Emnebeskrivelse BKO2100

Bærekraft og ansvarlig kommunikasjon

2025 Vår

  • Emnekode

    BKO2100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Sustainability and Responsible Communication
  • studiepoeng

    15
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    4. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Cecilie Staude
  • Språkvalg

    Norsk
  • Vedtak

    Translated version. The Norwegian version of this course description is approved by The Local Education Committee 29.04.2024 in LU/SCLM-case no. 63/24.

Innledning

Bærekraft er i dag et hovedtema i næringslivet. I en tid der menneskeskapte klimaendringer truer fremtiden, og hvor ulikhet og væpnede konflikter forblir globale problemer, forventer kunder og andre interessenter at bedrifter og organisasjoner tar sin del av ansvaret. Krav til bærekraftig utvikling påvirker forretningsmodeller, strategi, innovasjon, markeds-funksjoner og forbrukeradferd. I dette kurset ser vi på forholdet mellom medier og kommunikasjon og de miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonene av bærekraft og hvorfor behovet for kommunikasjon blir påtrengende for at globale mål skal nås i tide.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskap om de menneskelige, teknologiske og organisatoriske betingelsene for bærekraftig omstilling
  • har kjennskap til hvordan globale mål for miljømessig, sosial- og økonomisk bærekraft er blitt et viktig element i moderne kommunikasjon og markedsføring
  • har kunnskap om elementer i strategisk kommunikasjons-planlegging og historiefortelling om bærekraft i tradisjonelle og digitale kanaler

Ferdigheter

Studenten...

  • kan bidra i arbeidet for bærekraftig omstilling i bedrifter og organisasjoner
  • kan redegjøre for hvordan FNs bærekraftsmål legger føringer på markedsstrategi og innovasjon
  • kan bidra i arbeidet med planlegging og gjennomføring av kommunikasjons-kampanjer om bærekraft, samt hvordan lønnsomhets-effekter av bærekrafts-initiativ kan måles.

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan kommunisere og diskutere relevante problemstillinger med åpenhet og transparens som kjerneverdier i bærekraftskommunikasjon

Emnet inngår i

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse

Bachelor i hotelledelse

Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling

Bachelor i markedsføring og merkevareledelse

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Bachelor i HR og personalledelse

Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse

Bachelor i HR, teknologi- og digitaliseringsledelse

Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon

Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling

Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

Bachelor i Data Science

Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon

Bachelor i cybersikkerhet

Bachelor i digitalisering og økonomi

Bachelor i informasjonsteknologi - E-business

Bachelor i informasjonsteknologi - Frontend- og mobilutvikling

Bachelor i informasjonsteknologi - Interaktivt design

Bachelor i informasjonsteknologi - Programmering

Bachelor i logistikk og Supply Chain Management (SCM)

Bachelor i økonomi og ledelse

Bachelor i anvendt psykologi

Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring

Bachelor i Sport Management

Bachelor i anvendt folkehelsearbeid

Bachelor i psykologi og psykisk helse

Læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres som tradisjonell klasseromsundervisning i tillegg til digitale lærings-elementer og eksterne gjesteforelesere. Da studentene får utdelt eksamensoppgaven ved studiestart, legges opp til gruppearbeid/diskusjon omkring eksamens-relevante oppgaver og cases som del av undervisningen gjennom hele semesteret.

Arbeidslivstilknytning

I kurset ser vi på norske og internasjonale trender i virksomheter som har gjort bærekraft til et konkurransefortrinn for egen virksomhet gjennom å utvikle, markedsføre, kommunisere og selge produkter og tjenester på nye måter, i nye markeder og kanaler.

Det vil være innslag av eksterne gjesteforelesere i kurset.

Obligatorisk aktivitet

Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.

Eksamen

Eksamensdel 1: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 5 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)

Vekting: 40 % av vurderingen

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Eksamensdel 2: Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe

Varighet: 12 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)

Vekting: 60 % av vurderingen

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Kontinuasjon

Gjentak av eksamensdel 1: innlevering av forbedret versjon, individuell hjemmeeksamen

Gjentak av eksamensdel 2: 1 ukes skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst