Emnebeskrivelse LOI1100

Logistikk og innkjøp

2022 Høst

  • Emnekode

    LOI1100
  • Versjon

    1
  • Engelsk emnenavn

    Logistics and Procurement
  • studiepoeng

    7.5
  • Studienivå

    Bachelornivå
  • Semester

    1. semester

  • Antall semester

    1
  • Emneansvarlig

    Fahad Awaleh
  • Vedtak

    Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 02.05.2022 i UU/EIT-sak 68/22.

Innledning

Lurer du på hvordan selskaper som Oda (tidl. Kolonial) organiserer logistikken sin forskjellig fra tradisjonelle butikker som Rema 1000, Kiwi, eller COOP? Eller hva som har ledet til at rederiet Wilh. Wilhelmsen har gått fra å være et rent shipping selskap til i dag å være en ledende global logistikktilbyder? Eller lurer du kanskje på hvorfor mange virksomheter som Kongsberg Gruppen eller det norske forsvaret anser innkjøp som en nøkkelfunksjon som i mange tilfeller kan utgjøre mer enn 80 prosent av deres totale kostnader?

I dette emnet gis en introduksjon til logistikk og innkjøp og tar for seg grunnleggende elementer innen feltene sett fra et økonomisk-, praktisk- og ledelsesperspektiv. Emnet belyser viktigheten å se de ulike delene i sammenheng gjennom kommunikasjon, risikostyring og samordning innad i forsyningskjedene, samt miljømessige konsekvenser av ulike måter å organisere forsyningskjeder på. Emnet vil også omhandle hvordan logistikk og innkjøp bidrar til å sikre at virksomhetens material- og varestrøm fungerer kostnadseffektivt og på en kundetilpasset og serviceorientert måte.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten ...

  • har kjennskap til hvordan logistikk og innkjøp kan øke bedriftenes konkurranseevne og lønnsomhet
  • har kunnskap om hva som forståes med logistikk og innkjøp
  • har kunnskap om viktigheten av å studere logistikksystemet som en helhet, ikke bare enkelte deler eller funksjoner isolert sett, samt de praktiske og miljømessige hensyn som ivaretas
  • har kunnskap om grunnledende oppgaver, metoder, praksis og utfordringer i innkjøps- og anskaffelsesprosessene
  • kan kjenne til eksempler på beste praksis på sentrale områder innen logistikk og innkjøpsfeltene

Ferdigheter

Studenten ...

  • kan utlede planer for virksomhetens anskaffelses- og logistikksystem for å øke virksomhetens konkurransedyktighet
  • kan utlede og gjennomføre grunnleggende analyser innen innkjøp og logistikkområdene
  • kan identifisere muligheter og utfordringer for virksomheter som må forbedre sine resultater

Generell kompetanse

Studenten ...

  • kan vurdere og foreslå hvordan en virksomhet kan øke sin konkurransekraft gjennom logistikk- og innkjøpsfunksjonene

Emnet inngår i

Bachelor i strategisk innkjøpsledelse

Bachelor i bærekraftig forretningsutvikling

Bachelor i logistikk og Supply Chain Management

Læringsaktiviteter

Forelesninger, øvelser, case oppgaveløsing, gruppearbeid og gruppediskusjoner

Anbefalt tidsbruk

12 forelesninger, inkludert gjesteforedrag - 36 timer

Forberedelser til forelesningene - 24 timer

Arbeid i forbindelse med case oppgaveløsing - 20 timer

Arbeid i forbindelse med gruppearbeid - 20 timer

Lese faglitteratur, forberede eksamen, eksamen, og selvorganisert kollokviearbeid - 100 timer

Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer

Arbeidsverktøy

PC/laptop til oppgaveløsning.

Arbeidslivstilknytning

Praktiske oppgaver og caser fra arbeidslivet. Det vil kunne bli aktuelt å invitere gjesteforelesere fra arbeidslivet for å understøtte forelesningene i emnet.

Obligatorisk aktivitet

Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.

Eksamen

Eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen

Varighet: 24 timer

Gradering: Nasjonal karakterskala Bestått/Ikke bestått (B/IB)

Vekting: 100 % av vurderingen

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

Kontinuasjon

Kontinuasjon av eksamen: 24 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst.