Emnebeskrivelse LOI1100
Logistikk og innkjøp
2022 Høst
Emnekode
LOI1100Versjon
1Engelsk emnenavn
Logistics and Procurementstudiepoeng
7.5Studienivå
BachelornivåSemester
1. semester
Antall semester
1Emneansvarlig
Fahad AwalehVedtak
Emnebeskrivelsen er godkjent av Utdanningsutvalget 02.05.2022 i UU/EIT-sak 68/22.
Innledning
Lurer du på hvordan selskaper som Oda (tidl. Kolonial) organiserer logistikken sin forskjellig fra tradisjonelle butikker som Rema 1000, Kiwi, eller COOP? Eller hva som har ledet til at rederiet Wilh. Wilhelmsen har gått fra å være et rent shipping selskap til i dag å være en ledende global logistikktilbyder? Eller lurer du kanskje på hvorfor mange virksomheter som Kongsberg Gruppen eller det norske forsvaret anser innkjøp som en nøkkelfunksjon som i mange tilfeller kan utgjøre mer enn 80 prosent av deres totale kostnader?
I dette emnet gis en introduksjon til logistikk og innkjøp og tar for seg grunnleggende elementer innen feltene sett fra et økonomisk-, praktisk- og ledelsesperspektiv. Emnet belyser viktigheten å se de ulike delene i sammenheng gjennom kommunikasjon, risikostyring og samordning innad i forsyningskjedene, samt miljømessige konsekvenser av ulike måter å organisere forsyningskjeder på. Emnet vil også omhandle hvordan logistikk og innkjøp bidrar til å sikre at virksomhetens material- og varestrøm fungerer kostnadseffektivt og på en kundetilpasset og serviceorientert måte.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten ...
- har kjennskap til hvordan logistikk og innkjøp kan øke bedriftenes konkurranseevne og lønnsomhet
- har kunnskap om hva som forståes med logistikk og innkjøp
- har kunnskap om viktigheten av å studere logistikksystemet som en helhet, ikke bare enkelte deler eller funksjoner isolert sett, samt de praktiske og miljømessige hensyn som ivaretas
- har kunnskap om grunnledende oppgaver, metoder, praksis og utfordringer i innkjøps- og anskaffelsesprosessene
- kan kjenne til eksempler på beste praksis på sentrale områder innen logistikk og innkjøpsfeltene
Ferdigheter
Studenten ...
- kan utlede planer for virksomhetens anskaffelses- og logistikksystem for å øke virksomhetens konkurransedyktighet
- kan utlede og gjennomføre grunnleggende analyser innen innkjøp og logistikkområdene
- kan identifisere muligheter og utfordringer for virksomheter som må forbedre sine resultater
Generell kompetanse
Studenten ...
- kan vurdere og foreslå hvordan en virksomhet kan øke sin konkurransekraft gjennom logistikk- og innkjøpsfunksjonene
Emnet inngår i
Bachelor i strategisk innkjøpsledelse
Bachelor i bærekraftig forretningsutvikling
Bachelor i logistikk og Supply Chain Management
Læringsaktiviteter
Forelesninger, øvelser, case oppgaveløsing, gruppearbeid og gruppediskusjoner
Anbefalt tidsbruk
12 forelesninger, inkludert gjesteforedrag - 36 timer
Forberedelser til forelesningene - 24 timer
Arbeid i forbindelse med case oppgaveløsing - 20 timer
Arbeid i forbindelse med gruppearbeid - 20 timer
Lese faglitteratur, forberede eksamen, eksamen, og selvorganisert kollokviearbeid - 100 timer
Anbefalt tidsbruk totalt - 200 timer
Arbeidsverktøy
PC/laptop til oppgaveløsning.
Arbeidslivstilknytning
Praktiske oppgaver og caser fra arbeidslivet. Det vil kunne bli aktuelt å invitere gjesteforelesere fra arbeidslivet for å understøtte forelesningene i emnet.
Obligatorisk aktivitet
Ingen obligatorisk aktivitet i dette emnet.
Eksamen
Eksamen: Skriftlig individuell hjemmeeksamen
Varighet: 24 timer
Gradering: Nasjonal karakterskala Bestått/Ikke bestått (B/IB)
Vekting: 100 % av vurderingen
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt
Kontinuasjon
Kontinuasjon av eksamen: 24 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst.