Emnebeskrivelse RVK2100-B

Reklame og visuell kommunikasjon

2023 Vår

  • Emnekode

    RVK2100-B
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Advertising and Visual Communication
  • studiepoeng

    30
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    4. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Dag Inge Fjeld
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 04.05.2022 i UU/CLM-sak 88/22.

Innledning

Alle som vil selge noe, få oppmerksomhet eller vinne tilslutning til en idé må forholde seg til en opinion, konkurrenter og substitutter i et marked. I ulike markeder som dagligvarer, klær, reiseliv, app'er for iOS og Android, musikk, uteliv, eller innen kulturelle opplevelser så er det ikke mangel på tilbud. Uavhengig av bransje viser suksessen til nye aktører og overlevelsen til etabelrte aktører at det finnes noen felles trekk ved deres forståelse av målgrupper, forretningsstrategi og kommunikasjon. Produksjonen av forestillinger som skaper sosial verdi er det et reklamebyrå, pr-byrå, og/eller en markedsavdeling har som fremste oppgave å utvikle og vedlikeholde. Emnets ambisjon er å etterligne hvordan et reklamebyrå eller en markedsavdeling arbeider med kampanjer som differensierer og skaper slike konkurransefortrinn. Herunder, hvordan identifisere og dramatisere bedriftens relative unike egenskaper overfor en målgruppe?

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har bred kunnskap om teorier knyttet til hvordan en utformer strategiske budskap.
  • har kunnskap om kommunikasjonsmodeller, herunder bruk av prosessmodeller og anvendt teori i kommunikasjonsstrategisk arbeid.
  • har kunnskap om posisjonering og hvordan reklame kan forsterke en merkevare.
  • kan gjøre rede for metaforiske og semiotiske virkemidler for å forsterke budskap.
  • har kunnskap om kommunikasjonskonsepter, og forståelse for hvordan de kan kobles til aktuelle narrativer i kulturen.
  • har kunnskap om annonsørens bruk (og misbruk) av sosiale medier for å oppnå spredning.
  • har kunnskap om medienes situasjonsegenskaper, responsegenskaper og distribusjonsegenkaper.
  • kjenner til arbeidsmetodikk som annonsører og reklamebyråer benytter seg av i arbeidet med reklamekampanjer

Ferdigheter

Studenten...

  • kan utarbeide fullstendige kommunikasjonskonsepter.
  • kan muntlig presentere kommunikasjonskonsepter overfor oppdragsgivere.
  • kan utarbeide oppsummeringsdokumenter, slik som kreativ brief og merkevarehjul.
  • kan utarbeide visualiseringer og moodboard som effektivt viser produktets essens.
  • kan skrive et synopsis, som er utgangspunktet for en reklamefilm.

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse kommunikasjonsoppgaver knyttet til posisjonering, kommunikasjonskonsepter og merkevarebygging.
  • kan bidra aktivt og konstruktivt i bedrifters markedskommunikasjonsavdelinger, i reklamebyråer og mediebyråer.
  • kan gi relevante briefinger til markedsanalysebyrå, grafisk designere, illustratører/fotografer i forbindelse med kampanjer.
  • kan gi velbegrunnete råd og være en aktiv diskusjonspartner med oppdragsgivere i forbindelse med reklamekampanjer.

Emnet inngår i

Bachelor i kreativ markedskommunikasjon

Bachelor i digital markedsføring

Bachelor i hotelledelse

Bachelor i ledelse og servicestrategi

Bachelor i markedsføring og merkevareledelse

Bachelor i markedsføring og salgsledelse

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling

Bachelor i HR og personalledelse

Bachelor i HR, organisasjonspsykologi og ledelse

Bachelor i HR, teknologi og digitaliseringsledelse

Bachelor i anvendt psykologi

Bachelor i digitalisering og økonomi

Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

Bachelor i økonomi og ledelse

Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon

Bachelor i strategisk innkjøpsledelse

Bachelor i innovasjon og forretningsutvikling

Bachelor i entreprenørskap

Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling

Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon

Læringsaktiviteter

Studentene skal bearbeide pensum og input fra forelesninger inn i modeller som markedsavdelinger (eller innsiktsavdelinger) benytter for å briefe kreativt utførende kommunikasjonsbyråer.

Oppgaven gjøres tilnærmet lik den prosessen bedrifter bruker når de skal briefe et reklamebyrå, et designbyrå eller et pr-byrå på å utarbeide et stykke kommunikasjon.

Anbefalt tidsbruk

Undervisning: 183 timer

Gruppearbeid: 200 timer

Selvstudier: 273 timer

Eksamen: 144 timer

Totalt: 800 timer

Arbeidslivstilknytning

Gjennom bruk av gjesteforelesere fra reklame- og mediebransjen, og eksamenscases hentet fra annonsører får studentene god kontakt med den praktiske virkeligheten.

Nyhetsartikler og debattinnlegg fra aviser og bransjetidsskrifter vil bli distribuert og være kilde til diskusjon.

Obligatorisk aktivitet

Obligatorisk arbeidskrav: Består av én oppgave som må vurderes godkjent.

Individuell kvalifisering: G/IG (godkjent/ikke godkjent)

Gjennomføring: i gruppe

Etterprøvbar: ja

Arbeidskrav leveres eller gjennomføres i henhold til informasjon gitt av emneansvarlig.

Arbeidskrav foretas innenfor emnets varighet og skal registreres som godkjent/ikke godkjent minimum to uker før eksamen/eksamensperioden.

Godkjent arbeidskrav kvalifiserer for adgang til eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav meldes studenten av eksamen.

Eksamen

Eksamensdel 1: Mappeeksamen i gruppe (2-5 studenter)

Varighet: 4 uker

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (der F er stryk)

Vekting: 60 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

Eksamensdel 2: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 48 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala A - F (der F er stryk)

Vekting: 40 % av samlet vurdering

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt

Kontinuasjon

Kontinuasjon av obligatorisk arbeidskrav: Arbeidskravet tilsvarer arbeidskravet ved ordinær gjennomføring.

Kontinuasjon av eksamensdel 1: Individuell mappeeksamen med ny eksamenstekst over to uker.

Kontinuasjon av eksamensdel 2: 48 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny eksamenstekst.