Emnebeskrivelse DFU2100

Digital forretningsutvikling

2024 Vår

  • Emnekode

    DFU2100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Digital Business Development
  • studiepoeng

    15
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    4. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Marius Opheim Thomassen
  • Språkvalg

    Norsk
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 31.05.2023 i UU/CLM-sak 118/23.

Innledning

Hensikten med emnet er å gi studenten forståelse for hvordan forskjellige digitale plattformer, verktøy og kanaler bidrar i digital markedsføring. Emnet tar markedsføringsteori ut i praksis. Studenten vil bli kjent med markedsføringsmulighetene som finnes i kjøpte, eide og fortjente kanaler, og vil utforske hvordan ulike digitale tjenester kan benyttes til å bygge og skape trafikk til et nettsted eller en nettbutikk. Arbeidet involverer utvikling, promotering og evaluering av egen digital forretningsvirksomhet. Studentene blir presentert ulike sertifiseringer og hjelpemidler for å erverve seg ny kunnskap på egenhånd, slik at de kan holde seg oppdatert i et marked i kontinuerlig endring, også i fremtiden. I sum forbereder emnet studenten på en praktisk arbeidshverdag med digital markedsføring.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten ...

  • kjenner til sentrale teorier, begreper og muligheter innen fagområdet
  • har kunnskap om ulike digitale kanalers særegenheter og hvilke formål de best egner seg til
  • har kunnskap om sammenhengen mellom virksomhetsstrategi og digital markedsstrategi
  • har kunnskap om nødvendig infrastruktur for e-varehandel
  • har kunnskap om verktøy og metoder som anvendes i produksjon, distribusjon og evaluering av digital markedsføring
  • har kunnskap om muligheter og begrensninger ved bruk av teknologi i markedskommunikasjon, herunder relevante trender som for eksempel automatisering, nye reguleringer og endringer i forbrukeratferd
  • kjenner til hvilke roller og ferdigheter som inngår i en digital markedsoperasjon

Ferdigheter

Studenten ...

  • behersker aktuelle og relevante digitale verktøy og kan benytte disse kreativt i markedsføringssammenheng
  • kan videreutvikle sine egne ferdigheter ved hjelp av digitale læringsverktøy
  • kan søke etter relevant digital informasjon samt være i stand til å kritisk vurdere denne informasjonen
  • kan utvikle og formidle et rasjonale for hvorfor og hvordan digital markedsføring kan anvendes til å skape ønskede resultater
  • kan planlegge, utforme, tilpasse og publisere innhold i digitale kanaler, samt evaluere effekten av det med hensyn til overordnede forretningsmål
  • kan bygge et nettsted, herunder planlegge og gjennomføre et smidig nettsideprosjekt
  • kan reflektere over, og justere, egen faglig utøvelse

Generell kompetanse

Studenten ...

  • kan utvikle og lansere en digital virksomhet
  • kan skape og publisere selvstendig arbeide gjennom digitale tjenester
  • kan utveksle synspunkter med fagpersoner og gi faglig begrunnede tilbakemeldinger
  • kan samarbeide i grupper og utføre prosjektarbeid
  • kan anvende modeller, verktøy og begreper som inngår i digital markedsføring

Emnet inngår i

Bachelor i anvendt psykologi

Bachelor i psykologi og psykisk helse

Bachelor i helse og idrettsledelse

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse

Bachelor i hotelledelse

Bachelor i ledelse og servicestrategi

Bachelor i markedsføring og merkevareledelse

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Bachelor i HR og personalledelse

Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse

Bachelor i HR, teknologi og digitaliseringsledelse

Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon

Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling

Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

Bachelor i digitalisering og økonomi

Bachelor i økonomi og ledelse

Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon

Bachelor i logistikk og Supply Chain Management

Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling

Bachelor i entreprenørskap

Læringsaktiviteter

Emnet kombinerer forelesninger med praktiske oppgaver, workshops og gruppearbeid.

Anbefalt tidsbruk

Undervisning - 81 timer

Gruppearbeid, selvstudier og eksamen - 319 timer

Totalt anbefalt tidsbruk - 400 timer

Arbeidsverktøy

Digitale verktøy blant annet knyttet til opprettelse av nettsider, analyse av digitale atferdsdata, publisering av annonser, prosjektstyring med mer.

Arbeidslivstilknytning

Du vil arbeide med lansering av en digital virksomhet. Formålet er å gi svært relevant og praktisk erfaring du kan ta med deg ut i arbeidslivet. I tillegg vil flere gjesteforelesere fra ulike bransjer bli invitert inn.

Obligatorisk aktivitet

Obligatorisk etterprøvbart arbeidskrav: opprettelse av nettbutikk i grupper (3-4 studenter), samt publisering av egen personlig blogg

Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)

Gjennomføring: individuelt og i gruppe

Etterprøvbar: ja

Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.

Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.

Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.

Eksamen

Eksamen: Individuell mappeeksamen

Varighet: Emnets varighet

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av vurderingen

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Kontinuasjon

Gjentak av arbeidskrav: består av en eller flere oppgaver

Gjentak av eksamen: innlevering av forbedret versjon, individuell mappeeksamen