Emnebeskrivelse DFU2100
Digital forretningsutvikling
2024 Vår
Emnekode
DFU2100Versjon
1Engelsk emnenavn
Digital Business Developmentstudiepoeng
15Studienivå
BachelornivåSemester
4. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Marius Opheim ThomassenSpråkvalg
NorskVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 31.05.2023 i UU/CLM-sak 118/23.
Innledning
Hensikten med emnet er å gi studenten forståelse for hvordan forskjellige digitale plattformer, verktøy og kanaler bidrar i digital markedsføring. Emnet tar markedsføringsteori ut i praksis. Studenten vil bli kjent med markedsføringsmulighetene som finnes i kjøpte, eide og fortjente kanaler, og vil utforske hvordan ulike digitale tjenester kan benyttes til å bygge og skape trafikk til et nettsted eller en nettbutikk. Arbeidet involverer utvikling, promotering og evaluering av egen digital forretningsvirksomhet. Studentene blir presentert ulike sertifiseringer og hjelpemidler for å erverve seg ny kunnskap på egenhånd, slik at de kan holde seg oppdatert i et marked i kontinuerlig endring, også i fremtiden. I sum forbereder emnet studenten på en praktisk arbeidshverdag med digital markedsføring.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten ...
- kjenner til sentrale teorier, begreper og muligheter innen fagområdet
- har kunnskap om ulike digitale kanalers særegenheter og hvilke formål de best egner seg til
- har kunnskap om sammenhengen mellom virksomhetsstrategi og digital markedsstrategi
- har kunnskap om nødvendig infrastruktur for e-varehandel
- har kunnskap om verktøy og metoder som anvendes i produksjon, distribusjon og evaluering av digital markedsføring
- har kunnskap om muligheter og begrensninger ved bruk av teknologi i markedskommunikasjon, herunder relevante trender som for eksempel automatisering, nye reguleringer og endringer i forbrukeratferd
- kjenner til hvilke roller og ferdigheter som inngår i en digital markedsoperasjon
Ferdigheter
Studenten ...
- behersker aktuelle og relevante digitale verktøy og kan benytte disse kreativt i markedsføringssammenheng
- kan videreutvikle sine egne ferdigheter ved hjelp av digitale læringsverktøy
- kan søke etter relevant digital informasjon samt være i stand til å kritisk vurdere denne informasjonen
- kan utvikle og formidle et rasjonale for hvorfor og hvordan digital markedsføring kan anvendes til å skape ønskede resultater
- kan planlegge, utforme, tilpasse og publisere innhold i digitale kanaler, samt evaluere effekten av det med hensyn til overordnede forretningsmål
- kan bygge et nettsted, herunder planlegge og gjennomføre et smidig nettsideprosjekt
- kan reflektere over, og justere, egen faglig utøvelse
Generell kompetanse
Studenten ...
- kan utvikle og lansere en digital virksomhet
- kan skape og publisere selvstendig arbeide gjennom digitale tjenester
- kan utveksle synspunkter med fagpersoner og gi faglig begrunnede tilbakemeldinger
- kan samarbeide i grupper og utføre prosjektarbeid
- kan anvende modeller, verktøy og begreper som inngår i digital markedsføring
Emnet inngår i
Bachelor i anvendt psykologi
Bachelor i psykologi og psykisk helse
Bachelor i helse og idrettsledelse
Bachelor i kreativ markedskommunikasjon
Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse
Bachelor i hotelledelse
Bachelor i ledelse og servicestrategi
Bachelor i markedsføring og merkevareledelse
Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling
Bachelor i HR og personalledelse
Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse
Bachelor i HR, teknologi og digitaliseringsledelse
Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon
Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling
Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling
Bachelor i digitalisering og økonomi
Bachelor i økonomi og ledelse
Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon
Bachelor i logistikk og Supply Chain Management
Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling
Bachelor i entreprenørskap
Læringsaktiviteter
Emnet kombinerer forelesninger med praktiske oppgaver, workshops og gruppearbeid.
Anbefalt tidsbruk
Undervisning - 81 timer
Gruppearbeid, selvstudier og eksamen - 319 timer
Totalt anbefalt tidsbruk - 400 timer
Arbeidsverktøy
Digitale verktøy blant annet knyttet til opprettelse av nettsider, analyse av digitale atferdsdata, publisering av annonser, prosjektstyring med mer.
Arbeidslivstilknytning
Du vil arbeide med lansering av en digital virksomhet. Formålet er å gi svært relevant og praktisk erfaring du kan ta med deg ut i arbeidslivet. I tillegg vil flere gjesteforelesere fra ulike bransjer bli invitert inn.
Obligatorisk aktivitet
Obligatorisk etterprøvbart arbeidskrav: opprettelse av nettbutikk i grupper (3-4 studenter), samt publisering av egen personlig blogg
Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)
Gjennomføring: individuelt og i gruppe
Etterprøvbar: ja
Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.
Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.
Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.
Eksamen
Eksamen: Individuell mappeeksamen
Varighet: Emnets varighet
Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
Gjentak av arbeidskrav: består av en eller flere oppgaver
Gjentak av eksamen: innlevering av forbedret versjon, individuell mappeeksamen