Emnebeskrivelse RKU2100

Rekruttering og kompetanseutvikling

2024 Høst

  • Emnekode

    RKU2100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Recruitment and Competense Development
  • studiepoeng

    15
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    3. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Kari Mette Solheim
  • Språkvalg

    Norsk
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Lokalt utdanningsutvalg 17.01.2024. i LU/SCLM-sak 14/24.

Innledning

Emnet tar for seg aktuelle teoretiske og praktiske problemstillinger relatert til HRs operative ansvarsområde i forbindelse med rekruttering, kompetanse- og medarbeiderutvikling.

Det å forstå og analysere organisasjonens overordnede mål og strategi er et sentralt utgangspunkt for HR praksiser. HRs operative ansvarsområder er å bidra til å skape verdi gjennom vekst og utvikling for både individ, gruppe og organisasjonen som helhet. I denne sammenheng vil HR praksisene innebære rekruttering, onboarding, kompetanseutvikling og mobilisering av medarbeidere.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten ...

  • har kunnskap om sentrale begreper og teorier innenfor temaer som; rekruttering, seleksjon, læring i organisasjoner, kunnskapsledelse, kompetanseutvikling og evaluering
  • har kunnskap og forståelse for de grunnleggende teorier og perspektiver som er av avgjørende betydning for fagfeltet rekruttering og kompetanseutvikling
  • har kunnskap om læring og utvikling på individ, team og organisasjonsnivå
  • har kunnskap om ulike teoretiske bidrag vedrørende rekrutering, kunskapsledelse og kompetanseutvikling
  • kjenner til hva det betyr å håndtere rekruttering og kompetansearbeid på en etisk forsvarlig måte med et samfunsansvar.

Ferdigheter

Studenten ...

  • kan gjøre rede for og analysere organisasjonens overordnede mål og strategi som et sentralt utgangspunkt for rekruttering og kompetanseutvikling
  • kan utarbeide jobbanalyser og gjennomføre ulike typer intervjuer
  • kan redegjøre for de mest sentrale trinnene i en rekrutteringsprosess
  • kan identifisere hvilke rutiner og verktøy som bør brukes i rekruttering og seleksjon
  • kan redegjøre for sentrale lover og avtaler, virkemidler, tiltak og prioriteringer for å sikre forsvarlig rekruttering
  • kan fatte gode valg av verktøy og metoder for både rekruttering og kompetanseutvikling basert på kunnskap om validitet, reliabilitet og normgrupper
  • lage planer for onboarding og i ansettelsesprosessen
  • kan benytte ulike metoder og virkemidler for kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
  • kan vurdere og drøfte problemstillinger knyttet til læring og kompetanseutvikling i organisasjoner
  • kan anvende teorier, verktøy og egen erfaring på praktiske problemstillinger knyttet til rekruttering, kompetanse- og karriereutvikling

Generell kompetanse

Studenten ...

  • har forståelse for samtlige elementer som bør inngå i en jobbanalyse og utforming av kompetansebaserte intervjuer
  • har innsikt i teoretiske perspektiver og praktisk kunnskap knyttet til rekruttering og kompetanseutvikling
  • har kunnskap om muligheter og begrensninger knyttet til rekruttering, kompetanseutvikling i organisasjoner
  • har en nyansert og kritisk tilnærming til valg av metoder og verktøy for rekruttering og kompetanseutvikling i en organisasjon
  • har evne til å reflektere over egen faglig og personlig utvikling, og være selvregulert i læringsprosessen
  • ser deg selv som en fagperson innen HR området, utveksler synspunkter og erfaringer sammen med andre, og gjennom dette bidrar til utvikling av god praksis

Emnet inngår i

Bachelor i HR og personalledelse

Dobbel bachelor i HR og personalledelse

Læringsaktiviteter

Emnet vil bli gjennomført med en kombinasjon av undervisning i teori og praktisk anvendelse i realistiske prosesser og scenarioer.

Det brukes pedagogiske metoder som forelesning, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid og case. Det legges også frem øvingsoppgaver som studentene oppfordres til å arbeide med i kollokviegrupper.

Forelesningsplanen legges ut før første forelesning og har henvisning til pensum som studentene oppfordres til å lese før forelesning.

Anbefalt tidsbruk

Undervisning - 60 timer

Obligatoriske aktiviteter - 60 timer

Selvstudier og gruppearbeid - 279 timer

Anbefalt tidsbruk totalt - 400 timer

Arbeidslivstilknytning

Det vil kunne bli benyttet eksterne gjesteforelesere og reelle case fra arbeidslivet for å forsterke koblingen mellom teori og praksis.

Obligatorisk aktivitet

Obligatorisk ikke-etterprøvbart arbeidskrav: én eller flere oppgaver som til sammen må være godkjent

Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)

Gjennomføring: individuelt eller i gruppe

Etterprøvbar: nei

Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.

Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.

Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.

Eksamen

Eksamen: Muntlig individuell eksamen

Varighet: 30 minutter

Gradering: Nasjonal karakterskala A-F (F er ikke bestått)

Vekting: 100 % av vurderingen

Hjelpemidler: Presentasjonsverktøy (eksempel PowerPoint, notater)

Kontinuasjon

Gjentak av arbeidskrav: består av en eller flere oppgaver

Gjentak av eksamen: 30 minutters muntlig individuell eksamen