Emnebeskrivelse RKU2100
Rekruttering og kompetanseutvikling
2024 Høst
Emnekode
RKU2100Versjon
1Engelsk emnenavn
Recruitment and Competense Developmentstudiepoeng
15Studienivå
BachelornivåSemester
3. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Kari Mette SolheimSpråkvalg
NorskVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Lokalt utdanningsutvalg 17.01.2024. i LU/SCLM-sak 14/24.
Innledning
Emnet tar for seg aktuelle teoretiske og praktiske problemstillinger relatert til HRs operative ansvarsområde i forbindelse med rekruttering, kompetanse- og medarbeiderutvikling.
Det å forstå og analysere organisasjonens overordnede mål og strategi er et sentralt utgangspunkt for HR praksiser. HRs operative ansvarsområder er å bidra til å skape verdi gjennom vekst og utvikling for både individ, gruppe og organisasjonen som helhet. I denne sammenheng vil HR praksisene innebære rekruttering, onboarding, kompetanseutvikling og mobilisering av medarbeidere.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten ...
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier innenfor temaer som; rekruttering, seleksjon, læring i organisasjoner, kunnskapsledelse, kompetanseutvikling og evaluering
- har kunnskap og forståelse for de grunnleggende teorier og perspektiver som er av avgjørende betydning for fagfeltet rekruttering og kompetanseutvikling
- har kunnskap om læring og utvikling på individ, team og organisasjonsnivå
- har kunnskap om ulike teoretiske bidrag vedrørende rekrutering, kunskapsledelse og kompetanseutvikling
- kjenner til hva det betyr å håndtere rekruttering og kompetansearbeid på en etisk forsvarlig måte med et samfunsansvar.
Ferdigheter
Studenten ...
- kan gjøre rede for og analysere organisasjonens overordnede mål og strategi som et sentralt utgangspunkt for rekruttering og kompetanseutvikling
- kan utarbeide jobbanalyser og gjennomføre ulike typer intervjuer
- kan redegjøre for de mest sentrale trinnene i en rekrutteringsprosess
- kan identifisere hvilke rutiner og verktøy som bør brukes i rekruttering og seleksjon
- kan redegjøre for sentrale lover og avtaler, virkemidler, tiltak og prioriteringer for å sikre forsvarlig rekruttering
- kan fatte gode valg av verktøy og metoder for både rekruttering og kompetanseutvikling basert på kunnskap om validitet, reliabilitet og normgrupper
- lage planer for onboarding og i ansettelsesprosessen
- kan benytte ulike metoder og virkemidler for kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
- kan vurdere og drøfte problemstillinger knyttet til læring og kompetanseutvikling i organisasjoner
- kan anvende teorier, verktøy og egen erfaring på praktiske problemstillinger knyttet til rekruttering, kompetanse- og karriereutvikling
Generell kompetanse
Studenten ...
- har forståelse for samtlige elementer som bør inngå i en jobbanalyse og utforming av kompetansebaserte intervjuer
- har innsikt i teoretiske perspektiver og praktisk kunnskap knyttet til rekruttering og kompetanseutvikling
- har kunnskap om muligheter og begrensninger knyttet til rekruttering, kompetanseutvikling i organisasjoner
- har en nyansert og kritisk tilnærming til valg av metoder og verktøy for rekruttering og kompetanseutvikling i en organisasjon
- har evne til å reflektere over egen faglig og personlig utvikling, og være selvregulert i læringsprosessen
- ser deg selv som en fagperson innen HR området, utveksler synspunkter og erfaringer sammen med andre, og gjennom dette bidrar til utvikling av god praksis
Emnet inngår i
Bachelor i HR og personalledelse
Dobbel bachelor i HR og personalledelse
Læringsaktiviteter
Emnet vil bli gjennomført med en kombinasjon av undervisning i teori og praktisk anvendelse i realistiske prosesser og scenarioer.
Det brukes pedagogiske metoder som forelesning, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid og case. Det legges også frem øvingsoppgaver som studentene oppfordres til å arbeide med i kollokviegrupper.
Forelesningsplanen legges ut før første forelesning og har henvisning til pensum som studentene oppfordres til å lese før forelesning.
Anbefalt tidsbruk
Undervisning - 60 timer
Obligatoriske aktiviteter - 60 timer
Selvstudier og gruppearbeid - 279 timer
Anbefalt tidsbruk totalt - 400 timer
Arbeidslivstilknytning
Det vil kunne bli benyttet eksterne gjesteforelesere og reelle case fra arbeidslivet for å forsterke koblingen mellom teori og praksis.
Obligatorisk aktivitet
Obligatorisk ikke-etterprøvbart arbeidskrav: én eller flere oppgaver som til sammen må være godkjent
Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)
Gjennomføring: individuelt eller i gruppe
Etterprøvbar: nei
Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.
Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.
Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.
Eksamen
Eksamen: Muntlig individuell eksamen
Varighet: 30 minutter
Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)
Vekting: 100 % av vurderingen
Hjelpemidler: Presentasjonsverktøy (eksempel PowerPoint, notater)
Kontinuasjon
Gjentak av arbeidskrav: består av en eller flere oppgaver
Gjentak av eksamen: 30 minutters muntlig individuell eksamen