Emnebeskrivelse VAL203

Fashion Media

2020 Vår

  • Emnekode

    VAL203
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Fashion Media
  • studiepoeng

    7.5
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    Vår

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Synne Skjulstad
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 06.06.2019 i UU/W-sak 127/19.

Innledning

Emnet skal gi studenten en innføring i kreativ utvikling og design av en medieproduksjon knyttet til motefeltet. Emnet gir også en grunnleggende introduksjon til relaterte forskningsområder, problemstillinger og metoder. Kandidaten får en innføring i praktisk tverrfaglig arbeid, planlegging og gjennomføring av en medieproduksjon.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • kjenner til og kan reflektere over sentrale problemstillinger knyttet til medierte fremstillinger av mote
  • kjenner til hovedtrekkene i arbeidsmetoder og prosesser knyttet til en slik medieproduksjon
  • kan belyse en utvalgt problemstilling knyttet til mote i mediert form

Ferdigheter

Studenten...

  • kan anvende kunnskap, metoder og teknikker til å planlegge og gjennomføre et gruppearbeid
  • kan levere skriftlige arbeider i henhold til formkrav
  • kan planlegge og gjennomføre en medieproduksjon i tråd med hovedprinsippene i emnets pensum og undervisning
  • kan finne frem til relevant informasjon, fagstoff, verktøy og prosesser, og benytte dette til å belyse og ivareta eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan delta aktivt i prosjekter og arbeider, reflektere kritisk og selvstendig over eget og andres arbeid, og benytte dette til å justere og videreutvikle egen praksis
  • kan formidle egen refleksjon og faglig forståelse skriftlig og muntlig så vel som gjennom kunstneriske uttrykk i tråd med valgt studieprogram
  • kjenner til og finner frem til nytenkning og innovasjon både innen uttrykk og teknologi, og benytter dette til å videreutvikle egen praksis
  • kjenner til og kan samarbeide på tvers av profesjonelle roller knyttet til produksjonen.

Emnet inngår i

Valgemne for følgende studieprogram:

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i 3D-grafikk

Bachelor i film og TV

Bachelor i lyddesign

Bachelor i manus

Bachelor i spilldesign

Bachelor i Visual Effects

Bachelor i låtskriving og produksjon

Bachelor i populærmusikk

Bachelor i skuespill

Bachelor i maske- og hårdesign

Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring

Bachelor i musikkproduksjon

Bachelor i grafisk design

Bachelor i tekst og skribent

Bachelor i Retail Design

Bachelor i Art direction

Læringsaktiviteter

Undervisningen foregår som fellesforelesninger, casepresentasjoner, selvstudium, gruppeveiledning, samt studentveiledning.

Anbefalt tidsbruk

Deltakelse i undervisning og veiledning - 40 timer

Selvstudium - 25 timer

Selvstendige forberedelse til presentasjon/diskusjon i klassen - 20 timer

Studentarbeid med prosjekter, produksjoner, oppdrag mv. - 50 timer

Selvstendig øving / lab-arbeid / praktisk arbeid individuelt eller i grupper - 20 timer

Gjennomføring av og forberedelse til eksamen - 40 timer

Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer

Arbeidslivstilknytning

Emnet foregår i tett relasjon til norsk motebransje og inkluderer samarbeid med fremtidige kles/kostymedesignere. Emnet gir kontaktnett og erfaring som har relevans ved videre arbeid i feltet.

Eksamen

Eksamensdel: Individuell mappevurdering*

Varighet: Emnets varighet

Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)

Vekting: Bestått av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen (argumenterende tekst)*

Varighet: Emnets varighet

Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)

Vekting: Bestått av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Kontinuasjon

*Kontinuasjon av mappevurdering: Kontinuasjon gjennomføres over to kalenderuker og med ny oppgavetekst.

*Kontinuasjon av hjemmeeksamen: Kontinuasjon gjennomføres ved å levere oppgave på nytt med samme problemstilling som ved ordinær eksamen.