Emnebeskrivelse VAL213

Oppdragsbasert praksis

2020 Vår

  • Emnekode

    VAL213
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Assignment Based Internship
  • studiepoeng

    7.5
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    Vår

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Lene Utigard
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 19.09.2019 i UU/ADM-sak 8/19.

Innledning

Dette emnet gir studenten en mulighet til å utforske sitt eget fagfelt gjennom praktisk arbeid i samarbeid med en arbeids- eller oppdragsgiver utenfor høyskolen.

Studenten finner selv frem til en oppdrags- eller arbeidsgiver, og formulerer selv en spørsmålsstilling som hun/han ønsker å utforske, ønsker å lære mer om, gjennom perioden. Denne spørsmålsstillingen skal godkjennes av programansvarlig før praksisemnet kan godkjennes, og skal rapporteres på under og etter praksis.

Under praksis skal studenten, gjennom deltakelse i arbeid, observasjon, veiledning fra praksissted, refleksjon og ulike samhandling, få en mulighet både til å belyse sin egen spørsmåls- eller problemstilling og til å finne ut mer om det praksisfeltet hun/han utdanner seg til. Videre skal perioden gi studenten en anledning til faglig nettverksbygging.

Studentens ansvar:

  • finne en oppdrags- eller arbeidsgiver og formulere en spørsmålsstilling hun/han ønsker å utforske.
  • Informere praksissted om spørsmålsstilling for å sikre veiledning
  • levere en midtveisrapport basert på godkjent spørsmålsstilling
  • levere sluttrapport/eksamensoppgave etter endt praksis

Høyskolens ansvar:

  • godkjenne oppdrags- eller arbeidsgiver og spørsmålsstilling studenten ønsker å utforske
  • godkjenne midtveisrapport
  • evaluere sluttrapport/eksamen

Praksisstedets ansvar:

  • Veiledning underveis

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • kan redegjøre for aktuelle problemstillinger, prosesser/metoder og verktøy fra valgt praksisfelt
  • kan peke på aktuelt FoU- eller KU-arbeid relatert til valgt praksisfelt kan peke på hvordan eget praktisk arbeid har bidratt til (hvilken) læring
  • kan plassere eget arbeid i praksisperioden inn i en kontekst gitt av valgt praksisfelt

Ferdigheter

Studenten...

  • kan reflektere over hvordan læringsutbyttet fra studieprogrammet kan anvendes i praksis
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne informasjon og fagstoff relevant for valgt praksis
  • har fått et økt innblikk i de oppgaver og problemstillinger som finnes så vel som de verktøy og metoder som benyttes innen valgt praksisområde

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan peke på eventuelle fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til praksisfeltet
  • kan delta i og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver gjennom praksisperioden og i de fagfunksjoner som blir tildelt
  • kan benytte erfaringer fra praksis til å definere faglige spørsmåls- og problemsstillinger hun/han vil arbeide videre med i sitt eget studium ved høyskolen
  • kan formidle erfaringer, refleksjoner og læring fra praksisperioden til medstudenter og lærere

Emnet inngår i

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i 3D-grafikk

Bachelor i film og TV

Bachelor i lyddesign

Bachelor i manus

Bachelor i spilldesign

Bachelor i tekst og skribent

Bachelor i Visual Effects

Bachelor i låtskriving og produksjon

Bachelor i populærmusikk

Bachelor i skuespill

Bachelor i maske- og hårdesign

Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring

Bachelor i musikkproduksjon

Bachelor i grafisk design

Bachelor i Retail Design

Læringsaktiviteter

Avhengig av arbeidsplass, spørsmåls-/problemstilling og godkjent rapporterings- og eksamensform. Dette skal avklares i forkant med høyskolen. Studenten har selv et ansvar for å finne praksisgiver, og for å formulere ut en problemstilling / et formål med praksisen, samt aktuelt arbeidsstoff, og få dette godkjent av programansvarlig eller tildelt praksisveileder. Ut fra dette grunnlaget legges en nærmere plan for perioden og for eksamen. Se også arbeidskravene.

Anbefalt tidsbruk

Deltakelse i undervisning og veiledning - 10 timer

Selvstudium - 0 timer

Selvstendige forberedelse til presentasjon/diskusjon i klassen - 0 timer

Studentarbeid med prosjekter, produksjoner, oppdrag mv. - 150 timer

Selvstendig øving / lab-arbeid / praktisk arbeid individuelt eller i grupper - 0 timer

Gjennomføring av og forberedelse til eksamen - 40 timer

Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer

Arbeidsverktøy

Avhengig av, og gitt ved, arbeidsplass. Det forutsettes at student har egen Mac/PC/nettbrett.

Obligatorisk aktivitet

Arbeidskrav: Består av én eller flere oppgaver/aktiviteter som til sammen må vurderes godkjent

Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)

Regulerer adgang til: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Arbeidskrav kan være presentasjon, praktisk øvelse, skriftlig oppgave, refleksjonsnotat, simuleringsspill, artikler, drøftingsoppgave, sertifiseringstest etc. som gjennomføres i gruppe eller individuell.

Arbeidskrav leveres og gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.

Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamens- og/eller innleveringsdato.

Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.

Eksamen

Eksamensdel: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 72 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala B/IB (Bestått/Ikke bestått)

Vekting: Bestått av hel vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingskriterier

Konferer læringutbyttebeskrivelsen og avtalen om praksisperioden inngått mellom student og høyskolen.

Kontinuasjon

Kontinuasjon av eksamen: Lik eksamensform som ordinær med samme oppgavetekst.

Læremidler

Studenten skal i forkant, og som en del av arbeidet med spørsmål-/problemstilling, finne frem til aktuell informasjon som er direkte televant for kommende praksis. Dette kan være litteratur, tidsskrifter, nettsteder, KU-arbeider med videre avhengig av praksissted og oppgaver.

Merknader

Emnet stiller store krav til studentens forarbeid, og til hans//hennes faglige selvstendighet. Det frarådes at studenter i første studieår søker slik praksis.

Legg ellers merke til at følgende rammer og forpliktelser gjelder:

  • Tidsplan og frister for å søke oppdragsbasert praksis gis av høyskolen i forkant av perioden.
  • Praksisen skal finne sted i valgemneperioden
  • Praksis kan ikke finne sted i virksomhet studenten selv er ansatt i / alt har praksis ved, eller er medeier i.
  • Praksisens faglige relevans, utbytte og øvrig innhold skal være 100% godkjent av programansvarlig ved det programmet studenten har sin studierett før kontrakt kan signeres. Dette innebærer at problemstilling/formål ved praksisen skal være klart definert, aktuelle læremidler/ "pensum" avtalt og krav til sluttleveranse for vurdering fastsatt.
  • Kontrakten skal fylles i et standard skjema levert fra skolen
  • Kontrakten skal ha to vedlegg: 1) Beskrivelse av godkjent faglig problemstilling, læremidler og innhold og leveringsform for sluttprodukt 2) Beskrivelse av oppgavene studenten skal utføre hos oppdragsgiver

Studenten forutsettes å

  • kjenne emnebeskrivelsens innhold og vite hvilke frister som gjelder
  • finne praksissted, utarbeider faglig problemstilling som presenteres for fagavdeling for veiledning og godkjenning
  • selv være organisator og pådriver og er 100% ansvarlig for at det foreligger en ferdig avtale mellom praksissted, student og Høyskolen Kristiania senest 20.november
  • sørge for at kontrakt signeres av alle innen fristen
  • være meget driftig, selvstendig og egnet for oppgaven
  • Om en student ikke oppfyller sin del av kontrakten, lar være å møte til praksis eller ikke leverer sluttprodukt til fastsatt frist, gjelder samme regler som ved ordinær eksamen. Udokumentert fravær eller manglende levering vil gi en "ikke møtt" på vurderingen og studenten må ta opp disse studiepoengene ved en annen anledning. Ved dokumentert sykdom, avtales tilrettelegging og utsettelser som normalt.

Det vises ellers til informasjon gitt i forkant av praksisperioden i forbindelse med valg av emner.