Emnebeskrivelse BKO2100
Bærekraft og ansvarlig kommunikasjon
2025 Vår
Emnekode
BKO2100Versjon
1Engelsk emnenavn
Sustainability and Responsible Communicationstudiepoeng
15Studienivå
BachelornivåSemester
4. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Cecilie StaudeSpråkvalg
NorskVedtak
Translated version. The Norwegian version of this course description is approved by The Local Education Committee 29.04.2024 in LU/SCLM-case no. 63/24.
Innledning
Bærekraft er i dag et hovedtema i næringslivet. I en tid der menneskeskapte klimaendringer truer fremtiden, og hvor ulikhet og væpnede konflikter forblir globale problemer, forventer kunder og andre interessenter at bedrifter og organisasjoner tar sin del av ansvaret. Krav til bærekraftig utvikling påvirker forretningsmodeller, strategi, innovasjon, markeds-funksjoner og forbrukeradferd. I dette kurset ser vi på forholdet mellom medier og kommunikasjon og de miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonene av bærekraft og hvorfor behovet for kommunikasjon blir påtrengende for at globale mål skal nås i tide.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten...
- har kunnskap om de menneskelige, teknologiske og organisatoriske betingelsene for bærekraftig omstilling
- har kjennskap til hvordan globale mål for miljømessig, sosial- og økonomisk bærekraft er blitt et viktig element i moderne kommunikasjon og markedsføring
- har kunnskap om elementer i strategisk kommunikasjons-planlegging og historiefortelling om bærekraft i tradisjonelle og digitale kanaler
Ferdigheter
Studenten...
- kan bidra i arbeidet for bærekraftig omstilling i bedrifter og organisasjoner
- kan redegjøre for hvordan FNs bærekraftsmål legger føringer på markedsstrategi og innovasjon
- kan bidra i arbeidet med planlegging og gjennomføring av kommunikasjons-kampanjer om bærekraft, samt hvordan lønnsomhets-effekter av bærekrafts-initiativ kan måles.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan kommunisere og diskutere relevante problemstillinger med åpenhet og transparens som kjerneverdier i bærekraftskommunikasjon
Emnet inngår i
Bachelor i digital markedsføring
Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse
Bachelor i hotelledelse
Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling
Bachelor i markedsføring og merkevareledelse
Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling
Bachelor i kreativ markedskommunikasjon
Bachelor i HR og personalledelse
Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse
Bachelor i HR, teknologi- og digitaliseringsledelse
Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon
Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling
Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling
Bachelor i Data Science
Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon
Bachelor i cybersikkerhet
Bachelor i digitalisering og økonomi
Bachelor i informasjonsteknologi - E-business
Bachelor i informasjonsteknologi - Frontend- og mobilutvikling
Bachelor i informasjonsteknologi - Interaktivt design
Bachelor i informasjonsteknologi - Programmering
Bachelor i logistikk og Supply Chain Management (SCM)
Bachelor i økonomi og ledelse
Bachelor i anvendt psykologi
Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring
Bachelor i Sport Management
Bachelor i anvendt folkehelsearbeid
Bachelor i psykologi og psykisk helse
Læringsaktiviteter
Kurset gjennomføres som tradisjonell klasseromsundervisning i tillegg til digitale lærings-elementer og eksterne gjesteforelesere. Da studentene får utdelt eksamensoppgaven ved studiestart, legges opp til gruppearbeid/diskusjon omkring eksamens-relevante oppgaver og cases som del av undervisningen gjennom hele semesteret.
Arbeidslivstilknytning
I kurset ser vi på norske og internasjonale trender i virksomheter som har gjort bærekraft til et konkurransefortrinn for egen virksomhet gjennom å utvikle, markedsføre, kommunisere og selge produkter og tjenester på nye måter, i nye markeder og kanaler.
Det vil være innslag av eksterne gjesteforelesere i kurset.
Obligatorisk aktivitet
Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.
Eksamen
Eksamensdel 1: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Varighet: 5 uker
Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)
Vekting: 40 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Eksamensdel 2: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe
Varighet: 12 uker
Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)
Vekting: 60 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
Gjentak av eksamensdel 1: innlevering av forbedret versjon, individuell hjemmeeksamen
Gjentak av eksamensdel 2: 1 ukes skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst