker og med ny oppgavetekst.
*Kontinuasjon av hjemmeeksamen: Kontinuasjon gjennomføres ved å levere oppgave på nytt med samme problemstilling som ved ordinær eksamen.